جشن و سرور وعید وطن جاودان بود
ازجان و دل مبارک پـیـر و جوان بود
کم کم هـلال نـازک دل بـدر می شـود
خـورشـید روز و ماه شـب آسمان بود
هردم زروی سنبل وسـوری و نسترن
عـطر نسیم شـوق و محـبت وزان بود
۱۱.جولای ۲۰۱۵
اعلامیهٔ هیات مدیره کانون هماهنگی زنان افغانستان
***************************************
در مورد رای منفی ولسی جرگه به خانم انیسه رسولی
محترمه قضاوتیار انیسه رسولی که از سوی رئیس جمهور غنی برای پست عضویت در شورای عالی ستره محکمه معرفی شده بود، مورد تایید ولسی جرگه قرار نگرفت.
خانم رسولی در صورت به دست آوردن رای نخستین عضو زن شورای ستره محکمه می شد.
عناصر عقبگرا با درک بسیار سطحی و عقبمانده از دین اسلام حضور زن در قضا را مخالف شریعت میدانند، لذا این که آنان به انیسه رسولی رای نه خواهند داد، قابل پیشبینی بود.
این که مخالفان انتخاب خانم انیسه رسولی تلاش کردند نماینده گان متردد را به سوی خود جلب کنند، نیز تعجب آور نیست.
و اما تعجب آور غیابت شمار قابل توجهی از نماینده گان زن در جلسه روز چهار شنبه (مورخ ۱۷سرطان ۱۳۹۴) ولسی جرگه میباشد. از ۲۴۹نماینده ولسی جرگه، ۶۷تن آنان زن اند و ۲۱تن از نماینده گان زن در جلسه حضور نداشتند.
محمد عالم افتخار
«روزه؛ عنعنه ماقبل عصرِ کار “اجتماعی شده” است!» سرنامه نوشتار کاوشگرانه و منطقی بود که اوایل ماه رمضان؛ به این مناسبت در سایت های متعدد انترنیتی افغانی به نشر سپرده شد. این مقاله در ویب سایت هایی چند (منجمله ویب برگ جاودان و تارنمای همایون) که تسهیلات برای دریافت و بازتاب نظرات و دیدگاه های خوانندگان دارند؛ نظرات و دیدگاه های قابل ملاحظه بر انگیخت و به پای خود کشاند. کمینه حیف دانستم که خوانندگان و کاربران محترم سایر تارنما و ایستگاه های نشراتی؛ از این دیدگاه ها که اتفاقاً همه بسیار وزین و با ورود کامل بر موضوع نگارش یافته اند و هرکدام پیام و روشنگری ویژه ای در یک استقامت ویژه دارند؛ بی اگاهی بمانند. لذا این هفته مقدم بر همه این مجموعه نفیس را خدمت تقدیم میدارم . به نظر میرسد که اگر سایت های بیشتری تسهیلات برای جلب نظرات کاربران داشته باشند؛ فضای انترنیتی پرشور تر و پربحث و مناظره و مشاجره نهایتاً سازنده خواهد شد.
قابل یاد آوریست که به خاطر تسهیل خوانش دیدگاه ها صرف مختصر اغلاط چاپی در آنها اندک اصلاح شده ولی به هیچ وجه به اصل متون دخالتی صورت نگرفته است.
[08 Jul 2015] [ محبوبه کوهستانی]
مدرسه فمینیستی: در این نوشتار رابطه میان بنیادگرایی، جریان های تکفیری و استفاده ابزاری از زنان مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی این موضوع که بنیادگرایی در مورد زنان چه می گوید، چه تاثیری بر سرنوشت آنها دارد و چگونه جریان های بنیادگرا زنان را قربانی کنش های ایدئولوژیک خود قرار می دهند. اشکال گوناگون استفاده های ابزاری از زنان توسط این گروه ها را تحت چند عنوان می توان مورد بررسی قرار داد. یک حالت به عضویت در آوردن این زنان در گروه و استفاده از آنان به عنوان عاملین فعال اقدامات تروریستی و عملیات شهادت طلبانه است. دیگری اعمال انواع محدودیت ها بر زنان مسلمان و غیرمسلمان تحت قلمرو خود می باشد که عمدتا با محروم کردن آنها از حقوق انسانی و اجتماعی مانند حق تحصیل و اشتغال و بطور کلی منع از حضور در عرصه اجتماع نمود پیدا می کند. در نهایت، می توان به اشکال گوناگون بهره کشی جنسی از زنان که به شکل ازدواج اجباری، تجاوز جنسی و ارائه خدمات جنسی به جهادیون صورت می گیرد، اشاره کرد. به طور کلی می توان گفت که هر روزه زنان به اشکال گوناگون آماج ابعاد جدیدی از اعمال خشونت توسط این جریان ها قرار می گیرند و این رویه همچنان ادامه دارد.
شیما غفوری
من چی ام؟ در مجمع استاره ها
کاینات و کهکشان، مهپاره ها
درمیان گیرو دار قوه ها
در تجلای فزون آئینه ها
من چی ام در طول و عُمق این مکان
در گذشته، حال و در آخر زمان
مقالات دیگر...
- داود سرمد شصت و پنج ساله شد
- خورشید گم گشته
- د طالبانو او حکومت د سولې مخامخ خبرې: رسمي کسانله نارسمي ادرسه
- نتیجه همه پرسی یونان: مخالفت با برنامه ریاضت اقتصادی
- بې لــــه تانـــه د جــنت پـــه لـــــوري نـــه ځــم
- همه پرسی به بهانه یک نامهِ مهم: چه کنیم که بهتر بنویسیم؟!
- ځوانه!
- درماندگی 1400 ساله و راه گشایی داهیانه اندیشمند افغانستان
- بنیادهای لرزان افغانستان
- معماری تمدن