به روز شنبه هشتم جون سال ۲۰۱۳زنان، مردان و جوانان افغانمقیم در شهر فرانکفورت و مناطق و شهر های نزدیک به آن با همایش و راهپیمایی پشتیبانی شانرا از "قانون منع خشونت علیه زنان" اعلام داشتند.
این قانون چهارسال قبل به حیث فرمان تقنینی توسط رییس جمهور حامد کرزیتوشیح و به مرحله ی انفاذ رسید.
نهادهای متعدد افغان های مقیم در آلمان و نیز شخصیت های انفرادی اشتراک کننده در همایش را افغان بودن و مخالفت در برابر اعمال خشونت علیه زنان کشور، در ایناقدام در کنار هم قرار داده بود .آنان بایک صدا خواستار تصویب" قانون منع خشونت علیه زنان" بدون تعدیل و تاخیر ازجانب ولسی جرگه افغانستان گردیدند.
این همایش توسطخانم زرغونه ژواک عطا معاون "شورای هماهنگی زنان افغان در اروپا" گرداننده گی میشد. در همایش پوهندوی شیما غفوری رییسه ی "انجمن مدد رسانی افغانی" و عضو هیات اجراییه "شورای هماهنگی زنان افغان در اروپا" بیانیه اساسی را قرائت نمود ، بعداًخانم نادیه قانع فعال امور اجتماعی و اقتصادی و رییسۀ انجمن" زن" بیانیهاشرا ایراد نمود. سپسخانم نسرین منصور رییسۀ "سازمان زنان ایالت هیسین" سخنرانی نمود. همچنان خانم نظیفه یعقوبی شاعره و عضو هیات مدیره " اتحادیه کلتوری افغانهای شهر ماربورگ" یک قطعه شعری را که بازتاب دهنده ی وضع زنان کشور بود، خواند. پس از آن خانم بلقیس غفوری" عضو هیات اجراییه "انجمن مدد رسانی افغانی" به نماینده گی از جوانان پشتیبانی این قشر بیدار کشور را از" قانون منع خشونت علیه زنان" اعلام نمود.
محمد عالم افتخار
سلام و درود خداوندی بر همه مؤمنان قرآن مبین و جمیع عاقلان و بالغان باد!
در رابطه به مباحث جاری؛ واکنش های ارزشمندی دریافت کرده ام که بنابر حجم نسبتاً زیاد این بخش؛ صرف دو مورد نخ نما را یاد آور میشوم:
ـ یکی از ناشران محترم؛ نگاشته اند: «تحقیق بزرگ بیسابقه رمزگشایی تان را با شادمانی و لذت خواندم و به نشر رسانیدم و لیکن پسانتر درد شدیدی برجانم پیدا شد که دیدم «پیش جانانه من؛ کشمش و پندانه یکیست...»
*********
ـ عزیز نوجوانی نگاشته اند: «سلام ... به امیدسلامتی شما. راستش این مقاله بعضی سوالات که درمغزم بود حل کرد؛ اما نه آنقدر واضح و روشن.
اول: قرآن کتاب که به زبان عربی نازل شد به حضرت محمد عربی و قوم آن و مربوط به همان قبایل چادرنشین جهالت بوده.....؛ آیا بشر درعرصه بالغ شدن توسط همچو احکام به کمال عقلانی ، ذهنی ،هوش و خرد رسیده اند؟ نخیر. چنین نیست که تکامل فکری بشر به حکم مقدس به کمال رسیده. آیا تنها قبایل عرب و یا مسلمانان که در این دین گرویده اند، به همچو کتاب کامل یا درهر زمان و مکان کتاب که پابرجاست ازنگاه تکاملی نیاز داشته اند؟
می 2013
انفاذ قانون در جامعه بر اساس نیازمندیهای مبرم انجام مییابد.
متاسفانه خشونت علیه زنان یکی از مصایب عظیمی است که روز تا روز در افغانستان گسترش یافته و اخبارناگوار و هولناک نمایانگر عمق و پهنای این تراژیدی میباشد.تنها درسال قبل حدود شش هزار مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است.
بخاطر مقابله با این معضله حاد جامعه و عواقب دردناک آن، بالاثر تلاشهای مدافعان حقوق زنان ، قانون منع خشونت علیه زنان، سه سال قبل توسط فرمان تقنینی نافذ گردید.
در روزهای گذشته رهبری ولسی جرگه در تبانی با زعامت دولتی بازی سیاسی را براه انداخته و بخاطر انحراف وتخدیراذهان عامه، از تجاوزات پاکستان وخاک انداختن بر اعمال ضد ملی، بر خلاف حکم ماده 67 قانون اساسی و طرزالعمل داخلی مجلس ، قانون منع خشونت را به بحث گذاشته، و عده ای از به اصطلاح نمایندگان مردم بر اساس پلان قبلی، نقش آفرینی نموده ومواضع ارتجاعی و قرون وسطایی و زن ستیزی ودشمنی شانرا با حقوق انسان و تمدن، زیر نام دفاع از شریعت به نمایش گذاشند.
استناد این آقایان به آیه کریمه در مورد تعدد زوجات نشان میدهد که به مصداق کلام حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی به پوست چسپیده اند و اولی قرار دادن جایز بجای واجب دال بر فهم ناقص شان از جوهر ارشادقرآنی و تآکید بر عدالت مینماید؛که فراخور حال شان تشبیه نور آفتاب و کور مادر زاد
در شعر علامه اقبال لاهوری میباشد.
شیما غفوری
خواهران و برادران عزیز،
بدین وسیله به اطلاع تان رسانیده میشود که زنان و مردان حومۀ فرانکفورت و شهر های نزیک آن روز شنبه هشتم جون از ساعت سه الی پنج بعد از ظهر در رومر پلاتس( رومر بیرگ) مظاهره ای را برای پشتیبانی از قانون منع خشونت علیه زنان دعوت نموده اند.
سازماندهی تظاهرات را شورای هماهنگی زنان افغان در اروپا، اتحادیه کلتوری افغانها در ماربورگ و انجمن مدد رسانی افغانی(سابق انجمن صنایع دستی افغانی) به عهده گرفته اند. در عین حال افراد ، اشخاص و سازمانهای د یگر نیززحمات قابل قدری را در تنظیم امورعهده دار گردیده اند .
دوستداران وطرفداران عدالت اجتماعی!
لطفآ با تظاهر کنند گان بپیوندید تا صف مشترک دفاع از زنان کشور را با وجود تفاوتها قوت بیشترببخشیم. زبرا زنانِ مربوط همه قومها، زبانها ومذاهب کشور تحت فشار و استبداد اجتماعی و فامیلی قرار دارند.
مورخ ۹/۳/۱۳۹۲ شهر کابل
پوهنتون کابل از چندی بدینسو شاهد اعتراضات تعدادی از محصلین و استادان در پوهنځی علوم اجتماعی است و در شرایطی به یک معضله تبدیل شده و به آن رنگ قومی داده میشود که کشور ما آماج مداخلات وسیع و گستردهُکشور های همسایه قرار گرفته استومردم ما در جریان هر روز شاهد حملات مرگبار و جنایتکارانه دشمنان وطن و مردم ما در نقاط مختلف کشور ما هستند،رنگ دادن قومی و مذهبی به مشکلات علمی و اکادمیک در پوهنځی علوم اجتماعی و سایر نهادهای علمی و اکادمیک موردیست که به تشدید اختلافات میان اقوام باهم برادر کشور ما می افزاید و دشمنان این سرزمین از آن سود می برند.
مقالات دیگر...
- قسمت سیزدهم -- روایات شیطانی وروایتگران شیطان صفت
- دانشگاه و پوهنتون
- وحیدامید پیشقراول (راک ان رول)درموسیقی افغانستان
- کرزی پلان امریکا را برای پایگاه های دایمی درافغانستان افشاء میکند
- اسرار خلقت........
- تقبیح تجاوزات پاکستان
- وزارت امور خارجه افغانستان در چنبرهء "آی اس آی"
- قسمت چهاردهم فصل پانزدهم حرفهای قناری هنوزدرقفس نقداست
- آیا احکام قرآن؛ تابع "زمان" و "مکان" هست، نیست؟
- بر خیز ای زن