به نقل از کتاب (کعبه گل و کعبه دل)
نویسنده: داکتر غلام حیدر یقین
www.dr-yaqin.com
و فصلی خواهم نبشت اندر باب این (شیطان) که چگونه در همه دین ها و درهمه باورها و در تمام زمانه ها و در هر جا و هر کجا هم در جابلصا و هم در بلغا موجود است و با هر کس سر و سری دارد و برای هرکس و هر شخص کار دارد و با انجام دادن کارهای پلید و زشت با برخی از انسان ها شریک می شود و این که چرا و به چه دلیل، این انسان های که ادعای اشرف المخلوقات را دارند، تمام گناهان و بدی ها و زشتی های که خود انجام می دهند به گردن این موجود وحشتناک و خطرناک می اندازند و همیشه به آن لعنت می فرستند.
نخستین مرتبه که گوشم با نام شیطان آشنا شد، کودکی خورد سال بودم. در آن زمان زنده یاد مادرم بوتل سنگی را که فلیتۀ کوچک داشت و با (روغن چراغ) چرب شده بود، در سوراخ کوچک دیوار یا طاق خانه و یا روی صندلی می گذاشت و اطراف ما را روشن می ساخت و نام آن (شیطان چراغ) یا (چراغ پایه) بود. بعدها که بزرگتر شدم، نام شیطان یا ابلیس را از زبان ملا و آخند مسجد در روستا بارها شنیده ام و با برخی از ویژگی های آن آشنا شدم.
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴- ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۵
ماشااله رزمی
انفجار دولت – ملت های مصنوعی، شکست اسلام سیاسی وازبین رفتن اهمیت استراتژیک نفت سه عامل عمده بحران و جنگ درکشور های خاورمیانه هستند که جوانان کشورهای این منطقه رابه مهاجرت دسته جمعی بسوی غرب وا می دارند.نظربه اینکه علل فوق الذکربا اقدامات سیاسی مقطعی برطرف شدنی نیستند لذاپیش بینی می شود که بحران تا زمان نامعلومی ادامه خواهد یافت . آغازاین بحران پایان یک دوران بوده و پایان آن نیز دوران دیگری را رقم خواهد زد. امروز مشکل پناهجویان را می توان به سیاستهای دولت ها و یا قدرتهای جهانی نسبت داد ولی درواقع بحران فعلی خیلی عمیق و همه جانبه است و ریشه در تاریخ گذشته و فرهنگ ملل منطقه دارد.
ببریده بِه زدشمــن میهـــــــــــــــــن زبان او
چون سرمه در نبرد شود استخــــــــوان او
غرق گناه ست (طاقت) فاشیست بی گمان
هتلر رود به گــــــــــــام شتر در عنان او
آگنده از جــــــــــــراسم تبعیض از درون
پر شد فضا زچرخـــــــــش بوی نهان او
پوهندوی شیما غفوری
موضوع تدوین قاموس زبان دری قبلاً در پورتال افغان جرمن آنلاین مطرح گردیده است. من منحیث یکی از همکاران تهیۀ این قاموس میخواهم نکاتی را در ارتباط با ضرورت تدوین این قاموس با شما علاقه مندان فرهنگ و ادب با طرح سؤالی در میان گذاشته از نظرات نیک تان در زمینه مستفید شوم.
آیا کلمۀ «توت زمینی» ارزش درج در کتاب را دارد؟
با این پرسش میخواهم هر یک از خوانندگان محترم را مخاطب قرار بدهم، تا لحظه ای در مورد بیاندیشند و بدون هر نوع پیشداوری برای خود شان آنرا جواب بدهند.
من شخصاً به حیث متخصص علوم زراعتی با تمام مسؤولیت و در حضور عقل انسانی ام به آن جواب مثبت میدهم و لازم میدانم که این کلمه حق درج در یک کتاب را دارا میباشد، که آنرا لغتنامه، قاموس و فرهنگ می نامند.
سلیمان کبیر نوری
من در بسیاری از دستنوشه ها و مقالات پژوهشی و تحقیقی خویش در مورد عالیجنابان محترم حامد کرزی رییس جمهور پیشین و دکترغنی احمد زی رییس جمهور جان کری، ایشان را با ارایه ی اسناد و مدارک معتبر خاینین ملی خوانده ام، و تا کنون هیچ دلیل و مدرکی نیافته ام که بر اساس آنها خویشتن را در اشتباه و خطا کار یافته باشم. اما اکنون می خواهم در مورد محترم آقای دکتور عبدالله عبدالله رییس حکومت اجرائیه ی همان آقای جان کری هم اسناد و شواهد پیشبینی شده ای را خدمت هموطنان عزیز ارایه دارم.
جناب محترم اشرف غنی احمدزی حدود سه سال پیش که حرفی در رابطه به انتصاب ایشان به حیث سردمدار قدرت در کشور وجود نداشت، حکم داشتن ریش را از حاکمان اصلی بر خویش حاصل نمودند و به وظیفه نو (رییس روند انتقال مسوولیت های امنیتی از نیرو های خارجی به نیرو های کشور) تقرر یافتند و احتمالن برای بار اول در رسانه ها با ریش ظاهر شدند. مگر شعار هایی را که جناب اشرف غنی ریشدار در مورد تجهیز نیروهای امنیتی و به ویژه نیرو های هوایی داده بودند، متاسفانه تا امروز عملی نشد و قوای هوایی یک جت جنگنده را هم از غرب حاصل نکرد.
گزارش سفارت امریکا در مورد نگرانی از ریش، من را منهمک به خود ساخت که صاحبان ریش گویا حاکمیت قدرت در امریکا را دران زمان هراسان ساخته بود. و من در مورد یک مقاله ی پژوهشی و تحقیقی نوشتم و عکسی از محترم غنی احمدزی را بصورت ویژه برای این نبشته تهیه کردم که شما برای مطالعه ی آن مقاله می توانید بالای لینک زیر کلیک نمایید.