محمد عالم افتخار
(مقدماتی بر تئوری های پسا کرونایی ـ 2)
اصل «تنازع بقا» به مثابهء دینامیزم مسلم و خواه ناخواه در گسترهء حیات به ویژه در ساحهء فرانباتی از بسیار قدیم شناخته شده بود؛ ولی به ناگزیر در نحوهء بیان و تعبیر و تفسیر و درجهء اهمیت آن از زمانی تا زمانی و از مکانی تا مکانی تفاوت هایی پیدا میشد و حتی تضاد و تعارض حادث میگردید.
بنا برین مفهوم "تنازع بقا" را میتوان اساساً یک مفهوم ساینسی دانست که در شرایط آشفته گی و ناپالوده گی ناگزیر اندیشه های بشری؛ امکان ناب شدن و خالص و مشخص شدن نمی یافت.
حسين منزوی بیترديد از پيشگامان برجستۀ غزل معاصر است که در نوآوری، بداعت و غنای غزلسرائیِ امروز نقشی بسزا داشته است. در واقع با مُنزوی و با همّت و خلاقيّتهای شعری او -ازجمله ابداع اوزان عروضی تازه درغزل فارسی- بود که غزل از فضای بستۀ مضامين تکراری و سوز و گدازهای کليشهای به «هوای تازه»ی عواطف و احساسات عاشقانه و تصويرسازیهای بديعِ شعری دست يافت. شعر این آذربایجانیِ آذر به جان، شعرِ جانهای شيفته و دلهای شوريده وُ بيقرار است.
به گفتۀ آگاهان محل نام باستانی آن «شهرگلان» بوده است .اما داکتر صاحب نظرمرادی در کتاب «بدخشان درتاریخ» آنرا «گیلان »گفته است که به حقیقت نزدیک تر است. وی در جلد اول این کتاب زیرنام : نامهای قدیم درجغرافیای بدخشان ،می نویسد: «منطقۀ گیلان که باشگاه قوم «گیل » بوده از مناطق قدیمی «ایروانا ویجه »خوانده شده است که امروزه به نام «جرم» یاد می شود...بخشی از انها درروند مهاجرت آریاییان کوچیدند ودرمحلی بین غزنی وزابل متوطن شدند وجایگاه توطن خودرا« گیلان » نامیدند.(بدخشان درتاریخ ،جلد اول ص 197 چاپ 1390،کابل)
https://www.youtube.com/watch?v=lXfWcCahRdA
ارسالی: سلیمان کبیر نوری
مقالات دیگر...
- جنایت جمهوری اسلامی ایران علیه کارگران افغانستان در روز جهانی کارگر
- سکوت حکومت گندم بریان غنی و غرق کردن افغانها در ایران
- خاورمیانه دستخوش تغییرات نمیشود !
- در ستایشِ روشنگری، مُدارا و شجاعتِ اخلاقی
- آدمی؛ محتاج خودشناسی و جهانشناسی در «تنازع بقا»
- چند اثر طالبانی - جهادیانی و سُچه مسلمانی
- شاهنشین یا اسلام آباد
- ویروس کرونا بحرانی سیاسی است نه پزشکی
- ملا صاحب و خیال پلو چربش
- کُرُونا؛ ذرهِ عالمگیر که جهانبینی و جهانشناسی ما را دگرگون میکند!