سیدموسی عثمان هستی
زیک کوره پولاد وآهن کشد ســـر
یکی شمشیرگردد ودیگرنعل خـــر
دروغ گوندارد مغز وحافظه درسر
به ظاهرچوقاطر، به باطن خــرنـر
مولانای ثانی
عبدالله عبدالله درجمع دیگر ناشکران تاریخ زده در ولسوالى ده سبز، مربوط ولایت کابل با طمطراق همیشگی از و با پیروی از سخنان مارشال فهیم و سیاف گفت که:« در 12سال گذشته به مجاهدين نقش دولت داری داده نشد، اگر نقش مجاهدین نادیده گرفته نمی شد، حال نیازی برای بودن نیروهای خارجی وجود نداشت، آنان ميتوانستند که امنيت کشور را تأمين کنند.»
شخصی بنام ( ف. فاریابی) در سایت وزین آریایی با شوخی درعالم جدی به شکل طنزگونه می نویسد:
« پس این بسم الله خان و اعوذ با الله خان و ضرارخان وعطامحمد خان و فهیم خان و محقق خان و سیاف خان و خلیلی خان و معنوی خان و انوری خان و اسمعیل خان و ..... برگ چغندر بودند یا جهادی بودند؟
-
از مرور اینهمه غمنامه از عمرم شدم بیزار
خسته گشتم از نوشتن روز گم کردن به این دیوار
تا کجا باید همه این بار سنگین را به خود بردن
پایبند دلخوشی های زمان بودن از این آثار
محمد عالم افتخار
در عمر چندین ملیون ساله تکاملی ی نوع بشر؛ افراد این نوع؛ آرزو های بیشمار و بیکرانی داشته اند و در زمانه های اخیر؛ به گونه هایی افسانه و اسطوره و متون شفاهی یا مدون شعری و ادبی و هنری...اینهمه آرزو و خواست و تمنا را ثبت نموده و برای نسل های پسین خویش ماندگار گردانیده اند.
اینکه بشر؛ چرا سوال و فکر و خیال و آرزو میکند؛ عجالتاً مورد بحث نیست ولی تا جاییکه کشف و ثبوت گردیده است؛ لا اقل مرتبه ای از آرزو؛ مختص به فرد بشر و نوع بشر میباشد.
به ویژه شاعران عاشق پیشه؛ قسم استعاره و مجاز؛ آرزو های عجیب و غریب بیحد و حصری پرورده و در آثار خویش منعکس نموده اند؛ ولی همه آنها؛ منحصر به احساسات و هیجانات و درد ها و تألمات دیگری است و کمترین تفریقش از سایر موارد؛ همان مجازی و استعاره ای بودنشان میباشد.
اینچنین فیلسوفان که عمدتاً به دو برخ سترگ "دین ورز" و "خرد ورز" انقسام دارند؛ خیلی خیلی در بازتاب اینکه روان بشری مالامال از چه خواهشات و نفسانیات و بالاخره آرزو ها و مایوسیت هایی است؛ سهم گرفته و نقش ادا کرده اند.
رسول پویان
انسان موجودی پیچیده و دارای جلوه های بس متنوع است که زیباترین، پاک ترین، جذاب ترین و ناب ترین آن جلوۀ عشق است؛ اگر این گنج لایتناهی را از جامعۀ انسانی بگیرید چیزی جز زشتی، ریا، دلمردگی و ضعف باقی نخواهد ماند. پس اگر عشق پاک و خالصی در آیینۀ قلب شما بتابد آن برکت آسمانی و پربهاترین سرمایۀ فطرت انسانی است؛ چون مردمک چشم تان عزیزش دارید و هرگز آن را در زندگی از دست ندهد و بعد از مرگ با آن جاودانگی یابید. این معنا در جام جم حافظ بزرگ چنین جلوه نموده است:
هرگزنمیرد آن که دلش زنده شد به عشق
ثـبـت اســت بـر جـریـدۀ عـالــم دوام مـا
در این اوضاع بحرانی عالم و آشفته بازار وطن که دیو وحشت، تباهی، جنگ و بی رحمی بیداد می کند، چه خوش است که عطر پاک ، شفاف، خالص و آتشین از قلب های مشتاقان برخیزد و بر دامن جامعۀ انسانی و کشور ما افغانستان طراوت و امید بیفشاند. هرگاه ارادۀ حق دلی و دل هایی را لایق این معجزۀ هستی و شایستۀ تابش نور عشق که جلوه یی از نور حق است، برمی گزیند پاس و احترامش دارید که این حال و مرتبه هماره نصیب انسان نمی شود و گاه گاهی به عنوان مثالهای پندآموز از فطرت انسانی فواره می زند تا یادگار و الگویی باشد به انسان و جامعۀ انسانی.
د دروند ورور امام الدین ساپی صاحب لیکنه می چه د ستار سیرت د پاچاهی نیولو د اخرنیو هلو ځلو په هکله یی لیکلی ، دیره معقوله او پر ځای لیکنه وه ، مونږ ته یی هم جرات راکړو چه په دی هکله څه ولیکو:
حقیقت دادی چه نړیوال استعمار ( بین المللی دهشت ګر یا مافیه ) د نړیوال حکومت د را منځته کولو پروژی د پاره چه له څو پیړیو را په دی خوا د نړیوال ماسونستی ګوند ( چه اکثره یهودان دی ) تر لاس لاندی وه ،
دری برخی کار یی بشپړ شوی ، د اخرو برخو ( نظامی اړخ ) هڅی که یی د بری اخری پړاو ته ورسیږی له هغه وروسته به د نړیوال حکومت یا د زمکی د خدایی دعوی کوی.
د تروریزم د جنګ اعلان د نړیوال حکومت د رامنځته کولو دپاره پلان شوی وو ، د تروریزم د جنګ اعلانولو اصلی او اولنی هدف اسلامی نړی کی د اسلامی نظام ختمول وو ددی یرغل او اشغال اولنی قربانی زمونږ هغه مجاهد اولس وو (چه د کمونیزم څخه یی د لویدیز استعمار ، اسمانی ستورو ته د پناه اخستلوڅخه ژغورنه ورکړه ) تر دی چه اوس د نړی د خدایی ( نړیوال حکومت ) دعوی لری د (نوی نړی حکومتی فرمان) وایی د ټولی نړی هیوادونه باید د دیموکراسی یو قانون او یو سکولریستی حکومتی سیستم ولری او د یوه انسانی خدای عبادت او اطاعت وکړی.