افغان موج   

استقبال  شایسته از ملالی جویا  در کانادا

 ملالی جویا سابق عضو پارلمان افغانستان (ولسی جرگه) ، نماینده ولایت فراه،مشهور ترین زن  مبارز افغان که بنا به دعوت ( دانشگاه مایکل کانادا) تشریف آورده بودند روز یازدهم اکتوبر در شهر ونکوور مورد استقبال گرم هموطنانش قرار گرفت.

 در این دیدار  محترم مجید قیام  به نمایندگی از دیگران تشریف آوری" جویا" را خوش آمدید گفته بیوگرافی مختصر خانم  موصوفه  را به خوانش گرفته و آنراقهرمان بی‌بدیل توده های زحمتکش  افغانستان خواند.

متعاقبآ نویسنده و ژورنالست مشهور کانادا آقای  Derrick O Keef)و مولف کتاب ( َ            َA Woman Among Warlords) در مورد  مبارزه خانم جویا،  افشا گری اعمال  خود کامه ی  غرب و دخالت بی جای آنها بر حق دانسته همبستگی بیشتر جنبش  های ضد استعماری را آرزو نمود.

سپس خانم شفیقه نورزی موسس و مدیر مسوول مجلۀ نشریه زن به ارتباط  نقص حقوق بشر  و محرومیت زنان مظلوم افغانستان صحبت نموده ، فداکاری های خانم  جویارا در همه عرصه ها   ستود.

متعاقبآ نرگس یکتن از جوانان کانون فرهنگی موج  با صحبت مختصر ،خانم جویا را نماد جسارت وشجاعت خوانده قطعه شعر انتخابی اش را که ناله گداز و سوز   زنان درد دیده  بود به زبان انگلیسی به خوانش گرفت که مورد استقبال قرار گرفت.

سپس خانم حمیده قیوم زاده یکتن از فعالین اجتماعی زنان در اجتماعی افغانی صحبت نموده گفت ( ما زنهای افغان اگر در داخل کشور  و یا خارج ازکشور  هر لحظه بیاد وطن عزیزمان هم نظر و متحد با خانم ملالی جویا استیم . ظلم زمام داران در کشور  و مبارزه علیه آنها برای یک دختر  افغان نشان دهندۀ نهایت شهامت ، وطنپرستی او را نشان میدهد.)

سپس دکلماتور خوش آواز خانم فریما اختری تشریف آوری خانم جویا را خوش آمدید گفته مقالۀ را که هشت سال قبل بر ضدنقض‌کنندگان حقوق زنان در افغانستان که جنایاتی را در رابطه به زنان با شهامت  مرتکب شده‌ بودند، به خوانش گرفت که مورد توجه قرار گرفت.

در این محفل بعد از آنکه گردانندۀ پروگرام آقای رزم آفرین قطعه شعری از سروده های شاعر توانای کشور ما محترم مولانا کبیر فرخاری که در وصف ملالی جویا سروده بود، به خوانش گرفت ،شاعر جوان و مستعد حبیب جان یوسفی مسوول سایت (افغان پوم) با ابراز قدر دانی از مبارزه و شهامت خانم ملالی جویا قطعه شعر را در وصف خانم ملالی جویا سروده بود به خوانش گرفت که با کف زدن ها ممتد  بدرقه گردید.

متعاقبآ ژورنالست و گویندۀ مستعد خانم سلما فرخاری قهرمانی های خانم جویا را با قهرمانی های مشهور ترین قهرمانان  افغانستان در یک سطح دانسته قطعه شعر انتخابی اش را در رابطه به خوانش گرفت.

سپس رشته ی سخن را مهمانداران خانم ملالی بدست گرفته ابتدا خانم مبل المار عضوی پارلمان بی سی کانادا در رابطه به فعالیتهای اجتماعی افغانها در برتش کلمبیا و بخصوص اعضای خانه فرهنگی مولانا که مورد بحث در جلسۀ نوبتی پارلمان بی سی کانادا قرار گرفته بود، صحت نموده ضمن قدر دانی از کار کرد های موفقانه اعضای خانه فرهنگی مولانا در غنا مندی فرهنگی ملیت های کانادا هر گونه همکاری خود را در رابطه رشد و توسعه فعالیت های فرهنگی ابراز داشتند.

خانم مبل المار  سخنان  خانم جویا را برحق دانسته و آنرا چون تیری به جان جنگ افروزان جهانی ، ترریزم بین المللی بنیاد گران  مذهبی و جنگسالاران منطقه وی دانسته هر گونه آمادگی خود را در راه دفاع از  مبارزۀ شجاعانه آن  ابراز داشتند .

 سپس  پروین اشرفی از کانون ایرانیان  مدافعان صلح و عدالت اجتماعی  ،فعال جنبش ضد جنگ در کانادا که چند ماه قبل در تظاهرات محکوم نمودن حکومت ارتجاعی ایران که هموطنان ما را  به دار آویخته بود با حمل پلاکارت های ضد جمهوری اسلامی ایران  با دوستانش حضور یافته با ایراد بیانیه یی  ابراز همبستگی و همدردی نموده بود ، طی صحبت ملالی جویا را آیینه  دار وضع نا بسامان  افغانستان خواند که میتواند  وضع کامل  افغانستان را از لابلای صحبت آن  دانست. موصوفه  اشاره به موجویت دشمن مشترک  نموده که رژیم های ارتجاعی را در کشور های عقب مانده و حاکمیت مذهبی ارتجاعی را بمیان می آورد .  سقوط  و از بین بردن آن منوط است به مبارزه مشترک همه نیرو های روشن بین و در تمام نقاط جهان،تنها به کمک همدیگر میتوان بر  ارتجاع کسسته عنان غلبه کرد و  جایش نظامهای انسانی  و کار آمد را بکار گمارید.

   در فرجام خانم ملالی جویا در حالیکه با کف زدن های ممتد و پی هم روبرو  میگردید به روی استیژ حضور یافتند. بانوی جوان افغان بعد از ادای احترام ضمن سپاسگذاری از تشریف آوری هموطنان با سخنی از شامولو نامدار و بزرگ ،نظری به حوادث سی سالۀ فلاکتار وطنش انداخته  به سوالات  اشتراک کننده گان جواب داد. که ما غرض آگاهی خوانندگان قسمتی از آنرا به نشر می سپاریم.

سوال  :  خانم جویا چند بار و چرا به کانادا آمده اید؟

جواب : تا به حال سه مراتب به کانادا آمده ام.

 به دعوت یکی از سازمانهای ضد جنگ کانادا ،   وکیلان پارلمان کانادا و  دانشگاه کانادا بنام (مایکل). و حالا نزد شما قرار دارم و مصارف آمد و برگشتم  را  دعوت کنندگان تامین می نمایند.

مقصود دعوت کننده گان افشای سیاست خاینانه و اشغالگرانه کشور های مثل کانادا و امریکا است و مرام من نجات مردم مظلوم از دست جنگسالاران دیروز و حکومداران امروز که با تغییر لباس و قافیه ریش را تراشیدند و نکتایی بسته اند و بر مردم ما ظلم روا میدارند میباشد .

سوال : شما چطور میتوانید مقایسه کنیدامریکا و ناتو افغانستان را از قید ظالمتریت حکومت وقت (طالبان) نجات دادند در آن وقت مکتب و مدرسه نبود خانمها از خانه نمی برآمدند و حالا دروازه مکاتب باز است و خانم ها تا اندازه امکان بیرون از خانه کار میکنند مردم موزیک میشنود و ریش هم نخواهند نمی گذارند؟

جواب : طالبان تاریک اندیشترین و جاهیلترین گروه است . اما در وقت طالبان بم های ناگهانی بر سر مردم نمی افتید من بخاطر دارم گفتند که پسر جوانی تا صنف 12 اول نمره درس خوانده و بعدآ محتاط مواد مخدره شد ، طالبان کشت مواد مخدره را کم ساخته بودند و حالا نسبت به آنوقت چند هزار برابر بالا رفته است.

سوال : در ونکوور  در بعضی تظاهرات پلاکارت های بر ضد اسلام نوشته و از طرف تظاهر کنندگان حمل می شد که یک نو ع توهین به عقیده ی مسلمانان است در این مورد نظر شما چیست؟.

جواب : دفاع از شرف اسلام وظیفه ی ایمانی  ماست شما که یک چنین کار خلاف شعایر دینیی خود را دیده بودید باید اعتراض می نمودید و در صورت توان جلو گیری می کردید .

گرچه بعضی سوالات احساساتی و روی موضوعات پیچیده ی و سازمانی بود ولی ملالی جویا با متانت، استدلال و خونسردی پاسخ گفت ویاد آور شد که تنظیم های جهادی امتحان خویش را بر مردم افغانستان داده اند و پرسندگان با خونسردی شنیدند و  با خوشی با همدیگر دست داده خوش آمدید گفتند  .

به گفته ی ملالی جویا به همه سازمانهای داخل و خارج وطن خط بطلان کشیده شد. او  همه را مفید به حال وطن ندانست یکی از پرسندگان یاد آوری کرد که پس به کدام سازمان مردم کشور اعتماد نمایند؟ همکاری خویش را با آن سازمانها بر قرار سازند.  در پاسخ یاد یاور شد .بعضی سازمانها در داخل کشور وجود دارد که نه تا حال خیانت کرده اند و نه خیانت می کنند و ما باید به آنها همکار باشیم.

گزارشگر گر آزاد، امان معاشر