افغان موج   

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

درحاشیه حمله نظامی غرب به سوریه قبل از هراشاره ای ؛ یادآوری نکاتی ضروری است . اولا جنگ تحت هربهانه وبا هرشعاری غیر قابل توجیه وجنایتی سازمان یافته دولتی است که قیمت اصلی آن روی دوش مردم عادی سواراست . دوما تمام جنگهایی که تا به امروز و درهمین روزگار کنونی تجربه شد ( عراق ؛ افغانستان ؛ لیبی ) عمدتا با دروغهای بزرگ مدیای غرب توانست پا بگیرد . درسوریه هم آیا اینکه سلاح شیمیایی توسط  حکومت دیکتاتوری اسد به کارگرفته شده است و یا واقعییت چیست ....ممکن است چند ماه یا چند سال دیگراسنادش بیرونی شود . اگر رئیس حمهور فرانسه فراسوآ هولاند گمان می کند که «تمام نشانه ها» گواه بر این است که بشاراسد مسئولیت چنین واقعه ای را به عهده دارد ، وزیر امور خارجۀ او لوران فبیوس در صحت اتهام وارده به اسد هیچ تردید بخود راه نداده ، در حالی که دولت اوباما به سهم خود رزم ناوهای مسلح به موشک تاماهاک خود را در دریای مدیترانه مستقر ساخته است . به هرحال آنچه که درمدیای بزرگ غربی به آن دمیده میشود سرسوزنی قابل باور نمیتواند باشد . نمونه دروغهای تاریخی درجریان جنگ اول خلیج و بقیه موارد.....؛ هنوز فراموش نشده است ! همان دروغهایی که چند سال بعد از جنگ ؛ پاول به دروغ بودن تمام آن وقایع رسما اعتراف کرد!

یک مقام امنیتی آلمانی مدعی شده است که حکومت اسلامی درتهران از طریق پادشاه عمان درجریان موضوع حمله قرارگرفته است ! فضای ملتهب جنگی واکنشهای جالبی را تا به الان به همراه داشته است . واکنشهایی که بیشترناشی از گیجی و یا جیغهای بنفش گربه ایی ست ! به گزارش خبرگزای دانشجویان ایران علی خامنه ای در اولین دیدار با هیات دولت حسن روحانی درباره دخالت احتمالی آمریکا درتحولات سوریه افزوده است: «اگر چنین اقدامی انجام شود، امریکایی‌ها قطعا همانند دخالت در عراق و افغانستان، ضرر خواهند کرد......» فقط علی خامنه ای توضیحی نداد که ضرر یعنی چه ؟ آیا منظور ازضرر درافغانستان و یا عراق مخارج غول آسای جنگ است و....یا آنجا که به قول رایس قرار باشد طرحهای 50 ساله استراتژیک را پیش ببرند مخارج مادی جنگ اگر10 برابرهم باشد مشکلی ندارند چون باراصلی اش روی دوش مردم است ! ولی خامنه ای حتما دلیل این حمله نظامی ؛ که بعد از زمان ظهور دولت امید روحانی اتفاق میافتد را ؛ میفهمد !

حسین شریعتمداری هم درکیهان خامنه ای نوشته است :اکنون جای این پرسش است که آیا نباید حماقت احتمالی آمریکا و متحدانش را به فال نیک گرفت؟ و آیا نمی‌توان مطمئن بود دشمنان دیرینه اسلام و مسلمین با پای خود به مهلکه‌ای پای می‌گذارند که سال‌هاست ملت‌های مسلمان در انتظار آن بوده‌اند؟ همه شواهد حکایت از آن دارند که اگر هیاهوی اخیر، عملیات روانی نباشد، روز واقعه نزدیک شده و انتظارهای چندین و چند ساله برای انتقام رو به پایان است.» این یکی دیگه مثل کریم شیره ای دربارناصر الدین شاه ؛ ظاهرا کارش از خنداندن مقام عظما به خنداندن همه دینا ارتقاء پیدا کرده است ! یعنی دولت امریکا در طرح بهار موسوم به بهارعرب ؛ فک همه مسلمین را زد و هیچکدام روزواقعه یا فال نیکی برای مسلمین نبود وحالا انتظار برای انتقام درحمله به سوریه تمام میشود !؟

درحمله احتمالی غرب به سوریه قطعا هدف اصلی به قول بعضی ها فقط تنبیه اسد نمیتواند باشد . چنین تابلویی فقط شرایط منطقه را در جهت منافع غرب بدترمیکند و دست حکومت اسلامی را برای کارهای ایذایی بازتر کرده است . اگرچه هرنوع ورودی به فاز نظامی با هروزنی ؛ شرایطی کاملا جدید را تحمیل میکند و اکثرمواقع حوادث فاز نظامی قابل پیش بینی نیست.... ولی شروع چنین فازی با تبعات ناشناسش ؛ فقط برای تنبیه یک دیکتاتورعملی تاکتیکی و ابلهانه است . به عبارتی دیگرهرگونه حمله با هروزنی ، اگربه تمام شدن کار حکومت بشار اسد نینجامد موضع حکومت اسلامی درتهران را تقویت کرده است . اسد درهمین وضعییت هرج ومرج کنونی هرروز درحال تنبیه شدن است . اگر دعوای اصلی برسرقطع دست و پا و نفوذ حکومت اسلامی ایران در منطقه است ، تا مقام عظما را واداربه خوردن جام زهر با روحانی کند ؛ پس چنین حمله مفروضی که در تنبیه اسد خلاصه ومحدود شود ، آب درهاون کوبیدن است .

یکی ازتحلیلگران حکومت اسلامی نوشته بود : اگر حمله آمریکا به سوریه جدی تر از حد انتظار ایران باشد و از حد "تنبیه " فراتر رود و سبب تغییر معادلات و توازن قوا بین نیروهای ارتش سوریه و مخالفان مسلح شود تا زمینه برای سقوط حکومت بشار اسد فراهم شود، در چنین شرایطی به نظر می رسد ایران گزینه " رویارویی غیر مستقیم و غیر رسمی" را مطمح نظر قرار دهد . حزب الله لبنان و گروه های فلسطینی همچون " جهاد اسلامی" و " جبهه خلق برای آزادی فلسطین - فرماندهی کل" در چنین شرایطی می توانند وارد عمل شوند تا توازن قوا به ضرر حکومت سوریه بر هم نخورد .....واقعییت اما این است که درحمله سرنگونی اسد ؛ حکومت اسلامی درشرایطی نیست که بتواند دست به کاری بزند . دولت امید روحانی باشعار تنش زدائی اینکاره نیست و مقام عظما هم یحتمل آنقدرها متوهم یا نعشه نیست که تفاوت بین سپاه پاسداران و بسیج را ؛ با بزرگترین قدرت نظامی دنیا تشخیص ندهد !

در بعد از یک حمله فرضی که بشاراسد هنوز آنجا باشد حتی به شکلی ضعیف......حکومت اسلامی میتواند انواع واکنشهای فرضی وتخریبی راداشته باشد . اما درصورت تمام شدن کارحکومت اسد ؛ واکنش حکومت اسلامی ایران سکوت مطلق است و حرف مفت و عربده های بی دود ! کاراسد که تمام شود ؛ ولی فقیه این بازی را در حیاط خلوت سوریه باخته است ؛ آنوقت تنها واکنش قابل پیش بینی حکومت اسلامی ایران نشستن به فکرکردن برای انتخاب جام است ! تمام شدن کاراسد یعنی قطع نفوذ مخرب حکومت ایران درسطح منطقه ، و قوی ترین پیامی که ازطرف غرب برای حکومت اسلامی ایران فرستاده میشود : حالا انتخاب جام با شما ؛ و همیشه زهر با ما !

اسماعیل هوشیار

29.08.2013