افغان موج   

مطبوعات و آژانس های خبر رسانی خبر دادند که امریکایی ها آخرین سربازان خویش را بعد از بیست سال جنگ در افغانستان مطابق با معاهدۀ خویش با طالبان قبل از ساعت 12 بجۀ شب 30 اگست 2021 از طریق میدان هوایی بین المللی کابل خارج ساختند و جنگویان طالبان استقلال کشور و موفقیت خویش را با شلیک های شادی تجلیل نمودند.

به این ترتیب دولت رئیس جمهور بایدن با تعهد خویش پابند ماند و افغانستان را از نیروی نظامی خویش تخلیه کرد. به این ترتیب ماموریت تخلیه امریکایی ها، متحدین و افغانهای که در جستجوی حمایت امریکایی ها و خارجی ها اند، به پایان رسید.

باوجودیکه امریکا بیش از 122 هزار افراد غیر نظامی ایالات متحده امریکا و متحدانش از افغانستان بیرون کشید، هنوز هم شهروندان امریکایی در افغانستان باقی مانده و جنرال مک کنزی قوماندان نیروهای امریکایی گفته است که همه را که میخواست بیرون ببرد، نتوانسته بیرون کشد و بعضی ها نتوانسته اند که خود را تا میدان هوایی برسانند. جنرال مک کنزی اما صد فیصد اطمینان داد که دیگر سربازان امریکایی در داخل افغانستان حضور ندارد. 

حرکت طالبان از آزادی افغانستان سخن بعمل آورده و انس حقانی گفته است که « ما دوباره تاریخ ساختیم» و امشب به اشغال بیست سالۀ امریکا و ناتو نقطۀ پایان گذاشته و بعد از بیست سال فداکاری مشکلات و جهاد شاهد این لحظات تاریخی بوده که افسانۀ شکست ناپذیری امریکا و ناتو را در افغانستان شکستانده شد.

امریکا و متحدانش در سال 2001 امارت اسلامی طالبان در افغانستان را سقوط داد و بخاطر جنگ با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر، باز سازی و ایجاد دولت قانونمند، قوی و دموکراتیک وارد افغانستان گردیدند. در این جنگ ضد تروریستی در حدود 50 کشور عساکر خویش را یکجا با امریکاییها به افغانستان فرستادند و اضافه تر از 80 کشور در افغانستان مصروف کمک های بشری گردیدند.

نظر به احصائیه های منتشره، در مدت بیست سال میلیادها دالر برای آبادی و نظام سازی در افغانستان بمصرف رسید که متأسفانه این کمک های جامعۀ جهانی در اختیار گروه فاسد، شریر و جنگسالاران منفور قرار گرفت و نتیجۀ مطلوب از آن بدست نیامد. امریکا، ناتو و «جامعۀ جهانی» در حالی افغانستان را ترک می کند که کشور عملا در خلای قدرت بسر میبرد و حکومت و دولتی وجود ندارد. وضع اقتصادی افغانستان بحرانی، امنیت نامطمئین، نفاق و شقاق قومی و مذهبی به اوج رسیده، نیروهای دموکراتیک از صحنه رانده شده و دموکراسی و تأمین حقوق بشری به شدت آسیب دیده است. خلاصۀ اینکه «جامعۀ بین المللی» به سردمداری امریکا باوجود همه تلاشها، قربانیهای بشری، ضیاع وقت، مصارف گزاف مادی و پولی به اهداف مطروحۀ خویش در افغانستان نائیل نگردید.  

خروج نیروهای نظامی امریکا و متحدین ناتویی اش بعد از بیست سال جنگ در افغانستان واقعۀ مهم برای افغانستان، منطقه و همه جهان است. این حادثۀ بزرگ تاریخی عکس العمل های مثبت و منفی را در داخل افغانستان و همچنان در منطقه و کل جهان به وجود آورده است. با خروج کامل نیروی نظامی خارجی باب جدید در زندگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی افغانستان گشوده شد و درایت و هوشیاری افغانها بار دیگر تحت آزمون تاریخی قرار گرفت که امید است همه با هم به موفقیت از این آزمون تاریخی بدر آیند.

نور محمد غفوری

31.08.2021

___________________________________________

Normal 0 false false false DE X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normale Tabelle"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:DE;}