افغان موج   

  کاخ سفید در ۱۸ اردیبهشت 1397 برابر با 08.05.2018 اعلام کرد که ایالات متحده از توافق اتمی با ایران خارج خواهد شد و واشینگتن تحریم‌های تعلیق شده علیه تهران را باز می‌گرداند . توافق اتمی میان حکومت اسلامی ایران با دولت باراک اوباما، آلمان، فرانسه، چین، بریتانیا و روسیه در تیرماه ۱۳۹۴ به‌دست آمده بود . بعد از خروج آمریکا از برجام اسرائیل اولین حمله موشکی خودش را به پایگاههای حکومت اسلامی ایران در سوریه انجام داد .

سابقه امر : بعد از فروپاشی شوروی سابق غرب اقتصاد نظم نوین جهانی را در خاورمیانه در دستور کارش قرار داد . موانع اصلی در این مسیر معرفی شدند . محور شرارت اصطلاحی بود که جورج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت کاخ سفید در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۲ در سخنرانی سالیانه خود در کنگره ایالات متحده آمریکا در اشاره به سه کشور ایران، کره شمالی و عراق به کار گرفت . عراق را آمریکا رسما با چاشنی دموکراسی و بر سکوی حادثه 11 سپتامبر بلعید . کره شمالی هم وارد مسیر مذاکره شد و حکومت اسلامی ایران به عنوان آخرین میخ تابوت خاورمیانه قدیم در دستور کار غرب قرار دارد.

 

تمامی نظامهای سیاسی بازمانده از دوران جنگ سرد باید در این چیده مان نوین غرب بازیافت و یا تغییر میکردند . بهار موسوم به عرب شکلی از این چیده مان بود . پروژه غربی برجام به عنوان راه حلی غیرنظامی بین غرب و حکومت اسلامی ایران توسط هر دو طرف انتخاب شد . قبل از این انتخاب غرب پازل جنگ را هم چیده بود که این از سوریه و لبنان تا تهران را پوشش میداد . اما سیستم ولایت فقیه با انتصاب حسن روحانی مسیر مذاکره یا برجام را انتخاب کرد .غرب بعد از امضاء برجام 150 میلیارد دلار نقد به پیکر حکومت اسلامی ایران تزریق کرد تا سیستم ولایت فقیه از درون فرو نریزد . تحریمهای جهانی لغو شد . چند سال بعد غرب ناامید از دستاوردهای برجام و در حالی که کره شمالی هم تعیین تکلیف میشود....با خروج از برجام خیز دیگری برمیدارد . این خروج از برجام توسط غرب ، برای حکومت اسلامی قابل فهم است که از موضع قدرت است . حالا توپ در زمین ولایت فقیه حاکم است . یا فاز عملی برجام را قبول میکند و از خاورمیانه خارج میشود و در قدم بعد انبساط داخلی را با دست خودش رقم میزند و به داخل حوزه علمیه برمیگردد و یا مسیر جنگ و تقابل نظامی را انتخاب میکند . در هر صورت سیستم عظمای ولایت فقیه برای شکل پایانش حق انتخاب دارد .

 


چند ساعت قبل از تصمیم دولت آمریکا ، حضرت حسین شریعتمداری ( ع ) در کیهان سه شنبه نوشت : نگرانی از فعالیت‌ هسته‌ وافسانه بمب اتمی ، بهانه‌ ای بیش نبود . جوهر نگرانی آمریکا اساساً فردو و نظنز و اراک نیستند که با تعطیلی آنها، ماجرا تمام شود . بر این اساس چه کسی می‌تواند ادعا کند با دادن هرگونه امتیاز در موضوع توان موشکی و نفوذ منطقه‌یی داستان تمام خواهد شد؟

 

خیر تمام نمیشود . جوهر برجام و مسیرش از ابتدا هم برای کل نظام ولایت فقیه غریب نبود و میدانتسند که قدمهای منطقه ای و داخلی به نام حقوق بشر هم در انتظارشان است . تیم حسن روحانی با اذن ولایت فقیه و سپاه پاسداران رفتند برای مذاکره برجام . پس میدانند که سرغرب را نمیتوانند شیره بمالند و زورشان هم نمیرسد . چه در مسیر برجام و چه خارج از آن مسیر، حکومت اسلامی ایران مهر پایانش باید بخورد. سیستم ولایت فقیه وسپاه پاسدارانش فقط یک حق انتخاب دارند که چطورگورشان را از تاریخ ایران گم کنند ؟ با پس گردنی و زور یا مذاکره ؟  

خروج آمریکا از برجام و طولانی شدن این پروسه قطعا فشارهمه جانبه اقتصادی روی کل جامعه را افزایش خواهد داد و کل این صحنه نتیجه انفعال اجتماعی مردمی است که 40 سال است منتظر روزهای خوب نشسته اند.
 

 

 

اسماعیل هوشیار

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

09.05.2018