افغان موج   

Afghan Canadian Women For change

به ابتکار انجمن (زنان افغان – کانادا برای تغییر)در ایالت بریتش کلمبیا کانادا محفل شانداری به مناسبت روز هشتم مارچ روز همبستگی زنان جهان در رستورانت چوپان کباب واقع در شهر سوری ترتیب داده شد.

در اغاز محفل خانم جمیله زوری رئیس انجمن در رابطه به هشتم مارچ ﺭﻭﺯ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺯﻥ، ازسال ۱۸۵۷ بدینسو، ﺑﺎ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﮔﺬﺍﺷتن دشواری ها و فداكاری های فراوان، با نیروی گسترده ﻭ ﺩﺭﻓﺶ برافراشته و سرشاراز افتخارات، سر بیرون كرده وبه مظهر همبستگی ومبارزه ﯼ جهانی ﺯنان، برای نیل به تمامی حقوق انسانی شان مبدل و خاطره های حماسه آفرین آن، در تاريخ جنبش های آزادی خواهی انسان مظلوم ، ثبت گردیده است صحبت نموده این روزرا ﺑﺎﺯﺗﺎﺏ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﯼ ﺻﺪﺍﯼ ﺭﺳﺎ ﻭ ﺩﺍﺩ ﺧﻮﺍﻫﺎﻧﻪ ﯼ زنان زحمتكش دانست.

خانم جمیله زوری اعضای هیات رهبری این انجمن محترمین: شهنار قیومی،  شیلا ایشان ،خدیجه شاه، زینب صافی، فاضله احمد یار، عاطفه جاغوری و شیما انوری را به حاضرین معرفی نمود.

در این مراسم از انعده خانم های فعالین فرهنگی که در امور انجمن افغانها نقش داشتند  ستایش نموده به با خوانش گرفتن بیوگرافی  مختصر  محترمن : شفیقه نورزی ، پروین آهنگ، شیلا ایشان، عاقله کریمی و لیلا اختری تحایف که از طرف این انجمن ترتیب یافته بود به انها اهدا گردید.

محفل با اجرای کنسرت پایان یافت..

طبق یک خبر دیگر

هشتم مارچ روز بیداری  وهمبستگی بين المللی زنان سراسر جهان، روز گرامی داشت خاطره ی قربانيان راه پيمايی مسالمت آميز زنان کارگر درشهرنيويارک ( سال 1875 ) ، روز پيکار قهرمانانه و غرورآفرين مليون ها زن آگاه و رزمنده با برگزاری میتینگ در مقابل عمارت هنر رسامی در شهر ونکوور تجلیل شد.

در این مراسم فعال فرهنکی خانم مبارز پروین اشرفی جشن هشتم مارچ ، روز بیداری و انعقاد پيمان همبستگی  با زنان سراسر جهان، در راه حصول آزادی وتأمين حقوق و آزادی های دموکراتيک  درتمام عرصه های زندگی ، به پيشگاه کليه زنان جهان که در دشوار ترين شرايط  پرچم مبارزه عليه زن ستيزی را برافراشتند  تبريک و تهنيت گفتند.

 برگزار کنندگان  متینگ از انجمن های مختلف شعار پلاکت های که در انبزبانها انگلیسی و فارسی  نوشته بود: برای دفاع از حقوق زنان برای رهایی واقعی متحد میشویم ،ازادی زن معیار پیشرفت جامعه است، روز جهانی زن گرامی باد و حقوق زن جهانی است حمل نموده  به خیابان آمده بودند ، تا مقاومت متحدانه خود را بر علیه استعمار , امپریالیسم , خشونت , سرکوب و استثمار سیستم مردسالار سرمایه داری به نمایش بگذارند.

یکتن از اشتراک کنندگان که نشان خانه فرهنگی مولانا را بدست داشت گفت: زن به مثابه نیک پیکر یک جامعه حیات به سر می برد و استعداد آنها با مردان یکسان است.

زن در جامعه ی غربی بعد از انکه سیاست و مذهب و دین از دولت جدا گردید و احکام خشک دینی دیگر در جامعه و امور زندگی حاکم نبود و به نام جامعه ی سیکولار عرض وجود کرد به حقوق حقه خویش نایل آمد و زن و مرد در جامعه حقوق یکسان و انسانی یافتند و سیطره ی مرد از بالای زن یکسو شد . مشترکآ در فامیل یکسان مسؤولیت دارند کار میکنند و جز لایتجزای یکدیکر اند و به هم عشق و محبت می ورزند.

بر عکس زن در کشور ما افغانستان یک برده است ، در خانه رنج میکشد و از کوچکترین حقوق انسانی ، سیاسی و مدنی برخوردار نیست.پژواک ستم به آنها به آسمان هفتم بالا است.

امان معاشر

http://www.youtube.com/watch?v=iTOlHiBW-e4

http://houseofmawlana.com/Menu/Dari.htm

http://amanmaosher.blogspot.ca/

پیام تبریکی اعضای خانه ُ فرهنگی "مولانا" به مناسبت انتخاب خانم جمیله "زوری" به حیث رئیس انجمن (زنان افغان –  کانادا برای تغییر)بریتش کلمبیا

)Afghan Canadian Women For change(
محترمه خانم جمیله زوری!باکمال مسرت و خوشی انتخاب شما را به حیث رییس انجمن زنان در بریتش کلمبیا  تبریک و تهنیت میگویم      
 من باورکامل دارم که به اثر زحمات و پشت کار شما و اعضای محترم رهبری شماکه   هر کدام شخصیت گران ارج استند که در پرتو اندیشه نیک و انباشته های معنوی تان اتحاد زنان در این ولایت تحکیم و گسترش خواهد یافت و با کوشش  و سعی همدیگر بخاطر حفظ تاریخ و فرهنگ وطن ابایی ما ، سهمگیری ما در عنا مندی فرهنگهای  مختلف وطن دوم ما  کانادا سبب افتخار ما و فرزندان ما خواهد شد.
با عرض حرمت
مجید قیام موسس و رئیس خانۀ فرهنگی "مولانا"