افغان موج   

مقدمه !

چندین سده میشود که تاجیکان (خراسان) افغانستان با مداخله روس تزار , انگلیس ها وگروه های نیابتی انگلیس از متن قدرت سیاسی به حاشیه رانده شدند به مرور زمان حتی از حاشیه سیاست جغرافیه امروز بنام افغانستان کنار زده شدند .

تاجیکان کیست چگونه از اقتدار سیاسی افغانستان کنار رانده شدند !

افغانستان کشورجدید در جغرافیای منطقه وجهان است که از نگاه رسمی ,مرز های آن عمدتآ در زمان عبدالرحمن با دادان اراضی در سال ( ۱۸۸۰) (۱۹۲۹) تعین گردیده است استقلال اش در زمان امان الله خان در سال ( ۱۹۱۹) به دست آمده است 

تاجیک های امروزی افغانستان از جمله اقوام آریایی به گواهی تمام اسناد تاریخ وپیدا شدند آثار های تاریخی منطقه خم زرگر کوهستان شمالی وغیره آثار های به دست آمده نشان دهند قدیمی ترین باشنده گان , آریانا , خراسان , افغانستان امروزی هستند پیشتر از چندین هزارساله بدینسو عمدتآ به نام های پارسی ,ایرانی خراسانی یا پارسیوان یاد میشوند 

تاجیک ها خود را میراث دار هویت فرهنگی , تمدنی نیاکان خود ( مادها , هخامنشیان , , اشکانیان ,ساسانیان , طاهریان ,صفاریان , سامانیان , غوریان , آل کرت ,سواد وغیره خراسانی , فارسوان اسلامی می دانند 

تاجیک های افغانستان امروزی باوجود اینکه باانگیزه های قومی چندین سده میشود که از حاکمیت رانده شدند مگر بادر نظر داشت اینکه دارای تاریخ حکومتگرا , دولت ساز مدنیت ساز بوده اند بدنه اساسی حاکمیت ها را شکل داده زبان وفرهنگ آنها حاکم بوده واز کلکته تا استانبول گسترش داشته است

با وجود غضب زمین های شان توسط اقوام مهاجم از متن قدرت بیرون کرده شدند بعد از احمد خان ابدالی پسرش تیمور شاه که از ترس هم تباران خود به همکاری تاجیک های هرات به کابل فرار نمود او نیز به غضب ملکیت مردم تاجیک اقدام کرد بیشترین زمین های مردم تاجیک را غضب نمود اولین اسکان شان در کابل محدود به دهکده ده افغانان در زمان تیمور شاه بوده است 

تاجیک ها در واقع پس از ساسانیان وغوریان در عرصه دولت داری ودولت سازی به عنوان رهبر ومحور دولت تضعیف شدند با تجزیه خراسان در سه دولت شیبانی , صفوی وبابری وبااقتدار احمد شاه ابدالی از فرماندهان نادر افشار در خراسان نقش تاجیک ها در مرکز ومحور قدرت ودولت تضعیف شد و حضور آن ها در رهبری دولت وحاکمیت ناپدید گردید .

پس از تجزیه دولت خراسان ودر تمام سال ها وسده های اخیر جابجای های تباری در ملکیت تاجیک ها توسط احمد خان ابدالی صورت گرفت مناطق بومی تاجیک ها تغیر نام صورت گرفت در ابتد مقاومت ها به اساس دسیسه خنثا گردید چون تاجیک ها فاید دولت بودند یک نظم پراگنده  گردیده بود مقاومت چندان نه انجامید غضب زمین های شان ادامه یافت تاجیک ها شکل پراگنده گی را به خود اختیار کردند اگر تاجیک دولت مستقل دارای ارتش میبودند امروزه در ملکیت اجداد پدرشان زندگی می نمودند سر انجام جابجای تباری در مقابل ملت بدون دولت ادامه یافت .

سعدی زاده در (۱۹۸۹) گفته  امیر عبدالرحمن به اجبار دهها هزار افغان را از جنوب مملکت به نواحی مرکزی وشمالی آن کوچانیده است در سال ۱۸۸۴ از نواحی اطراف کابل به استان میمنه ۳ هزار خانواده افغانی را منتقل نموده واز قندهار وسبزواری به ناحیه قعله نو ۱۲۰۰ خانواده کوچانیده می شوند در سال ۱۸۸۵ از افغانستان جنوبی به استان بلخ ۸۰۰ خانواده افغانی به طور اجبار کوچانیده میشود از جنوب به افغانستان شمالی وناحیه کوهستان ۴۰ هزار خانواده افغانی را انتقال می دهد سر انجام بیشترین زمین های تاجیک ها غضب گردیده است 

اکثر تاجیک ها توان پرداخت مالیات حکام ظالم ومتعصب را نداشتن به بخار فرار نمودند جنایت علیه تاجیکان ادامه داشت 

مگر زمانیکه انگلیس به افغانستان تجاوز نمود مردمان تاجیک خصوصا تاجیک های شمالی شجاعانه در مقابل انگلیس رزمیدن چندین بار لشکر انگلیس را شکست دادند اقدام به اقتدار سیاسی خویش نه زدند که چنین فرصت ها را از دست دادند اندوه بزرگ به بار آورد

مثلا

رسنر از قول برنس در سال (۱۸۳۶) می گوید تاجیک های کوهستان( مرراد از کوهستان دامنه های شمالی از از ریزه کوهستان تا کوهدامن امروزی در کل شامل پروان , کاپیسا کوهدامن میشود )

که برای اولین بار باانگلیس جنگیدن ایستاده گی نمودند که دوست محمد خان تسلیم انگلیس گردید مبارزین تاجیک از تسلیمی سر باز زدند 

در جنگ دوم افغان انگلیس پارتیزان های تاجیک بودند که در زیر رهبری میربچه خان کوهدامنی در مقابل انگلیس مبارزه می نمودند 

با این قدر شهامت ودلیر مگر هیچ اقدام به گرفتن قدرت سیاسی نه می نمایند سرانجام در سال ۱۹۲۹ برای اولین بار دهقان زاده عیاری از شمالی خراسان مرد جوانمرد بنام حبیب الله کلکانی که بعد به اساس انتخاب مردم امیر حبیب الله خادم دین رسول الله بعد از پنچ شورش هم تباران خود امان الله خان که انگیزه شورش شان در مورد اصلاحات امان الله خان خصوصا در مورد مکتب دخترانه بوده قیام ششم را بخاطر اخذ مالیات زیاد توسط امان الله از تاجیک های شمالی می نماید خوانین شمالی از جمله چاریکار , کوهدامن , نجراب , کوهستان , خم زرگر , کوه‌بندها , گلبهار , سید خیل , تتمدره , جبل السراج , غوربند ها , بگرام , اوپیان در کل ده‌کده‌ی های شمالی بزرگ ایستاده‌گی می‌نمایند بساط حاکمیت او را برچیده و بر تخت سلطنت کابل می‌نشینند به این ترتیب بعد از ۹ ماه سلطنت به اساس فریب وقران شکنی توسط نادر غدار وتیم کاری اش به از شکنجه به شهادت می رسد نادر هم تباران جوانمرد عیار را به نام های گونا گون دست به قتل عام مردم شمالی میزند قعله های شان را ویران می نماید 

نادر اقدام به تخریب شخصیتی امیر حبیب الله خادم دین رسول الله میزند سیاست حذف وبرتری قومی , زبانی را ادامه میدهند اکثر خوانین پروان , کوهدامن ,کوهستان , نجراب , کوه‌بندها , خم زرگر , اشترگرام وغیره ده‌کده‌های شمالی بزرگ را با جوانان شان راهی زندان می‌سازند. زندان های که مردم شمالی به جرم تاجیک بودن در آن‌ها حبس بودند و ده ها زندان دیگر را بنا نهادند، مانند

زندان سرای بادام 

زندان سرای موتی

زندان بینی حصار

زندان دهمزنگ

زندان کوتوالی

زندان سرای علی خان

زندان سرای جمشید 

زندان قلعه جدید

بعد از چهار سال نادر غدار توسط جوانی بنام عبدالخالق هزاره به هلاکت رسید 

در مجلس فامیل جوان ۱۶ ساله بنام ظاهرشاه به پادشاهی رسیده حذف تاجیک های ادامه داشت غضب ملکیت تاجیک ها ادامه داشت ظاهر شاه در سال ۱۹۳۶ فرمانی صادر کرد که مامورین دولتی مکلف اند تا مدت سه سال زبان افغانی را فراگیرند در قانون اساسی ۱۹۶۴ زبان پارسی به دری تبدیل شد واژه های پشتو بنام مصطلحات ملی جانشین واژه های پارسی میگردد بعد از کودتای دواد خان در ( ۱۹۷۳) (۱۹۷۸) سیاست سدکوب گرایانه ادامه داشت در کودتای اپریل ( ۱۹۷۸) نور محمد تره کی به قدرت رسید اوضاع دگرگون بود حفیظ الله امین با قتل تره کی در سپتمبر ( ۱۹۷۹) جنایت ها را افزایش داد در ۱۰۰ روزه حاکمیت خود پاک سازی قومی را شروع کرد چهره های ماندگار چون طاهر بدخشی , بحر الدین باعث , حفیظ پنجشیری هزاران جوان تاجیک را به شهادت رسانید در سال(۱۹۷۹) (۱۹۸۶) ببرک کارمل به قدرت رسید اقدام به نسل کشی وسرکوب هیچ قومی به انگیزه قومی صورت نگرفت سیاست نرم در قبال مردم داشته ومشکلات های هم بوده تاجیک ها مدت کمی از لحاظ سرکوب قومی نفس راحت کشیدن بعد از کودتاه گونه ببرک کارمل از قدرت کنار زده شد داکتر نجیب قدرت را به دست گرفت از هیچ نوع سرکوبی تاجیکان دریغ نکرد تا اپریل ۱۹۲۹ به همکاری درون حزبی ها تاجیک وفرار ناموفق داکتر نجیب مجاهدین به پیروزی رسید 

قابل ذکر میدانیم اگر در این مدتی طولانی تاجیکان در قدرت سیاسی میبودند یا تیم سیاسی قوی میداشتن هیچگاه سران سیاسی ظالم دست به سرکوب قومی نه میزد با این هم جنایات تاجیکان توجه به اقتدار سیاسی نکردند نبود دولت به یک ملت چنین وحشت های درک ناک را به بار می آورد امید که نخبه گان , بزرگان ,دانشمندان ,سیاسیون در کل نسل تاجیک از تاریخ تلخ گزشته پند بگیرند در مورد آینده بازنگری نمایند 

دولت به یک ملت حیات میدهد 

 

ریاست جمهوری پروفیسور استاد برهاالدین ربانی !

استاد ربانی در ( ۱۹۹۲) (۱۹۹۶) در حاکمیت قرار گرفت اما حکمتیار به خاطر انگیزه قومی  حکومت وی را که از همه اقوام افغانستان شامل حکومت بود سقاوی دوم نامیده با تمام قوا وتوان به دستور استخبارات پاکستان ومنطقه بر ضد آن ایستاده شد با راکت باران شهر کابل را ویران ساخت حتی نخست وزیر که از حزب اش شامل قدرت بود رحم نکرد در موجودیت استاد فرید در نخست وزیری رای های اکمالاتی به کابل را مصدود کرد خیل سرنگونی وقتل عام تاجیک ها را به سر داشت چون تاجیک های شامل قدرت بودند با تمام توان نتوانست تاجیک ها را مانند حاکمان متعصب گزشته سرنگون کند مگر انگیزه های قومی اش مشکلات به حکومت استاد ربانی به وجود آورد تا سال (۱۹۹۶) که طالبان کابل را سقوط دادند حکمیتار با بی شرمی به قهرمان احمد شاه مسعود وزیر دفاع دولت مجاهدین پناه آورد احمدشاه مسعود با عیاری تمام کمک اش نمود که از افغانستان خارج شود 

احمد شاه مسعود وزیر دفاع تاجیک تبار دولت مجاهدین !

طالبان در ( ۱۹۹۶) کابل را سقوط دادند دست به نسل کشی زدند وتصفیه قومی نمودند شمالی را به زمین سوخته مبدل کردند جنایات بیشتر انجام داند در حین زمان همه رهبران از وطن فرار نمودند مقاومت را بیهوده داستن مگر دولت نیم بند رئیس جمهور تاجیک تبار وزیر دفاع تاجیک تبار دست از مقاومت نه کشیدند مبارزه را ادامه دادند هر چند قهرمان احمد شاه مسعود در سال ۱۳۸۰ ترور گردید مگر ساختار اساسی سیاسی ونظامی را بر جا گزاشته بود

برد شان در مقابل تالب , گروه های القاعده , استخبارات پاکستان این بود که دولت داشتن دولت نظم را به بار میاورد نظم در مقابل لشکر های عظیم استاده گی می نمایند 

پیس تاجیک ها یا متن قدرت سیاسی باشند تا دولت جدا ایجاد کنند اگر اقدام به گرفتن اقدار سیاسی خویش نه نمایند نابود میگردند 

قواعد نظام جدید 

تمامیت ارضی , نفوذ پذیری, استقلال سیاسی 

زمانیکه یک نظام ظالم متعصب به قدرت رسید حق حقوق دیگر اتباع جامعه را نایده گرفت اقوام اتباع باید در مقابل نظام حداقل در مناطق خود قد علم نموده بخاطر دفاع از خود ایستاده گی نمایند از یک طرف مشروعیت داخلی گروه ظالم زیر سوال است از طرف دیگر استقلال زیر سوال میرود جنگ داخلی داومدار میشود ناگزیر میشود که به تفاهم برسد اگر دولت خود مختار از طرف قومی که مورد تهاجم قرار میگرد ایجاد نکند در حال نابودی قرارمیگردد

 

چرا ملت تاجیک نیاز به دولت داری دارند !

عواقب زندگی یک ملت بدون دولت، مانند تاجیک‌ها یا هر قوم دیگری که فاقد دولت مستقل است، می‌تواند به‌شدت پیچیده و متنوع باشد. نبود دولت مستقل یا ساختار حکومتی مستحکم می‌تواند اثرات منفی زیادی بر هویت، امنیت، توسعه اجتماعی و اقتصادی یک ملت داشته باشد. در مورد تاجیک‌ها در افغانستان، که به‌طور تاریخی از دولت مرکزی قوی برخوردار نبوده‌اند، این عواقب می‌تواند جنبه‌های مختلفی مثلأ امروز جمعیت در حالت رشد است نیاز به امنیت اقتصاد , وغیر نیازمندی های بشری دارد مرفوع ساختن مشکلات در موجودیت یک دولت میشود حل کرد

در دوره های مردم سالای مردم تاجیک بانک رای کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان بوده به اسای رای مردمی مشروعیت داخلی وبین المللی پیدا نمودند مگر از رای مردم که شخص را به اقتدار سیاسی رسیده بود از قدرت مردمی سوی استفاده نموده با پروژه های استخباراتی در سرکوبی تاجیکان عمل کردند 

مانند ترور ها , دسیسه ها حق تلفی ها حتی در یک دوره ریاست اشرف غنی تاجیکان هیچ نماینده وشامل قدرت دولت نبودند درحالیکه نظامی های شان روز مره قربانی جنگ های دفاعی کشور میگردیدن

باید از گزشته پند بگیرند

ایجاد سیاست نظامی تاجیک ها!

سیاست نظامی  به مجموعه‌ای از استراتژی‌ها، تدابیر و تصمیمات است که یک کشور یا نهاد نظامی برای پیشبرد اهداف نظامی، امنیتی و دفاعی خود اتخاذ می‌کند. این سیاست به‌طور کلی در راستای تقویت قدرت نظامی، تأمین امنیت ملی و مواجهه با تهدیدات خارجی و داخلی طراحی می‌شود. در واقع، سیاست نظامی ابزار و چارچوبی است که برای اداره و هدایت عملیات‌های نظامی و استراتژی‌های دفاعی در سطح کشور به کار می‌رود.

اجزای اصلی سیاست نظامی عبارتند از

اهداف استراتژیک دفاعی

برنامه ریزی وآماده گی نظامی 

استراتژیک های جنگی 

دفاع ملی وهمکاری بین المللی 

باز دارنده گی ودفاع پیشگیرانه

مراقبت از منابع وزیر ساخت ها

هماهنگی بادیگر سیاست ها

حفاظت از استقلال وتمامیت ارضی 

پاسخگو به تهدیدات

چون اصول واجرا در سیاست نظامی تاجیک ها این امکان را می‌دهد که استفاده از منابع موجود تهدیدات را شناسایی پیش بینی ودر نهایت از منافع هویتی خود در مقابل تهاجم هادفاع کند 

چون تاریخ گواهی جنایت بیشتر علیه تاجیکان است همیشه مورد تهاجم قرار گرفته اند نیاز به دفاعی خودی هستند

تعصب در اسلام حرام است دفاع از ناموس حلال!

وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ 

و اگر دو گروه از مؤمنان با یکدیگر بجنگند میان آنها صلح و آشتی برقرار کنید، و اگر یکی از آن دو گروه بر دیگری تجاوز کند، با آن گروهی که تجاوز می کند، بجنگید تا به حکم خدا باز گردد. پس اگر بازگشت، میانشان به عدالت و انصاف، صلح و آشتی برقرار کنید؛ و همواره دادگری را پیشه سازید که خدا دادگران را دوست دارد

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ 

جز این نیست که همه مؤمنان با هم برادرند؛ بنابراین [در همه نزاع ها و اختلافات] میان برادرانتان صلح و آشتی برقرار کنید، و از خدا پروا نمایید که مورد رحمت قرار گیرید

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ 

ای اهل ایمان! نباید گروهی گروه دیگر را مسخره کنند، شاید مسخره شده ها از مسخره کنندگان بهتر باشند، ونباید زنانی زنان دیگر را [مسخره کنند] شاید مسخره شده ها از مسخره کنندگان بهتر باشند، و از یکدیگر عیب جویی نکنید و با لقب های زشت و ناپسند یکدیگر را صدا نزنید؛ بد نشانه و علامتی است اینکه انسانی را پس از ایمان آوردنش به لقب زشت علامت گذاری کنند. و کسانی که [از این امور ناهنجار و زشت] توبه نکنند، خود ستمکارند.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ 

ای اهل ایمان! از بسیاری از گمان ها [در حقّ مردم] بپرهیزید؛ زیرا برخی از گمان ها گناه است، و [در اموری که مردم پنهان ماندنش را خواهانند] تفحص و پی جویی نکنید، و از یکدیگر غیبت ننمایید، آیا یکی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده اش را بخورد؟ بی تردید [از این کار] نفرت دارید، و از خدا پروا کنید که خدا بسیار توبه پذیر و مهربان است.

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ 

ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و ملت ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. بی تردید گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست. یقیناً خدا دانا و آگاه است

قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ وَإِنْ تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ 

بادیه نشینان گفتند: ما [از عمق قلب] ایمان آوردیم. بگو: ایمان نیاورده اید، بلکه بگویید: اسلام آورده ایم؛ زیرا هنوز ایمان در دل هایتان وارد نشده است. و اگر خدا و پیامبرش را اطاعت کنید، چیزی از اعمالتان را نمی کاهد؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ 

مؤمنان فقط کسانی اند که به خدا و پیامبرش ایمان آورده اند، آن گاه [در حقّانیّت آنچه به آن ایمان آورده اند] شک ننموده و با اموال و جان هایشان در راه خدا جهاد کرده اند؛ اینان [در گفتار و کردار] اهل صدق و راستی اند.

قُلْ أَتُعَلِّمُونَ اللَّهَ بِدِينِكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ .

بگو: آیا خدا را از دین خود [به خیال اینکه آگاه نیست] خبر می دهید [که از عمق قلب ایمان آورده اید؟!] در حالی که خدا آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمین است می داند، و خدا به همه چیز داناست

يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لَا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُمْ بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيمَانِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ 

از اینکه اسلام آورده اند بر تو منت می گذارند؛ بگو: اگر [در ادعای مؤمن بودن] راستگویید، بر من از اسلام آوردن خود منت نگذارید، بلکه خداست که با هدایت شما به ایمان بر شما منت دارد.

إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ .

یقیناً خدا نهان آسمان ها و زمین را می داند و خدا به آنچه انجام می دهید، بیناست.

آخر سخن از دید ما بهترین هویت دینی است که مسلمان برادر مسلمان است. در صورتیکه نظام اسلامی از طرف هر قومی حاکم ایجاد گردد حقوق انسانی اسلامی دیگر اقوام پابرجا باشد هر قوم مسلمان مکلف است که از نظام اسلامی حقیقی اطاعت وپیروی کند 

در صورتیکه مثل گزشته علیه تاجیکان ظلم جنایت روان باشد ملکیت شان به بهانه های گوناگون عضب شده وجنایت برتری قوی ادامه پیدا کند تاجیک ها مکلف هستند هویت سیاسی مشخص ،هویت نظامی ، هویت استخباراتی با تعریف های واضح روشن در چارچوب دفاعی ملت خود ایجاد نمایند 

۲ سیاسیون تاجیک متحدانه بر منافع قومی خود گام بردارند 

۳ نیروی جنگی ودفاعی خود را مستحکم نمایند 

۴ از تمامیت ارضی نوامیس خود دفاع نمایند 

۵ یک چطر کلان سیاسی دارای حمایه بین المللی به وجود بیاورند

هرچند چالش های موجود سرای تاجیکان بیشتر از متن تحریر شده است 

نیاز به تحریر بیشتر توسط بزرگان دارد

 

نویسنده

جمشید کوهستانی

نظامی سابق جمهوریت

فرستنده:

محمدعثمان نجیب