۲۹ اکتبر ۲۰۱۵
مجيد سيادت
اين روزها صحنه های دلخراش از سختی ها و خطراتی که در کمين پناهجويان هستند هر روزه در صحنه تلويزيون مشاهده می شوند و انسانيت تک به تک بينندگان را به لرزه می اندازند.هزاران زن و مرد و کودک سوار بلمهای پلاستيکی می شوند، دل به دريا می زنند و راهی سفر می شوند. می خواهند زندگی کنند و آنچنان از شرايط جانکاه خود کلافه شده اند که حاضرند تمام خطرات را برای خود و خانواده شان بپذيرند.
سيل پناهجويان امسال عمدتا سوری بوده اند و به همين دليل در نوشته کنونی موضوع اصلی بررسی من خواهند بود ولی اگر به موارد ديگر هم مراجعه کنيم شاهد تشابه فراوان آنها با وقايع سوریه می شويم. در همه موارد نگيزه اصلی برای" کندن از آب و خاک پدری" يا بی امنيتی بخاطر جنگ، و يا فقر و فساد است که در هر دوی آنها مسئوليت مهمی به گردن سياستمداران و قدرتمندان امريکائی و اروپائی می افتد. سه سئوال مهم به ذهن خطور می کنند:
https://www.youtube.com/watch?v=LH1LRh0ixm0
ارسالی : سلیمان کبیر نوری
په مونږد غم د پاسه غم راځي
یوېې تېرنه وي بل ماتم راځي
رښتیاچی غم له غمه نه شرمیږي
د غم لښکرپه مونږ یکدم راځي
نورمحمد غفوري
دوهمه برخه
مخکې (په لومړۍ برخه کې) مو ولوستل چې د ګوند په ستراتیژیک مرام کې د اوږدې مودې له پاره په عامو جملو، مختصر ډول او په یوڅه مجرده بڼه د ګوند اساسي ستراتیژیکې غوښتنې، موخې او ارزشونه لیکل شوي وي او له هغو څخه ښکاري چې ګوند د کومو ټولنیزو طبقو او ګروپونو په ګټه کار کوي؟ د کومو اساسي ارزشونو دفاع او د کومو نورو په وړاندې دریږی؟ د اقتصاد، کلتور او سیاست په برخه کې د کومو قوانینو د جوړیدو ننګه او د کومو نورو مخنیوی کوي؟ داسې چې ګوندي مرام د تاریخ په جاده کې د ګوند د حرکت اساسي مسیر او تګ لوری ټاکي، خو په هغه کې د ټاکلي وخت او روځنیو مبرمو مسئلو له پاره د ځواب موندل او یا د واکمنۍ په مختلفو پوړونو کې د ګوندي اهدافو وضاحت په تیره بیا د عامو وګړو له پاره ستونزمن وي.
نوشتهٔ پروفیسر داکتر زمریالی طرزی
من در مقام یک پروفیسر پیشین باستانشناس بودایی در دانشگاه اشتراسبورگ، متخصص بامیان،
و یک افغان وطن پرست، بایست به نوشته یی شما زیر نام ٫٫بودای بامیان یک غلط مشهور،، که به خود شکل یک مشاجرهٔ قلمی را گرفته، می خواهم جواب بگویم.
برخی از دوستان فرهنگ و هنر افغانستان با نگرانی متن نوشتهٔ شما را برایم فرستادند. آنان از من خواستند تا دیدگاه ام را به حیث یک دانشمند و بررسیگر در این مورد بنویسم.
شما مانند من می دانید که کسی چیزی در مورد زبان های قدیم هند، سانسکریت و یا پالی، نداند هر گز نمی تواند در مورد باور های بودایی، برهمنی و به ویژه در بارهٔ سوتر Suttras( در زبان سانسکریت ) و سوتا Sutta( در زبان پالی ) گپی بزند و در بارهٔ آیین بودایی ابراز نظر کند. آنی که به گونه دیگری می گوید بر راه ٫٫نادرست ،، گام بر می دارد.
از آن جایی که شما به هیچ زبان هندی قدیم آگاهی ندارید در دام آگاهی نا مکمل محمد تقی بهار، افتاده اید.
مقالات دیگر...
- کتابخانه سیار برای اطفال بامیان کتاب فراهم می کند
- تعمیر دل
- ویدیوی 244 شقیع عیار
- زه به خپل د هدف لوری ته لار باسم
- بالگردها؛ وقتیکه بال می شکنند و وقتیکه بال میدهند!
- بر نامه ء ریب وریا
- اسلام؛ جنگ «هفتاد و دو ملتی» از ندیدن حقیقت!
- حکایت
- دګوندونو مرامونه او فرعي موخې
- قهرمان و رادمردی که پیوسته، نویدش نور و روشنایی بود