افغان موج   

روزنامه نیویورک تایمز نوشت حکومت اسلامی در ایران یک ماه تا سلاح هسته ایی فاصله دارد ...

این شعار حداقل 20 سال است از طرف غرب عربده میشود . ولی قبلا گفته بودم و تکرار میکنم سلاح هسته ایی با دانش هسته ایی فرق میکند . سلاح هسته ایی را پاکستان هم دارد که فقر و فلاکت و کثافت از درودیوارش میبارد کره شمالی هم دارد که گرسنگی مردمش را خُرد کرده است ...

 

 

اما دانش هسته ایی را کشورهایی دارند که از همان ورودی و ظاهر شهر و کشور کاملا مشخص است میتواند این دانش را داشته باشد . حکومت اسلامی در ایران برای دانش هسته ایی حداقل 1000 سال راه دارد و برای داشتن سلاح هسته ایی که از جایی بگیرد مثل کره شمالی و پاکستان ... شانسی ندارد و یا شانسش زیر صفر است .

 

کره و پاکستان هم در شکاف جنگ سرد از طرف قدرتهای دیگر گرفتند برای حفظ توازن ... دنیای بعد از جنگ سرد قوانین متفاوتی دارد . باشگاه دارندگان سلاح و دانش هسته ایی کاملا انحصاری است و اعضای ثابت هیچ تمایلی ندارند که در این بازار دست زیاد شود .

 

ضمن اینکه حکومت اسلامی در ایران اگر فقط حدس میزد میتواند داشته باشد از موضع قدرت هیچ زمانی وارد مسیر برجام نمیشد . غرب هم اگر فقط حدس میزد که ملاهای ایران میتوانند به آن برسند مسیر برجام را مطلقا انتحاب نمیکردند و همان زمان زدن صدام حسین سراغ حضرات هم میرفتند .

 

کره شمالی گفت آمریکا باید به دلیل جنایت‌هایی که در افغانستان کرده محاکمه شود... ما خوبیم که در کره شمالی جنایت نکردیم گرسنگی مردم کره شمالی که جنایت نیست . عقب ماندگی مردم کره شمالی که جنایت نیست عشق است.

 

پنتاگون: چیدمان نظامی ایالات متحده در جهان قرن 2021 کمی تغییرات دارد . دراین چیدمان انواع طالبان در منطقه باید حفظ و حمایت شوند و هرگونه شعله مقاومت و امید خاموش شود که راندمان این خاموشی برای ما بهتر است ...

 

لینکن: ایالات متحده روابط خود را با پاکستان بر سر تحولات افغانستان بازبینی می‌کند...

 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه ۲۲ شهریور اعلام کرد که واشینگتن روابط خود را با پاکستان طی هفته‌های آینده مورد بازبینی قرار می‌دهد تا مشخص کند از اسلام‌آباد چه انتظاری در رابطه با تحولات آینده افغانستان دارد.

 

آمریکا گفت پاکستان قرن 20 باید منتظر عواقب کارهای خود باشد . اولین بازبینی کاخ سفید این است که اگر لازم شود ابتدا بمب های اتمی خودمان از پاکستان پس میگیریم . چون دیگر لازم ندارند. آن زمان به خاطر هندی ها ما بمب اتمی دادیم .

 

بعد مامور میفرستیم تحقیق کنند که آیا هنوز کنار خیابان میشاشند ؟ آیا هنوز دال زیاد با فلفل میخورند ؟ آیا هنوز کثافت از همه جای پاکستان میبارد ؟ حمایت ازطالبان بهانه است ! ما خودمان به پاکستان شیتیل نقد میدهیم تا آنها به طالبان بدهند ...

 

و کلام آخر : در علوم کامپیوتری اگر شما صحنه ای مشابه را 2 بار پشت سر هم دیدید یعنی جایی خطایی هست . آمریکا هم حتما میداند . ولی فعلا همه چیز دستش است که 2 شاخه طالبانی را پشت سر هم در ایران و افغانستان به قدرت مینشاند و اینکه سرنوشت مردم و آینده چه میشود برایش مهم نیست .

 

 

15.09.2021

 

اسماعیل هوشیار