افغان موج   

تاریخ انتشار :25.08.2015

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

در تازه ترین خبرعنوان شد : ورود شش هزار مهاجر غیرقانونی به صربستان پس از عبور از مقدونیه....صدها نفر از مهاجران که بسیاری از آنها آوارگان جنگ سوریه و افغانستان و ایرانی هستند، موفق شدند از مرز عبور کنند . پلیس و نیروهای ضد شورش از نارنجکهای بی حس کننده و باتوم استفاده کردند تا از عبور مهاجران از مرز جلوگیری کنند ، اما این امر تاثیر زیادی بر موج حرکت مهاجران نداشت . گزارشها از هزاران مهاجری که موفق به عبور از مرز مقدونیه شدند حاکی است که آنها با گذر از این کشور و همچنین صربستان، در حال حرکت به سمت کشورهای عضو پیمان شنگن هستند.

به نظر کارشناسان امور ، چنین هجمه ای به شکل گروهی بعد از جنگ جهانی دوم و آوارگی یهودیان از دست هیتلر ، بی سابقه بوده است.اتحادیه اروپا در حال حاضر با موج تاریخی ورود پناهجویان از آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا مواجه است. آن‌ها برای زنده ماندن و رسیدن به یک زندگی بهتر و امن‌تر می‌خواهند خود را از طریق یونان و کشورهای بالکان به اروپای غربی برسانند. سازمان‌های امدادی از وضعیت اسفناک پناهجویان در منطقه مرزی یونان – مقدونیه خبر می‌دهند . هزاران پناهجو ابتدا خود را به جزایر یونان می‌رسانند و سپس از مقدونیه، صربستان و مجارستان قصد ورود به اروپای غربی را دارند. پس از آن‌که مقدونیه به ناچار مرز خود را گشود ، باید در هفته‌های آینده شاهد ورود صدها پناهجوی جدید از این مسیر بود.

اولین واکنش مربوط به نژاد پرستان در آلمان است که تصورشان از وضع اقتصادی نامناسب ( به غلط ) حضور مهاجران است . درگیری بین پلیس و معترضان به حضور مهاجران در شهر هایدنو در آلمان شنبه شب برای دومین شب متوالی ادامه یافت . در تظاهرات شنبه شب حدود ۱۵۰ نفر حضور داشتند که در پی پرتاب سنگ و بطری و ترقه به سمت پلیس از طرف معترضان این تظاهرات به خشونت کشیده شد. دو مامور پلیس در این درگیری ها زخمی شدند. این در حالی است که برخی از تظاهرکنندگان شعار «سلام بر هیتلر» سر می دادند.

واکنش بعدی مربوط به برخی مسئولین اتحادیه اروپاست . پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا، یکشنبه ۲۳ اوت/ اول شهریور، از ورود موج پناهجویان به اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرد و تنها راه حل برای جلوگیری از ادامه این موج را «لغو قرارداد شنگن» دانست.... به گزارش آژانس خبری فرانسه، پائولو جنتیلونی در مصاحبه با روزنامه «ال‌‌مساجرو»، موج عظیم پناهجویانی که طی چند روز گذشته در مرز یونان و مقدونیه ماندند را «تهدیدی برای حرکت آزادانه مردم از مرزی به مرز دیگر» خواند و این مشکل را نه مختص به یونان، ایتالیا و مجارستان بلکه «خطری برای اروپا» دانست و اضافه کرد: «به همین سبب باید قوانین مهاجرپذیری اروپاییزه شوند

این هجوم به سمت غرب محصول سیاستهای مشخص خود غرب است . حداقل و بعد از سقوط صدام و ورود آمریکا به خاورمیانه و شروع جنگهای نیابتی ، موج آوارگان هر روز افزایش پیدا میکند . بخشی از مردم که توان جا به جایی یا مهاجرت دارند روانه اروپا میشوند . همان اروپایی که بخشی از آن مثل یونان خودشان هم در بحران اقتصادی اروپا گرسنه منتظرند . هیچ انسانی به خاطر تفریح آواره نمیشود . همه مهاجران یا پناهندگان دلایل مکفی برای آوارگی دارند . جنگ و گرسنگی و بیکاری ، محصول سیاستهایی هستند که نظم نوین جهانی روی آن باید سوار شوند .

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه دوشنبه ۲۴ اوت 2015 برابر با ۲ شهریور 1394 ، در برلین دیدار و درباره استراتژی مشترک اروپا در این‌باره گفت‌وگو کردند . اینکه از این جلسات چه چیزی عاید مهاجران و آوارگان میشود ، هنوز معلوم دارنیست . دو رهبر آلمان و فرانسه اعلام کردند که راه حل اساسی برای حل بحران مهاجرتها و آوارگان دراروپا تنها اجرای سیاستهای و قوانین مشترک و یکپارچه اروپایی است

تاکنون هزاران نفر از مهاجران غیرقانونی برای عبور از مدیترانه جان باخته اند. صدها هزار نفر ازاین مهاجران در قاره آواره وبی خانمان هستند . دولتهای غربی در قبال شهروندان خودشان اگر وظیفه دارند، ولی دربرابرسیاستهای مخرب و جهانی خودشان مسئولند ! جنگ داخلی سوریه محصول سیاستهای غرب است . در افغانستان بعد از اشغال ، تنها چیزی که ثبات پیدا کرده، ترور و بمب و خشونت است. درایران هم بعد از توافق هسته ای وین ، فقط طنابهای دار وسرکوب و زندان رشد صعودی پیدا کرده است ! جنگ و فقر و بیکاری و مهاجرت ، در سطح جهانی محصول سیاستهای نظم نوین غرب است و مسئولییت آن را باید قبول کنند .

 

 

 

اسماعیل هوشیار

 

24.08.2015