افغان موج   

جیمی کارتر وشرکاء که حدود 35 سال پیش لقمه ای به نام حکومت اسلامی را برای مردم ایران گرفت.... اخیرا گفته که گروگانگیرهای سال فلان ( 1358 ) در تهران الان خیلی پخته شده اند و کلا دیپلماتهای خوبی وبا تجربه ای هم هستند !

ماجرا هم ساده شروع شد . حکومت اسلامی ایران یکی از مجریان اصلی واقعه گروگانگیری سفارت آمریکا در سال 1358 را درتهران ، به عنوان نماینده سازمان دولتها در آمریکا معرفی کرد . دولت و سنای آمریکا ظاهرا مخالف ورود ابوطالبی به خاک آمریکا هستند. خود ابوطالبی کل دخالت دراین موضوع را تکذیب میکند و جیمی کارتر تکذیب نمیکند فقط به پختگی این فرد و یا سیستم اشاره میکند و دراین سن و سال از فاز جدید غافل نیست . کیهان تهران هم به شدت عصبانی و طلبکار زمین و زمان است و از وزارت خارجه حکومت اسلامی توضیح خواسته که : چرا به ابوطالبی ویزا نمیدهند !؟ وزارت خارجه حکومت اسلامی هم گفته : میدهند و به زودی....

من هم البته با کیهان شریعتمداری کاملا موافقم . ندادن ویزا به ابوطالبی یعنی چی ؟ اگرموضوع به گروگانگیری 1358 برمیگردد که کل آن آش پخته شده افسارش دست خودشان بود همان موقعها شنیده میشد که بهشتی کارگردان اصلی است و به شدت مراقب حفظ ناموس دولت آمریکا...اگر به ذات پدیده ها برمیگردد که دولت آمریکا خودش رئیس تمام گروگانگیرهاوتروریست های عالم است ، تا جایی هم که به پختگی برمیگردد ، کارترخوب میداند سال 1358 این آش زهرماری توسط چه کسانی هدایت و نهایتا درکجا جمعش کردند ؟

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ماری هارف هم گفت : من هیچ حرفی در این خصوص ندارم . منظور شما این است که آیا به او روادید داده خواهد شد؟ پاسخ به این سوالها بسیار دشوار است. روند اعطای ویزا کاملا محرمانه است ما بخشهای مختلفی داریم ویزای آمریکا شرایطش برای همه مشخص است گروگانگیر و تروریست هم میتوانند وارد شوند اگر واجد شرایط باشند ! ما درباره ویزای خاصی صحبت نمی کنیم. همه آزاد هستند که درخواست ویزا کنند و درخواست ویزای آنها براساس روندی عادی که برای همه استفاده می شود ، بررسی می شود. ما در این مورد(خاصخاص) نظری نمی دهیم و پیش بینی نمی کنیم که نتیجه روند به چه صورت خواهد شد .

و بالاخره یک منصفی به اسم گری سیک حرف نهایی را زد : گری سیک، مقام سابق وزارت امورخارجه آمریکا نیز معتقد است این موضوع منعکس کننده فشارهای موجود بر اوباما در زمینه مذاکرات هسته ای با ایران است . به عقیده او « دولت آمریکا در حال نشان دادن وحدت عملی با حکومت اسلامی است و هرکاری را انجام می دهند تا نشان دهند که ما هیچ چیزی را از ایران دور نکرده ایم . »

مبتکرحمله به سفارت آمریکا و گروگانگیری سال 1358 ذهن خلاقی داشته است . درشرایطی که خمینی هنوز به تمام صحنه سیاسی مسلط نشده بود و نمیتوانست اتحاد مورد نظرش را برای تپاندن ولایت فقیه به دست آورد ، واقعه گروگانگیری نزدیک به یک و نیم سال زمان مناسبی برای خمینی و اطرافیانش بود تا در عمل کارتثبیت خلافت اسلامی ( ولایت فقیه ) را پیش ببرد . درآن واقعه خون از دماغ کسی نیامد و شخص خمینی آن واقعه را بسیار ستودو بخش عمده فعالان سیاسی هم دنبال این نخود سیاه رفتند. نهایتا هم با دادن امتیازات کلان در پیمان الجزایر مسئله به نفع دولت وقت آمریکا تمام شد . گروگانگیری دیروز را بهانه امیتازگیری سیاسی امروز کرده اند و عده ای گیج هم دنبال این کارنوال کودکانه جیغ میکشند .

 

اسماعیل هوشیار

08.04.2014