افغان موج   

جایزه ساخاروف به مهسا ژینا امینی، به اسم رمز خیزشی عظیم تعلق گرفته است. این جلوه‌ای پر غرور از تداوم انقلاب زن زندگی آزادی است که همچنان جهان را خطاب قرار می‌دهد و شناعت و بیرحمی یک حکومت خونریز را پیش چشم جهانیان می‌گیرد.

 

مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر ژینا که توسط وزارت اطلاعات از سفر برای دریافت این جایزه بازماندند و اجازه خروج نیافتند. صالح نیکبخت وکیل مدافع خانواده که به نیابت از آنها برای دریافت جایزه و قرائت پیام خانواده آمده است، به جرم دفاع از حقیقت و موکل خود به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده است. افسون نجفی، خواهر حدیث نجفی دختر ۲۲ ساله‌ای که به ضرب شلیک شش گلوله به سر و سینه‌اش جان باخت و مرسده شاهین‌کار که یک چشم خود را در اثر اصابت گلوله ساچمه‌ای از دست داده است، در پیشگاه وجدان جامعه جهانی، با قامتی استوار نمادی گویا، فریادی از بطن انقلابی به خون کشیده‌ شده‌اند! سند زنده‌ای از بازماندگان و جان به در بردگان جنایتی مکرر توسط حکومتی خونریز که مذبوحانه مادر و پدری داغدیده را به گروگان گرفته تا به خیال خام خود، جهان صدای اعتراضاتشان را نشنود. اینجا در این مراسم استقامت، شجاعت و جسارتی بی‌مانند در مصافی نابرابر، مانند تابلویی گویا مقابل چشم جهانیان گرفته شده است.

 

در مراسم اهدا عالی‌ترین جایزه پارلمان اتحادیه اروپا، دخترکی ۱۱ ساله به مادرش، به مرسده شاهین‌کار با تحسین چشم دوخته است که چگونه از او تقدیر می‌شود که همچنان دارد فریاد انقلاب را به گوش جهانیان می‌رساند.

 

صالح نیکبخت، پیام مادر ژینا را قرائت می‌کند: "او تجلی زندگانی و زندگی است. هم ‌او که نامش رمز رهایی شد و رؤیای آزادی را به تمام ایران و خاورمیانه و جهان گسترانید. مظلومانه جانش را ستاندند و در خیال خود چنین پنداشتند که با ستادن جان از کالبد، از بودن باز خواهد ایستاد. آنان نمی‌دانستند از خاکستر ژینا روحی تسخیر‌ناپذیر و الهام‌بخش متولد خواهد شد". این سخنان سنجیده و آتشین سیلی محکمی به گوش حکومت اسلامی است که مذبوحانه مادر و پدری را که به عزای فرزند دلبندشان نشانده بود حتی از سفر باز داشته است.

 

پارلمان اروپا سال گذشته با اکثریت آراء به تروریست بودن سپاه‌ پاسداران جمهوری اسلامی رأی داد و امسال با اهدا عالی‌ترین جایزه خود به ژینا یک بار دیگر جمهوری اسلامی را محکوم کرد. اقدامی که باید توسط دولت‌های اروپایی برای بایکوت جمهوری اسلامی در دستور قرار گیرد.

 

نویسنده : سیامک بهاری