افغان موج   

خبر ها از المان - به نطر میرسد تحریم های غرب علیه روسیه شبه تیغ دو دم بوده است ، المان را نیز جددا متضرر کرده است ، علی الرغم افزایش قیمت های انرژی و حد اقل افزایش سی فیصدی قیمت ها و از انجمله ارد و روغن در مغازه ها لادرک است .

رسانه ها: آخرین پالایشگاه نفت در اوکراین تخریب شد
بنا به گزارش رسانه ها، آخرین پالایشگاه نفت در اوکراین تخریب شده است. به گزارش کانال های تلگرامی اوکراین، موشک های هدایت شونده روسی از نوع کالیبر به آخرین پالایشگاه بزرگ نادووریانسکی در ایوانو فرانکوفسک اصابت کرد.
بر اساس گزارش ها، یک انبار نفت در ایوانو-فرانکوفسک نیز منفجر شد. ایوانو فرانکوفسک شهری بزرگ در غرب اوکراین است.
نیروهای اوکراینی سه شهرک در جمهوری خلق دونتسک را گلوله باران کردند
گفته می شود در صبح روز 15 آوریل، نیروهای اوکراینی به دو شهرک در قلمرو جمهوری خلق دونتسک (DPR) و در حومه دونتسک حمله کردند. این را نمایندگی DPR در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی رژیم آتش بس اعلام کرد. ترودوفسکایا، استارومیخایلوفکا و الکساندروکا مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.
به گفته وزارت دفاع روسیه، حملات نیروهای مسلح روسیه فقط زیرساخت های نظامی و نیروهای اوکراینی را هدف قرار می دهد.
نماینده روسیه: زمان تشکیل ائتلاف ضد ناتو فرا رسیده است
میخائیل شرمت، فرستاده کریمه در دومای دولتی روسیه اعلام کرد که زمان تشکیل ائتلاف بین المللی ضد ناتو فرا رسیده است. در بیانیه به معنای واقعی کلمه آمده بود:
« ناتو با ایجاد پله ای به اوکراین برای حمله به روسیه از همه محدودیت های قانونی فراتر رفته است. امروز آنها در مقیاس وسیع به اوکراین سلاح می فرستند و تهدیدی مستقیم برای کشور ما هستند. گسترش طاعون ناتو باید در مرزهای ما متوقف شود. من معتقدم زمان تشکیل یک ائتلاف بین المللی ضد ناتو فرا رسیده است.»
وزارت دفاع روسیه افسانه مبارزه باندرا با نازی ها را رد کرد
وزارت دفاع روسیه اسناد آرشیوی را منتشر کرده است که ادعاهای رهبری کیف مبنی بر جنگیدن باندریت ها علیه ارتش سرخ و ورماخت در طول جنگ جهانی دوم را رد می کند.
اکنون این اسناد در وب سایت این وزارتخانه به عنوان بخشی از پروژه «بایگانی همه چیز را ذخیره می کند» منتشر شده است که به انتشار شواهد تاریخی از جنایات و جنایات جمعی توسط ملی گرایان اوکراینی علیه مردم خود اختصاص دارد.
پرسنل نظامی روسیه از شنود تلفن توسط آژانس های اطلاعاتی ناتو خبر دادند
به گزارش روسیه امروز، سرویس های ویژه ناتو به طور فعال با کاربران تلفن همراه ارتباط برقرار می کنند تا آنها را رهگیری و مسدود کنند، اخبار جعلی ارسال کنند و به مردم اطلاع رسانی نادرست کنند. سپهبد یوری لاستوچکین، رئیس جنگ رادیویی الکترونیکی نیروهای مسلح روسیه اظهار داشت:
« در حال حاضر، سرویس‌های ویژه کشورهای ناتو به طور فعال از ایستگاه‌های پایه دروغین برای اتصال غیرارادی مشتریان تلفن همراه استفاده می‌کنند. به این ترتیب، متخصصان اطلاعاتی خارجی نه تنها می‌توانند روی تلفن‌های همراه ضربه بزنند و متن پیام‌ها را مشاهده کنند، بلکه حتی به طور خاص مشترکان را مسدود کرده و با ارسال اطلاعات نادرست به آنها اطلاع رسانی غلط انجام دهند.»
گفته می شود در مقابل، محققان جوان موسسه تحقیقات و آزمایشات جنگ الکترونیک سیستمی را توسعه داده اند که برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به داده های مشترک طراحی شده است. همچنین باید به ردیابی ایستگاه های جعلی، تعیین مکان آنها و مسدود کردن کانال فنی نشت اطلاعات کمک کند.
روسیه مواردی در مورد روسپی ها در خدمت اطلاعات اوکراین پیدا می کند
به گزارش روسیه امروز، گفته می شود که نیروهای امنیتی روسیه در مورد تقریباً ۲۰ تن روسپی در چرسون که گفته می شود سرویس اطلاعات خارجی اوکراین (SWR) از آنها نه تنها به عنوان مخبر، بلکه برای اجرای دستورات و خرابکاری های ویژه نیز استفاده کرده است، مطالبی پیدا کرده اند. یکی از مقامات نیروهای امنیتی روسیه اعلام کرد:
در جریان فعالیت های عملیاتی، نیروهای امنیتی روسیه یک ساختمان اداری را کشف کردند که در آن اتاق ایزوله دیگری با ورودی جداگانه وجود داشت که واحد شعبه پنجم SVR اوکراین برای کار با ماموران در آن قرار داشت.
همچنین گفته شد که این اداره مخفی پس از اطلاع یکی از کارمندان سابق سرویس امنیتی اوکراین کشف شده است. گفته می شود که افسران اغلب به عنوان عکاسان شناخته شده عکس گرفته اند تا زنان را فریب دهند. گفته می شود که به اکثر زنان در غرب و روسیه پیشنهاد ازدواج پرسود داده می شود، در حالی که گفته می شود پذیراترین آنها با مشتریان ثروتمند و مشاغل اسکورت با «چشم انداز عالی» قرار گرفته اند.
وزارت دفاع روسیه: رزمناو موشک هدایت شونده مسکوا غرق شد
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد رزمناو موشک هدایت شونده مسکوا هنگام یدک کشی در هوای طوفانی غرق شد. گفته می شود خدمه این رزمناو به کشتی های ناوگان دریای سیاه در این منطقه منتقل شده اند.
در نتیجه آتش سوزی، مهمات رزمناو موشک هدایت شونده مسکو منفجر شد و خود کشتی نیز به شدت آسیب دید. هنوز درباره علت آتش سوزی اطلاعاتی ارائه نشده است. این رزمناو در سال ۱۹۷۹ ساخته و راه اندازی شد.
زلنسکی خواهان هفت میلیارد دلار کمک مالی در ماه از اتحادیه اروپا است
همانطور که بلومبرگ گزارش می دهد، گفته می شود که ولادیمیر زلنسکی به اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفته است که کیف به کمک مالی فوری ۷ میلیارد دلاری در ماه برای پوشش مزایای اجتماعی و حقوق نیاز دارد.
اوکراین به ۷ میلیارد دلار در ماه کمک مالی فوری برای پوشش مزایای رفاهی و حقوق نیاز دارد.
در سال 2021، کل بودجه اوکراین حدود 60 میلیارد دلار بود، یعنی. اچ. حدود پنج میلیارد در ماه
وزارت کشور روسیه: نیروهای مسلح اوکراین مراکز تماسی برای تروریسم تلفنی در روسیه راه اندازی می کنند
خبرگزاری روسی ریانووستی گزارش داد که گزارش های نادرست درباره حملات تروریستی در روسیه در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت. به گزارش تارنمای رسانه ای وزارت کشور، ارتش اوکراین برای این منظور مراکز تماس ویژه ایجاد کرده است.
«دلایلی وجود دارد که باور کنیم در آینده نزدیک فعالیت مجرمان مرتبط با انتشار هشدارهای دروغین در مورد حملات تروریستی ادامه خواهد یافت. نظارت اینترنتی نشان داد که نیروهای مسلح اوکراین شروع به نفوذ در خاک کشورمان کرده اند تا تنظیم کنند. در این بیانیه آمده است که مراکز تماس مخصوصاً برای تروریسم تلفنی و اینکه آنها در حال حاضر از طریق تبلیغات کارمندانی با مهارت های زبان روسی را برای این کار جذب می کنند. شرایط لازم برای متقاضیان همچنین شامل انگیزه و تمایل به انتقام از روسیه است.»
این وزارتخانه خاطرنشان کرد که تعداد حملات تروریستی جعلی در روسیه در یک ماه از آغاز جنگ در اوکراین بیش از سه برابر شده و به 2172 مورد رسیده است. از اول ژانویه تا 24 فوریه 2022، حدود 1200 پرونده کیفری برای گزارش های نادرست از اقدامات تروریستی آغاز شد.
تمامی گزارش های جعلی از اقدامات تروریستی به دقت ثبت شده و برای هر یک از این موارد پیگرد کیفری آغاز می شود. همچنین کار برای شناسایی بمب افکن های جعلی در حال انجام است. تمام اطلاعات مربوط به شماره تلفن، دامنه، ایمیل و آدرس IP مورد استفاده مجرمان ثبت و تجزیه و تحلیل می شود.
کارگروهی در داخل وزارت کشور برای مقابله با این تهدیدات تشکیل شده و توصیه هایی برای برخورد با این گونه جرایم به مقامات محلی ارسال شده است.
آمریکا: روسیه تلاشی برای ممانعت از ارسال تسلیحات به اوکراین نمی‌کند
جان کربی، سخنگوی پنتاگون اوایل بامداد امروز، جمعه، اعلام کرد که ایالات متحده تلاشی از سوی روسیه برای متوقف کردن جریان ارسال تسلیحات آمریکایی به اوکراین را ندیده است. وی گفت: «ما هیچ تلاشی از سوی روسیه برای مسدود کردن این جریان ندیده‌ایم. همانطور که قبلاً گفتیم، ما ارسال تسلیحات به اوکراین را در اسرع وقت و تا حد امکان ادامه خواهیم داد.»
کربی بدون فاش کردن جزییات، تاکید کرد که کمک‌های امنیتی، تسلیحاتی، تدارکاتی و تجهیزات پشتیبانی همچنان به صورت روزانه به خاک اوکراین سرازیر می‌شود. به گفته وی، جریان تسلیحات بر اساس نیازهای ارتش اوکراین در حال تغییر است.
پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی ارسال تسلیحاتی به اوکراین است که به متخصصان آمریکایی برای آموزش دادن به نظامیان اوکراینی نیاز دارد.
دستور پوتین برای تغییر جهت صادرات انرژی به سمت بازارهای جنوب و شرق
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه دستور داد تا صادرات منابع انرژی این کشور از سمت غرب به بازارهای جنوب و شرق تغییر یافته و زیرساختارهای لازم برای این امر آماده شود.
وی در نشستی به منظور بررسی وضعیت صنایع نفت و گاز روسیه، گفت: لازم است صادرات را متنوع کنیم. ما بر اساس این واقعیت پیش خواهیم رفت که در آینده قابل پیش‌بینی، عرضه منابع انرژی در جهت گیری غربی همچنان کاهش می‌یابد، بنابراین مهم است که روند سال‌های اخیر را تثبیت کرده و گام به گام برای تغییر جهت صادرات خود به بازارهای رو به رشد سریع در جنوب و شرق تلاش کنیم.
رهبر روسیه تاکید کرد که اطمینان از تامین پایدار منابع انرژی به بازار داخلی فدراسیون روسیه و دستیابی به کاهش قیمت در صورت امکان ضروری است.
پوتین افزود: غرب سعی دارد محاسبات اشتباه خود در زمینه انرژی سبز را سرپوش گذاشته و همه مشکلات کنونی خود را به گردن روسیه بیندازد. ولی ما برای سال‌های آینده با توجه به منافع خود هدایت می‌شویم. در عین حال، کشورهای اروپایی اعتراف میکنند که نمی‌توانند منابع انرژی از جمله گاز روسیه را نادیده بگیرند.
علاوه بر این، رهبر روسیه از تاخیر در پرداخت هزینه انتقال انرژی توسط کشورهای غیردوست خبر داده و گفت: بانک های کشورهایی که در روسیه به عنوان غیردوست شناخته شده‌اند، از روی عمد پرداخت‌ها برای انتقال انرژی روسیه را به تاخیر می‌اندازند.
پوتین وظیفه کلیدی دولت در این راستا را آماده‌سازی بازار ارزی مناسب برای چنین انتقالی نامید، به‌گونه‌ای که بتوان هر ارز خارجی را آزادانه و در حجم مورد نیاز با روبل روسیه مبادله کرد.
بایدن آمادگی خود برای سفر به کی‌یف را اعلام کرد
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنج‌شنبه هنگام سوار شدن به هواپیمای ریاست جمهوری در ایالت مریلند، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که آماده است شخصاً به کی‌یف، پایتخت اوکراین سفر کند. بایدن یادآور شد که هنوز تصمیم قطعی در این خصوص نگرفته و زمان چنین سفری بستگی به شرایط دارد.
علاوه بر این، روز گذشته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که جو بایدن، در آینده نزدیک هیچ برنامه‌ای برای گفتگو با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود ندارد.
زلنسکی: فرصت برای مذاکرات صلح با روسیه محدود شده است
ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته در مصاحبه با شبکه بی بی سی، اعلام کرد که رویدادهای بوچا به طور جدی امکان یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای حل و فصل اختلافات موجود بین روسیه و اوکراین را محدود کرده و اکنون روس‌ها شانس زیادی برای گفتگو با ما نخواهند داشت.
زلنسکی همچنین فاش کرد که به اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، گفته است که کی‌یف به 7 میلیارد دلار در ماه در قالب کمک‌های مالی فوری برای پوشش مزایای اجتماعی و حقوق شهروندان اوکراینی نیاز دارد.
وزارت خارجه روسیه: اوکراین عمداً مذاکرات را به تعویق می‌‌اندازد
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه یادآور شد که طرف اوکراینی به طولانی کردن روند مذاکرات با روسیه ادامه می‌دهد. این دیپلمات گفت: «متاسفانه، هیئت اوکراینی، همانطور که در طول 7 تا 8 سال گذشته ادامه داشته، تلاش‌های خود را نه برای دستیابی به توافق‌، بلکه به طولانی کردن مذاکرات هدایت می‌کند.»
پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز گفته بود که اوکراین مواضع خود در مذاکرات را دائماً تغییر داده، از توافقات صورت گرفته در استانبول خارج شده و مذاکرات با این کشور به بن بست بازگشته است.
دیپلمات روس: اگر سوئد و فنلاند به ناتو بپیوندند، مسکو تدابیر امنیتی اتخاذ می‌کند
الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، روسیه مجبور خواهد شد تا اقدامات امنیتی و دفاعی لازم را انجام دهد.
وی گفت: «واضح است که ما با فنلاند مرز مشترک داریم – 1300 کیلومتر. عضویت این کشور به ناتو به معنای تغییر اساسی در وضعیت نظامی-سیاسی خواهد بود و واضح است که ما مجبور خواهیم شد برای تامین امنیت و دفاع خود اقداماتی را انجام دهیم که لازم می دانیم.»
گروشکو تاکید کرد که استکهلم و هلسینکی در کارزار غرب علیه روسیه شرکت دارند، ولی مقامات مسکو ارتباطات دیپلماتیک خود با سوئد و فنلاند را حفظ خواهند کرد.
وزارت خارجه روسیه: هکرها هر هفته صدها هزار حمله سایبری به مسکو می‌کنند
به گزارش اسپوتنیک، به گفته وزارت خارجه روسیه اکثر این حملات سایبری از شمال آمریکا، اتحادیه اروپا و اوکراین نشات می‌گیرند.
آندری کروتسکیک نماینده ویژه روسیه در زمینه امنیت اطلاعات، گفت: گروه‌های سایبری از اطلاعات و وسایل ارتباطی شهروندان کشورهای غربی و اغلب بدون اطلاع آن‌ها برای حملات سایبری استفاده می‌کنند.
به گفته او هکرها سازمان‌های دولتی، شرکت‌های حیاتی، موسسات مالی و همچنین روس‌ها و شهروندان خارجی ساکن در این کشور را هدف قرار می‌دهند.
او به کشورهای غربی درخصوص همکاری با گروه‌های هکری هشدار داد و گفت این اقدامات به یک طوفان سایبری منجر خواهد شد.
به گزارش ایرنا، مسکو در این ماه آمریکا و حامیان غربی کی‌یف را به حمایت از صدها هزار حمله سایبری به روسیه یک روز پس از آغاز جنگ این کشور با اوکراین در پنجم اسفند ماه متهم کرده بود.
وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد، نیروهای ویژه آموزش دیده در آمریکا و ناتو و هکرها، زیرساخت‌های مهم و سامانه‌های حیاتی روسیه را به طور گسترده و بی‌سابقه‌ هدف حمله قرار داده‌اند.
شبکه ان بی‌سی نیوز در ماه گذشته (فوریه) گزارش داده بود که گزینه‌هایی شامل ایجاد اختلال در ساختار اینترنت، برق و راه آهن روسیه در اختیار جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته است.
در همین حال، مقامات اوکراینی ادعا کردند که یک حمله پیچیده سایبری روسیه به شبکه برق این کشور را که می‌توانست برق بیش از ۲ میلیون نفر در این کشور را قطع کند، خنثی کرده‌اند.
از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا ضمن هشدار در مورد احتمال حمله سایبری گسترده روسیه به این کشور، از شرکت‌های بخش خصوصی آمریکا خواسته است تمهیدات دفاع سایبری خود را هرچه زودتر تقویت کنند.
تاثیر معکوس تحریم ها علیه روسیه
تحریم‌های اتحادیه اروپایی ضد روسیه سبب افزایش سرسام آور قیمت ها در کشور‌های عضو این اتحادیه شده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی راشاتودی، تحریم‌های اروپایی ضد روسیه سبب گرانی کالاها در کشورهای اروپایی شد. این گزارش می افزاید موج تحریم‌های اتحادیه اروپایی ضد روسیه در افزایش سرسام آور هزینه‌ها در کشور‌های عضو این اتحادیه اثرگذاری مستقیم و شدید داشته و زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داده است. بیش از ۹۰ درصد مردم اسپانیا از تاثیری منفی درگیری در اوکراین بر وضعیت اقتصادی کشورشان هراس دارند و صاحبان کسب و کار‌ها در آلمان نیز از افزایش پی در پی قیمت‌ها به خشم آمده اند.
یک شهروند آلمانی گفت: «هزینه‌ی انرژی را می‌توان در بهای گاز مشاهده کرد. قیمت‌ها هم اکنون در مقایسه با ۲ ماه گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است؛ و البته ما ناچاریم این افزایش قیمت‌ها را از جایی تامین کنیم.» شهروند دیگری گفت: «اگر هزینه‌های ما افزایش پیدا کند ناچار باید به این بیاندیشیم که این افزایش را چگونه سرشکن کنیم. همیشه تلاش کرده ایم مبلغ ورودی را به گونه‌ای در نظر بگیریم که همه بتوانند استفاده کنند، اما دیگر نمی‌توان این کار را کرد.» فرد دیگری گفت: «یک نکته روشن است؛ هر اتفاقی بیافتد در نهایت فرد فرد مردم هستند که باید بهای را بپردازند. فرقی نمی‌کند در پمپ بنزین باشید یا سوپرمارکت؛ همه جا یکسان است. والبته قیمت‌ها در کسب و کار ما هم افزایش یافته است.»
بخش کشاورزی یکی از مهمترین صنایعی است که تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها قرار گرفته است. روسیه از جمله بزرگترین تولیدکنندگان محصولات این صنعت ازجمله کود‌های شیمیایی به شمار می‌آید. تحریم‌های اتحادیه اروپایی ضد روسیه سبب شده عرضه‌ی این محصول با کمبود روبرو شود و در نتیجه قیمت آن برای کشاورزان اروپایی افزایش یابد. مسئولان بخش کشاورزی در آلمان هشدار می‌دهند با وضعیت آسیب پذیری روبرو هستند. گرد دال، مسئول بخش کشاورزی در نورنبرگ گفت: «روسیه و اوکراین نزدیک به ۴۰ درصد نیتروژن مصرفی جهان را تولید می‌کنند؛ اکنون پرسشی که مطرح می‌شود این است که این وضعیت تا کجا پیش خواهد رفت؟ زیرا نیتروژن را می‌توان موتور رشد گیاهان توصیف کرد و هیچ گیاهی بدون نیتروژن رشد نمی‌کند و در جایی که نیتروژن کافی به گیاه نرسد کیفیت و کمیت محصول در مزارع متعارف کشاورزی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.»
 
مجله هفته روز ۱۳ اپریل