افغان موج   

به فراخوان نهاد زنان علیه طالبان، روز جهانی زنان علیه طالبان در روزهای نهم و دهم اکتبر در بیش از سی شهر جهان از جمله در افغانستان و ایران برگزار گردید.

 

ده‌ها تشکل، نهاد، و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی سرشناس در سراسر جهان،  به این فراخوان پیوستند و با برپایی تظاهرات‌ها،‌ گردهم‌آیی‌ها، تجمع سیاسی، نمایشگاه، سمینار و پرفورمنس‌ها، صدای رسای کیفرخواست زنان و جهان متمدن علیه امارت اسلامی طالبان و حامیان  آشکار و نهان شدند.

بنا به گزارش‌‌های رسیده به نهاد زنان علیه طالبان،‌ در افغانستان در شهرهای کابل، هرات،‌ مزار شریف و فیض‌آباد چندین تجمع اعتراضی و گردهم‌آیی مختلف برگزار گردید. نیروهای سرکوبگر طالبان در کابل به دو تجمع اعتراضی زنان حمله کردند، اما اجتماع کنندگان با شجاعت توانستند حضور اعتراضی خود را برای مدتی ادامه دهند.

در ایران، در شهرهای تهران، اصفهان، در شهرک رجایی مشهد و نیز در شهر قم چندین تجمع اعتراضی برگزار گردید.

 

در کانادا، در شهرهای تورتنو، ونکوور، اتاوا، همیلتون، ریچموند هیل، مسی ساگا و اوکویل فراخوان نهاد زنان علیه طالبان مورد استقبال قرار گرفت. تجمع کنندگان با محکوم کردن جریان تروریستی طالبان، خواهان حمایت فوری بین‌المللی از زنان افغانستان شدند. شخصیت‌‌های سیاسی، اجتماعی و هنری در این تجمعات اعتراضی ابراز حضور کردند.

 

در آلمان، در شهرهای برلین، مونیخ، هامبورگ، فرانکفورت، اشتوتگارت، هانوفر، کاسل و ماینز  تجمعات وسیع و بزرگ و مراسم‌های هنری و پرفورمنس‌های جالب با استقبال چشمگیر شرکت کنندگان برگزار گردید. فعالین سیاسی شناخته شده، نمایندگان احزاب و چهره‌‌های سرشناس اجتماعی سخنرانی کردند و هرگونه به رسمیت شناسی جریان تروریستی طالبان را به شدت محکوم کردند.

 

در سوئد در سه شهر استکهلم، گوتنبرگ و مالمو، از فراخوان نهاد زنان علیه طالبان استقبال چشمگیری شد. از زنان شرکت کننده خواسته شده بود که با پوشیدن لباس‌های زیبا و رنگی در تجمعات اعتراضی شرکت کنند. صدها زن با پوشش‌های رنگی به حجاب اجباری طالبان اعتراض  کردند. در گوتنبرگ راهپیمایی در خیابان‌های مرکزی شهر بسیار جلب توجه کرد و مردم زیادی به این تجمع اعتراضی پیوستند. اجرای نمایش‌های خیابانی، ترانه و سرودخوانی زنان، بخش‌های دیگری از فعالیت‌ها در این تجمعات اعتراضی بود.

 

همچنین تجمع‌های اعتراضی متعددی در انگلستان، در شهر لندن مقابل پارلمان، در فرانسه در مرکز شهر پاریس، دانمارک در مرکز شهر کپنهاگ، در اتریش در مرکز شهر وین، در سوئیس در شهر ژنو، در جمهوری چک در میدان مرکزی شهر پراگ، برگزار گردید. در هلند با برپایی مراسم آنلاین تحت عنوان تظاهرات آنلاین و برگزاری سمینار به فراخوان سازمانها و فعالین زنان و در اعتراض به زن ستیزی طالبان برگزار گردید.

 

روز جهانی زنان علیه طالبان، نهیب حرکتی بنیادین است، جنبش آزای‌خواهانه زنان، سکوی انقلاب زنانه در افغانستان است. استقبال پرشور از روز جهانی زنان علیه طالبان، بویژه جسارت شجاعانه زنان در افغانستان، پاسخ قاطع و نه بزرگ به طالبان و قوانین متحجر امارت اسلامی است. نهاد زنان علیه طالبان اینک بر سکویی به طول و عرض جهان ایستاده است و جلب حمایت و پشتیبانی جهانی از مبارزات زنان باید در ابعادی بسیار گسترده‌تر به پیش برود. برپایی تظاهرات‌ها و اعتراضات خیابانی فریاد زنان افغانستان را جهانی کرد. 

در پایان تجمّعات  اعتراضی قطعنامه پایانی تظاهرات‌های زنان علیه طالبان قرائت گردید.

 

قطعنامه پایانی تظاهراتهای زنان علیه طالبان 

 

ما شرکت کنندگان و سازمان دهندگان تظاهرات های زنان علیه طالبان بازگرداندن طالبان و کابوس وحشتناکی که دولت آمریکا و شرکاء و ارتجاع منطقه برای مردم افغانستان تدارک دیدند،‌ را شدیداً محکوم می‌کنیم و  اعلام می کنیم، که خود را متعهد می‌‌دانیم، تا صدای اعتراض شما زنان، شما مردم به گروگان گرفته شده افغانستان را به گوش جهانیان برسانیم. اعلام می‌کنیم، پایمال شدن حقوق انسانی میلیونها مردم افغانستان، قابل قبول نیست و باید بیدرنگ متوقف شود. میلیونها زن اکنون در ناامنی کامل اسیر دست طالبان و قوانین متحجر ‌آنان هستند. همه حقوق اجتماعی،‌ سیاسی و اقتصادی و فرهنگی زنان باید به رسمیت شناخته شوند. حق تحصیل، کار و اشتغال، حضور بی هراس در جامعه، باید مطلقاً به رسمیت شناخته شود.

 

ما در این اعتراض جهانی اعلام می‌کنیم، به رسمیت شناختن طالبان تحت هر نام و بهانه‌ای اکیداً  محکوم است. ما با تحت فشار گذاشتن دولتها و نهادهای بین‌المللی مانع به رسمیت شناخته شدن باند ترور و وحشت طالبان بعنوان حکومت مردم افغانستان می‌شویم. اعتراض و مبارزه را در افغانستان و ایران و در سراسر جهان علیه طالبان تا سقوط این هیولای واپسگرای تروریستی هر چه بیشتر گسترش می‌دهیم.

 

اینجا با صدای رسا اعلام می‌کنیم و هشدار می‌دهیم، هر نوع حمایت با هر بهانه‌ای از حکومت تروریستی امارت اسلامی دشمنی آشکار و عامدانه با زنان و  مردم جان به لب رسیده افغانستان و کل بشریت متمدن است.

 

میلیونها مردم افغانستان به ابتدایی‌ترین امکانات زیستی نیازمند هستند. شیرازه جامعه از هم گسیخته است. مردم گرسنه و بیکار و آواره‌اند. ما خواهان ارسال کمک‌های مستقیم فوری و اضطراری به مردم افغانستان هستیم . این کمک‌ها مطلقا نباید به طالبان داده شود. باید از طریق نهادهای مردمی و سازمانهای مدافع حقوق زنان مستقیماً به دست مردم نیازمند برسد.

 

ما خواهان انتقال فوری فعالین حقوق زنان، فعالین حقوق مدنی، خبرنگاران، هنرمندان، ورزشکاران و همه فعالینی که جانشان در خطر است به کشورهای امن هستیم.

  

بار دیگر از این تظاهرات در سراسر جهان به زنان شجاع و جسور افغانستان درود می‌فرستیم.  

 

زنده باد مبارزات زنان و مردم افغانستان علیه حکومت طالبان

زنده باد همبستگی جهانی با مردم أفغانستان

۱۱ اکتبر ۲۰۲۱

 

از سوی نهاد زنان علیه طالبان

مینا احدی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سیامک بهاری  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید