افغان موج   

مدت کوتاهی بعد از اولین سفر خارجی ترامپ به خاورمیانه 2 اتفاق جالب افتاد . تحریم همه جانبه قطر توسط بقیه اعراب و جرقه ای که در تهران زده شد . چند روز پس از سفر ترامپ به خاورمیانه و برگزاری اجلاسی با حضور سران کشورهای اسلامی توسط شاه سعودی، روند جالبی از اتفاقات به‌وقوع پیوست. در زیگزاگهای متناقض قطر حتما انگیزه های اقتصادی وجود دارد . قطر به‌تنهایی 30 درصد از کل مصرف جهانی گاز مایع را صادر می‌کند؛ پس نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت جهانی گاز دارد ... اما آنچه که برای غرب مهمتر است رساندن خاورمیانه به آرامشی نسبی در جهت منافع خودش است که تحرکات قطر در تضاد با این خط است . قطر ظاهرا حامی طالبان وداعش است . پس تهران از قطر حمایت میکند و داعش به تهران حمله میکند....التماس تفکر !


در هفتم ژوئن 2017 جرقه ای در تهران زده شد . مطابق اخبار حکومت اسلامی ایران مجموعا تا کنون 13 نفر کشته و 43 نفر مجروح شدند . در پایان و با کشته شدن همه مهاجمان حمله انتحاری به مجلس حکومت اسلامی ایران و همزمان به قبر خمینی ، داعش گفت ما بودیم....

 

داعش کیست یا چیست ؟ به باور عوام داعش نیرویی مخرب و خود جوش است که خودش مثل قارچ در خاورمیانه سبز شد و سلاح و لجستیک هم خدا برایش ارسال میکند ، کارش ترویج وحشت و خشونت علیه بشریت است ، برای رضایت خدا سرمیبرد ، آدم در آب جوش میپزد ، آدم زنده زنده میسوزاند ، به سبک پیامبر اسیر میگیرد و میفروشد. چنین نیرویی میتواند یک کامیون بدزدد و برود روی مردم عادی و صد نفر را بکشد ، ولی نمیتواند طراحی و با عادی سازی و جا سازی سلاح تا تهران برود و آنجا هم تلاش کند تا از تلفات عادی پرهیز کند . آنچه که در تهران اتفاق افتاد یک عملیات خرابکاری و کشتار برای رضایت الله به سبک داعش نبود . این یک عملیات سیاسی نظامی محسوب میشود .  داعش در اواخر دوران اوباما در حاشیه بود و در دوران ترامپ دوباره فعال شد . فقط این بار جغرافیای عملش کمی تغییر یا گسترش پیدا کرده است .

 

انجام چنین کاری در قلب تهران به لجستیک و طراحی بالا نیاز دارد و اجرایش کار عوامل داخلی باید باشد . حکومت اسلامی ایران آنها را اعضای ایرانی داعش معرفی کرد ، کسانی که به فرهنگ بومی مناطق ایران مسلط هستند ، اهداف را با دقت انتخاب کرده اند و مصمم هستند . حدود یک سال قبل از تعویض نظام سیاسی ایران ، شاه سابق ایران در منطقه خاورمیانه جزیره ثبات را نشان میداد ولی درهنگامه لازم ، آن ثبات کذایی ناگهان همه چیز به نام خمینی به هم ریخت و این اتفاقی نبود . چند ماه قبل از حادثه فعلی یک امیر سعودی هم قول داد که نبرد را به داخل ایران منتقل کند !

 

امروز تقریبا تمامی خاورمیانه در خون نشسته است و حکومت اسلامی منطقه جغرافیایی ایران را امن ترین معرفی میکرد . سیستم امنیتی و اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران خیلی فراتر از دستگیری فعالان شبکه های اجتماعی و شکستن آنتن بشقابی است ، ولی این همه تجربه اگر در تضاد با مسیر برجام و تقابل با سیاستهای غرب باشد به درد ننه عظما هم نمیخورد ! آنها ظاهرا عنایت ندارند که این امنییت در جهت پیش رفتن برجام دوام دارد . در حالتی که قرار باشد برجام پیش نرود یا کُند پیش برود دیگر از آن امنییت کذایی خبری نیست .این فقط یک اخطار واضحتر است ، واضحتر از اخطارهای بیرونی مثل آزمایش بزرگترین بمب دنیا در افغانستان و حمله موشکی به نیروی هوایی اسد...

 

نظراتی هم مطرح هستند در جهت اثبات این که این طراحی توسط خود حکومت اسلامی ایران مهندسی و اجرا شد . چنین نظراتی البته محتمل است و یا غیر ممکن نیست ، ولی به دلایلی برای من دور از ذهن است . حکومت اسلامی ایران برای چه باید این کار را بکند ؟ اگر مثلا قبل از انتخابات این اتفاق میافتاد ذهن به تاثیرگذاری روی انتخابات فکر میکرد ، اساسا هیچ موضوع سیاسی در چشم انداز نیست . به دلیل شکاف اجتماعی بین سیستم حاکم و مردم ، حکومت اسلامی ایران چنین ظرفیتی ندارد تا دست به چنین ریسکی بزند . مواردی مثل کودتای اردوغان و یا شارلی هبدوی پاریس ، قبلش باید ثبات محکم سیاسی ، اجتماعی داشته باشند . در حکومت اسلامی ایران جامعه در بی ثباتی مطلق است . تبعات چنین مهندسی میتواند برای کل سیستم ویرانگر باشد . سیستم ولایت فقیه در ایران اگر و فرضا بخواهد با این بهانه تاثیری روی عوام بگذارد یا فضای سرکوب را بیشتر کند که تجربه کارهای دیگری مثل منفجر کردن امام رضا را دارد . اما حمله به یک نهاد سیاسی مهم در شرایط فعلی کار خودشان نیست .

 

خامنه ای گفت: این ترقه بازی تاثیری در اراده شان ندارد . ترقه بازی را باراول خاتمی در روزگاری که مجاهدین خلق در تهران با توسل به انقلاب ایدئولوژیک عمل میکردند استفاده کرد . در ادبیات ولایت فقیه هر عمل وحشتناک یا مهمی اسمش ترقه بازی است که اگر مهم نباشد اساسا مطرح نمیشود . تفاوت ترقه و جرقه هم بر همگان واضح و مبرهن است که ترقه به انفجار ویرانگر راه نمیبرد ! در بهار موسوم به عرب هم اسد با وحشت گفته بود که این ویروس تغییر به سوریه نمیرسد. جرقه های امروز تهران انبوهی همدردی جهانی را ازشرق و غرب با خود به همراه آورد، اما همه اینها بخشی از دیزاین صحنه است . در مسیر برجام غرب ثابت کرد که در قلب تهران هم میتواند باشد وعمل کند .

 

جرقه های تهران در امتداد و استمرار یک خط مشخص است . شروع عملیات مسلحانه توسط حزب دموکرات کردستان در سال پیش ، حمله موشکی به نیروی هوایی اسد، انفجار بزرگترین بمب جهان در افغانستان و حالا جرقه در تهران ! نادیده گرفتن هر قدمی لاجرم قدمهای جدیتری را میطلبد . و اگر لازم باشد مثل محمود افغان وارد کاخ مقام عظما هم میشوند وسرش را روی سینه اش میگذارند ! حالا هی مثل آن ته کلاسی های اسکول لواشک کوفت کنید !

 

داعش روز چهارشنبه با اعلام مسئولیت حملات تهران تهدید کرد حملات بیشتری در راه است . و این یعنی آغاز راهی که پایانش بستگی به تصمیم حاکمان تهران دارد . حکومت اسلامی ایران قانون شریعت اسلامی را مطابق اصول شیعه به اجرا در می‌آورد و گروه داعش بارها اعلام کرده که شیعیان را مرتد می‌داند و با آنها مبارزه می‌کند . گروه داعش پیش از این، هفتم فروردین‌ماه امسال نیز با انتشار ویدئویی با عنوان «بلاد فارس؛ از دیروز تا امروز»، به زبان فارسی، ایران را تهدید کرده بود .

 

راستی بی بی سی جهانی ، سی ان ان کهکشانی وبقیه مدیای میدانی گزارش دادند جورج کلونی هم زائید . دوقلوی پسر و دختر به دنیا آورد .... داعش مسئولییت این زایمان را به عهده گرفت . این را در محاسبات سیاسی خاورمیانه حتما لحاظ کنید !

 

 

 

 

اسماعیل هوشیار

08.06.2017