افغان موج   

گزارش برگزاری نوروز توسط افغانها در ترکیه

خبرنگار :خلیل الرحمن سلحشور

 

http://afghanmaug.net/images/image002.jpg

 

جشن بزرگ محصلین و  خانواده های افغان در ترکیه بمناسبت حلول سال 1390 هجری شمسی وتجلیل از نوروز باستان به ابتکار و همکاری سفارت افغانستان درشهر انقره با  گردانندگی اریبا رازبان و حمید رضا زاده سروده ها و نمایشنامه ها و کنسرت هنرمند مجیب الرحمن رحیمی تدویر وتجلیل گردید.

نوروز که ازهزاران سال بدينسو با برگذاری مراسم ويژه نوروزی توأم با سرور وشادمانی درسرزمين کنونی ما افغانستان تجليل می يابد، ميتوان آنرا ِنماد همسويی و همگرايی فرهنگی دانست.

در یکی از سالونهای بزرگ کنفرانس در شهر انقره محصلین و خانواده هایی که به آیینهای باستانی و ملی کشور خویش باور دارند، به فراخوانی اتحادیه محصلین افغانستان مقیم ترکیه گرد هم آمدند تا در شکوهه نوروز باستانی کشور سهم ملی خود شان را ادا کنند.

همایش با سخنان گشایشگرانه ظاهر رؤف مسؤول و نماینده اتحادیه محصلین شهر انقره آغاز یافت که در آن نوروز نیک پی را به محصلین و خانواده های هم میهن مبارکباد گفت و در ضمن به پیشینه این آیین نور وستایش و شکفتن اشاره نمود و آنرا رسمی پاک و هستی سازوانمود نمود.

سپس محترم همایون کامگار مستشار سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان در انقره به نمایندگی این سفارت تبریکات و تهنیات خویش را به مناسبت نوروز و سال جدید عرض داشته ؛ با اشاره به روایات تاریخی و اسطوره ای در بارة نوروز، این جشن باستانی و سال نو 1390 را به حاضرین تبریک گفت. وی در سخنانش بر مفهوم جشن باستانی نوروز، به عنوان نماد تجدد و حرکت اعتلایی تاکید کرد. وی مجدداً حمایت مقام سفارت را از برپایی مراسم ملی در راستای تحکیم وحدت و وطندوستی اعلام نمود و گفت که در آینده نیز از پیشنهاد های مشابه هم میهنان حمایت معنوی و مالی دریغ نخواهد شد و تنها پیش شرط، عبارت از سراسری بودن موضوع و وجود اجماع هموطنان بر تجلیل آن خواهد بود و بس . همایون کامگار از سازمان های تحصیلات عالی و دیانت ترکیه به دلیل همکاری های همیشگی به ویژه واگذاشتن سالون کنفرانس در اختیار ایشان جهت برپاشدن تجلیل از سال نو و نوروز اظهار سپاس نمود.

کامگار در بخشی از گفته های خویش ضمن اشارة گذرا به اوضاع کنونی کشور، پیروزی های نوین در راه تامین صلح و بهروزی هم میهنان را در سال پیش رو آرزو نموده و محصلین را به ادامه تحصیلات ایشان و موفقیت های شبانه روزی  توصیه نمود.

سپس یکی از مسؤولین مدیریت  روابط خارجه وزارت آموزش ملی ترکیه نیز سخنان کوتاهی د ر این محفل به نمایندگی از دیگران، ضمن تبریک سال نو، به معرفی پاره ای از سنتهای دیرینه جشن نوروز در کشور پرداختند که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

در بخشهای دیگر برنامه مشتاقان بهار و نوروز چون داکتر سید زریر شاه درویش کیانی، آرزوجان، و تنی چند از محصلین با سرودن اشعار بهاری و  بیان ستایشگرانه از نوروز و پی آمد های معنوی آن برهستی معنوی مردم، سخن راندند و هر کدام نوروز را سر آغاز سال پر ازآرامش، برابری و برادری برای هممیهنان، آرزو کردند.

این مراسم با شادی و همدلی در یک فضای دموکراتیک، ساز و آواز و پایکوبی از سوی جوانان آزاده مان از ساعت 2 الی 5 بعداز ظهر ادامه یافت. در قسمت دوم برنامه نوروزی غذای افغانی برای مهمانان توزیع گردیده سپس مجیب الرحمن رحیمی آوازخوان جوان ، بشیر نوری جاز نواز و میرحمزه خاتون اغلو طبله نواز با ساز و سرود خویش جشن نوروز 1390 را با نغمه و آواز، به مهمانان پیشکش نمودند.

خبرنگار و عکاس:خلیل الرحمن سلحشور