افغان موج   

عـُرس حضرت ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بیـدل در ونکوور

تجلیل از عرس حضرت ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بیـدل به اشتراک شعـرا، نویسندگان وعلاقمندان شعـر بیـدل وهمچنان چهـره های ادبی و فرهنگی افغانی و ایرانی، شام ٢٩ جنوری که مصادف به دوصـد ونودمین سال وفات آن حضرت میشود، در سالون خانـۀ فرهنگی"مولانا" برگـزار گردید.

در آغاز مراسم، بعد از آنکه آیات چند از کلام الله مجید توسط محترم رحمان ســدید تلاوت گردید؛ محترم استاد سیـد مسعـود بدخش، سابق استاد دانشگاه کابل، رشتـۀ سخن را بدست گرفته در رابطه به دیدگاه های حضرت بیدل و نقش آیات و احادیث در اشعار آنحضرت و همچنان پیرامون شخصیت متعال بیدل از بدو کودکی تا ایام کهولت مورد کنکاش و مـداقه قرار داد.

سپس، محترم مجید قیام رئیس خانۀ فرهنگی "مولانا" بیوگرافی مختصر میرزا عبدالقادر بیـدل را با استفاده از منابع و مأخذ علمی بیان نموده نقش اعضای خانۀ فرهنگی"مـولانا" را در معرفی چهره های شاخص ادبی به جهانیان و خدمت در راه حقیت و تجلی تمدن ما چون میراث مشترک کشور های جهان و معرفی انسانهای کامل چون حضرت میرزا عبدالقادر بیدل دانست.

در این مراسم، پیامهای عنوانی خانۀ فرهنگی "مولانا" از طرف ارادتمندان و دوستداران حضرت بیدل از نقاط مختلف جهان از جانب محترمین  پروفیسور عنایت الله شهرانی از امریکا؛ شاعر توانا کشور ما استاد فضل الحق فضل از ولایت غور؛ پژوهشگراستادیوسف سیمگر از ویرجینای امریکا؛ شاعر و نویسنده محترم، دکتور نصیر نـدا از افغانستان؛ فوزیه ارال حبیبی، متصدی برنامه راه ابریشم از تلویزیون نور امریکا؛ شاعر مستعـد ایوب ساعی، از شهر کلگری کانادا؛ محقق و دانشمند گرامی ربانی بغلانی (پروانه ی اندراب) از شهر تورنتو؛ نویسنده آگاه،هنر مند پر آوازه مژده جمالزاده از کانال نمبر یک افغانستان ،عمر صبور مسؤول برنامه فرهنگی افغانها در کشور استرالیا؛ شاعر و ژورنالیست گرامی، عزیزالله ایما از کشور آلمان؛ عبدالوهاب فایـز، یکی از شاگردان مرحوم قندی آغا و ژورنالیست موفق از کشور هالنـد؛ شفیقه نور زی مسؤول مجله نشریه زن؛ کارمندان رادیوی جهانی "رنگین کمان" از شهر تورنتو کانادا، گردانندگان "کاروان شعـر" از شهر تورنتو بمناست گرامیداشت از عرس حضرت ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بیـدل به آدرس خانـۀ فرهنگی "مولانا" مواصلت نموده بودند، از طرف گردانندگان مراسم، محترمین استاد اسحق ثنا، نسرین جمالـزاده و توبا عنبری به خوانش گرفته شدند.

سپس، محترم اسحق ثنا شاعر ذواللسانین کشور ما و مسؤول کمیته شاعران و نویسندگان خانـۀ فرهنگی"مولانا" ، گرامیداشت از عـرس آن حضرت، شاعر و عارف زبان فارسی دری را خدمتگزاری در راستای شناساندن حقیقت انسان دانست.

هکـذآ، شاعر معاصر کشور ما محترم بشیر رحیمی غـزلی از حضرت ابوالمعانی بیدل را به تحلیل گرفته و توجه شاعران جوان را به شعر بی بدیل بیـدل ِهمه دل به عنوان آموزه های ادبی و فرهنگی جلب نمود.

در این مراسم، محترم استاد سراج الـدین سراج، شاعـر و نقاش مستعـد کشور ما کار برد کلمه آئینه را در اشعار بیـدل مورد بررسی قرار داده و استفاده آنرا نماد اندیشه پاکیزه در افکار بیـدل و در معـرفی فرهنگ ما با اندیشه حضرت بیدل از طریق اشعار او روشنگری در حیات امروزی تعبیر کرد.

در این محفل، خانم توبا عنبری با قرائت مقاله ای، رمز جاودانگی حضرت ابوالمعانی بیـدل را چون ستاره درخشان در حیات آن بزرگوار دانست.

همچنان، ادیب و محقق پرکار خانـۀ فرهنگی "مولانا" محترم م.ب. فاضلی به شرح افکار بیـدل پرداخته و تأثیر گذاری آنرا در ادبیات و فرهنگ اصیل ما معقول و معلوم دانست.

متعاقباً، محتـرم بهرام حیدری، یکتن از ارادتمندان حضرت مولانا جلال الدین بلخی که اخیراً تهیه فلمی از حیات و آفریده های حضرت مولانا را با هنرنمایی هنرمندان هالیود امریکا در دست دارد، صحبت نموده گفت: " زبان فارسی دری، بمثابه باحکمترین عنصر زبانی که در طول قرنها، اقوام وملیت ها را نزدیک ساخته با چهره های شاخص  همچو میرزا عبدالقـادر بیــدل، خداوندگار بلخ مولانا جلال الدین محمد بلخی و دیگران  متبارزه شده است."

در این مراسم، شاعران، پژوهشگران و ارادتمندان حضرت بیـدل هر یک محترمین م.ب. فاضلی، فریما اختری، داکترعـزیز، خواجه ذبیح الله، امان معاشر، صبا تبار، رحمان ســدید، کبیر فرخاری، نسـرین جمالـزاده، انجنیر یونس عثمانی و حبیب یوسفی در رابطه به اندیشه، عرفان، سبک شعر، ویژگی های خاص اشعار ابوالمعانی بیـدل و بیوگرافی آنحضرت صحبت نمودند و شیوه و طرق پژوهش آثار بیـدل را بر دیگران روشن ساخته رمز های اشعار پیچیده حضرت بیدل را بازگشائی نمودند.
در لابلای برنامه، اجرای غزلیات عرفانی توأم با موسیقی به آواز استاد مجید قیام  فضای محفل را گرمی وصمیمیت بیشتر می بخشید.

یک منبع خانـۀ فرهنگی "مولانا" گفت: "تعدادی از پیام ها، مقالات، اشعار ادبی، علمی و تحقیقاتی در رابطه به آفریده ها و گرامیداشت عرس ابوالمعانی بیدل از نقاط مختلف جهان به آدرس خانـۀ فرهنگی "مـولانـا" مواصلت ورزیده بودند. نظر به تراکم پیام ها و ذیقی وقت، به گردانندگان این مراسم، فرصت خوانش همه پیام ها میسر نشد. بناءً متباقی مقالات و پیام ها  به ترتیب از طریق تارنمای خانۀ فرهنگی "مولانا" و جریدۀ "قیام" نشریه خانۀ فرهنگی "مولانا" به نشر خواهد رسید.

امان معاشر ، گزارشگر آزاد

www.houseofmawlana.com

Image

Image