افغان موج   

 
در صفحه فیسبوک خود مصروف بودم که از طرف دوستم در فیسبوک یک آهنگی که تا به حال نشنیده بودم گذاشته بود. با شنیدن این آهنگ نوشته ی شخصیت نامدار امیر خسرو قبادیانی را قابل یاد آوری میدانم که گفته است:184540 41311036

(شعر عروس است و هنر موسیقی زیور آن) این هنرمند جوان باصدایی دلنشین همانگونه که این شخصیت نامدار گفته است موسیقی و شعر را هنر مندانه چون عروس پیرایه میدهد و آنرا از حالت عادی به حالت بلند و قابل شنیدن برای هر نوع ذوق آماده ساخته با صدای گیراه و ذوق آفرینش بر روانها شادی و شادمانی می بخشد.
با موصوف گفت و شنودی داشتم و به طرح سوالاتی، معلومات در مورد بدست آورم که برای هنر موسیقی بخصوص برای جوانان مفید باشد.
1-آقای زریر راووش: در مورد تحصیل و سر گذشت خویش به علاقمندان خود می خواهیم که معلومات دقیق ارائه فرمائید.


جواب:درود به شما و ازطریق شما به همه خواننده گان و هموطنان عزیز. به جواب سوال شما باید بگویم، که من صنف اول دوم را در کابل ، بعد سه و چهار را در تاجکیستان و ازآن به بعد را در آلمان تمام نموده ام بعد از ختم مکتب، در رشتۀ هوتل داری تحصیل نمودم و پس از فراغت اکنون در همان رشته کار می نمایم.
2- :با هنر موسیقی از کدام زمانی آغاز نموده اید؟و استاد شما در مورد کیست؟
پاسخ:من از کودکی به شنیدن موسیقی علاقه داشتم، کمتر روزی اتفاق افتاده است که من موسیقی نشنوم. اما نزد هیچکس درعرصۀ موسیقی شاگرد نبوده ام خود آموز هستم.

 

3-:به موسیقی کلاسیک علاقمند استید و یا با آواز های مدرن معاصر ویا تلفیق از هر دو ، در لابلای موسیقی به اشعار کدام شعرا علاقه و ذوق دارید و آنرا در پرده موسیقی میکشید و به آواز آهنگین می خوانید؟
پاسخ:خوش آمدن یا علاقمند شدن به موسیقی و ساز مربوط به شخصیت ذاتی موسیقی و سلیقه ی فرد تعلق دارد. بدین لحاظ هر پارچۀ از موسیقی وقتی خوب باشد و دل انگیز بی تفاوت که چه نوع است انسان به آن علاقه می گیرد و با گوش جان می شنود. زیاد ترین شعر ها را خودم می سرایم و پدرم اصلاح می نماید. اما در مورد شعرا اگر شعری احساسم را بر انگیزد حتماً آن را زمزمه می نمایم.

  • 4-:همکاران شما در قسمت نوازندگی کدام افراداند؟وصحنه های که روی صفحه ی تلویزون می آید کدام اشکال را در نظر دارید؟
    همکار مشخص ندارم اما وقتی به محافل میروم همکار کرایه می کنم.
    5-:افغانستان یک کشور پر ماجراست.دشمنان میهن از نظر شکل و صورت تغییرات منفی را در آن آورده اند شما از صحنه های دلخراش کشور در لابلای اجرای موسیقی روی پرده تلویزون میکشید یا نه؟
    پاسخ:صحنه های دلخراش نه، اما غم و اندوۀ هموطنان را بیان کردن در موسیقی یک رسالت است.
    6- :از موسیقی نوازان بیشتر طرف علاقه شما با آواز و ساز سرود کدام خوانندها است؟
    از هنرمندان عرصه ی موسیقی ازهر که به دلم چنگ بزند خوشم می آیدو شخص خاصی برایم وجود ندارد.

7-:سی دی و ویدو کست شما بدسترس علاقمندان قرار گرفته است یانه؟
پاسخ:من تازه دو آهنگ را ویدیو ساخته ام، امیدوارم تا پایان سال چند آهنگ دیگر داشته باشم، بیشتر می خواهم آهنگ هایم به مناسبت های خاص تعلق داشته باشد . چنانکه همین اکنون از دو آهنگ که برای شما فرستاده ام یکی به نوروز و تاریخ بلخ مربوط می باشد.

از پاسخ سوالات خویش دانستم که شاعر،نوازنده و موسیقی دان گرامی فرزند شخصیت نامدار محترم سلیمان (راووش)مورخ حقیقت نگار بوده است و موسیقی را چون پدر خویش به مسایل تاریخی می آمیزد و حرف های هیچ و پوچ را حذف و جایش واژه های تاریخی و مستند را می آورد .

به آهنگ :(بیا که بریم به مزار ) نام پر افتخار بخدی را می آورد و از کلیمه که گنگ و آمیخته با تخیلات است می پرهیزد.

برایش عمر دراز با سعادت آرزو می بریم و به پدر بزرگوارش شاد باش میگویم.


امان معاشر، خبر نگار نشریۀ زن ونکوور کانادا

خواندگان محترم: این هم یک آهنگ زریر جان بشنوند و لذت برید.

http://www.youtube.com/watch?v=o84CVGimPZ0