افغان موج   
FacebookTwitterDiggDeliciousGoogle BookmarksRedditLinkedinRSS Feed

http://afghanmaug.net/images/ankara.jpg

 

از روز استرداد استقلال کشور در سفارتخانه افغانستان مقیم انقره تجليل


به عمل آمد

خبر وعکس: خلیل الرحمن سلحشور

سفارت جمهوری اسلامی  افغانستان مقیم در انقره  از نودو سومین سالروز استرداد استقلال کشور  طی محفل با شکوهی تجلیل به عمل آمد. این مراسم، که در صحن سفارتخانه جمهوری اسلامی افغاسنتان در انقره برگزار شد در کنار سفیر افغانستان وزیر دفاع ملی ترکیه عصمت یلماز ، معاون لوی درستیز ترکیه خلوصی آکر، معاون وزیر امور خارجه ناجی کورو، رهبر حزب سیاسی سعادت مصطفی کملاک و معاونین آن، نمایندگان نمایندگی های سیاسی کشورهای خارجی مقیم در انقره،   و شماری از شخصیت های سیاسی ، فرهنگی  و تجاری کشورهای افغانستان و ترکیه  اشتراک کرده بودند.

در این مراسم ،  بیشتر از 200 تن مهمان اعم از سفرای دول متحابه مقیم ترکیه، نمایندگان مؤسسات وشرکت های فعال ترکی در افغانستان، اراکین بلند پایه دولتی جمهوری ترکیه، شخصیت های علمی فرهنگی، رؤسای سازمان های دولتی، رؤسای انجمن های دینی، دوستی، برخی از رؤسای احزاب سیاسی ترکیه، مسؤلین رسانه های تصویری، صوتی، نهادهای مدنی خیریه، شاعران و نویسندگان، هنرمندان، معلمین و استادان و محصلین افغان در رشته های ملکی و نظامی مشغول تحصیل در ترکیه و  برخی از افغانهای مقیم انقره اشتراک ورزیدند. محفل ساعت 7 بعد از ظهر با اجرای سرود های ملی هر دو کشور به طور زنده توسط تیم باندوی ترکیه رسماً آغاز یافت. سپس دوکتور امان الله جیحون سفیر سفارت به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی افغانستان پیرامون این روز با شکوه تاریخی بیانیة ی ایراد نمود.
سفیر کبیر در برخی از بیانه خویش ، به تاریخ دیرینه دوستی افغانستان و ترکیه اشاره نموده گفت که این دو کشور با مرور گذرا به تاریخ همواره روابط برادرانه ودوستی را بین همدیگر حفظ نموده  ریشه های عمیق دوستی مان رابطه مستحکم داشته وخواهد داشت.

سپس عصمت یلماز وزیر دفاع ملی ترکیه ، در بیانیه خود از داشتن جایگاه وِیژه افغانها در قلب ترکها یاد نموده گفت ، نام اکثر هموطنان ترک ما به نام افغان، افکان و یا افگان هست، نام یکی از هنرمندان ما به نام افکان هست، نام یکی از مقام های بلند پایه ما نیز به نام افغان هست این همه مثال زنده دوستی ما با افغانها و افغانستان است.

یلماز افزود دوستی بلند مدت افغانستان وترکیه از مدت ها به دینسو  هیچگاه به لرزده درنیامده و این دوستی بین دو کشور نبوده در حقیقت بین دو ملت و دو جامعه می باشد.

یلماز در اخیر به کمک های مالی و همکاری های افغان ها درجنگ استقلال ترکیه اشاره کرده  برای افغانستان آرزوی آینده هرچه روشن  و یک کشور مستقل، رفاه و استقرار را آرزو نمود.