تاجر ِدین
نعمت الله مختارزاده 26جنوری 2009 شهر ِاسن آلمان
شــــعر آیـیـنـه یی از فـضل ِ خداست
مظهــــر و جلــــوۀ پاکی و صفاست
ز دروغ و زگـژیهــــاست ، به دور
راست می بـیـنـد و ، مـیـگوید راست
دشـــمـنـی هـیـچ نــدارد بــــــه کسی
نه طرفـدار ، بـه شاه و ، نـه گداست
غِل و غش گر به دل و یا کــه به سر
خوب و بــد ، جمـلـه در آنجا پیداست
لـَکه از صـورت و ، داغ از سیرت
ز صداقت ، هـمه را زود ، نـماست
نــقــد بـــر پــیرن و تـنـبـان و چـپـن
یا که بر ریش و بـه پشم و به عباست
یا کــــه بـــر کاسب و بر تاجــر دین
یا که بر شیخ و چلی و بـه مــــلاست
یا کـــه بـــر تاجـــــره و طــالـــبه یی
که مریض است وهمی عقده گشاست
پاچــــه گیرست و، بســـی شـــر انداز
پی یی تکـفــیر ِ عـــزیـزان کوشاست
فـــرقی قـــایـــل شــــده بــین ِ علـــما
با کفــایت ، هـمــه در بیت خداست
بــره را داده بـــه چنگـــال ِ پلــنگ
کــــه ادا کـــردن ِ قــرض ِ بـابـاست
وقت ِ قـــربانی یی فکــر است و قــلم
عــید ِ اَضحی ، نه عــیـد ِ اُضحا ست
همچـنان نـقـد بـه مـارشال و وزیــر
بــــه وکیـــلان و ، رئیس ِ شوراست
تا جهـــان ، یکسره از فسق و فسـاد
پاک و پاکیزه و از مکـر ، زداست
ای شـــما ، حامــل دســــتار و عبا
ترسی ، از خالق و از روز ِ جزاست
ای شـــما ، کرگس و زاغ و زغـنا
لاشخوری پس ازین ، شرم و حیاست
ای شــما ، ببر و پلنگ و چو شغال
لعنت ِ حق ، به شما ، خوب سزاست
هـــرچــه بــدبـخـتـی ، در عـالم بینی
هــمـه از کــج نگـری های شماست
ای فضولک ! تـــو مشو قهــــر زمـن
که نما ، نقش ِ تو ، در شعر چراست
گــر تـــرا نیست بــه دل ریب و ریا
از چه قهــری و ، چـرا شور بپاست
ابتــــدا ، رفــــته کـــمی درس بخوان
زانکـه عِـرفان ، ز عُـرفـان سواست
مــعــنی یــی واژۀ عُـــرفـــان بـِـدان
فــرقش از جـرمــنی ، تا امـریکاست
دزد ِ انـــدیــشه کـــه از حکــمـتـیــار
سرقتی کـــرده که این ، گفتۀ ماست
شعـــر و عِــرفـان و محک بـازی ها
حـرف ِ گلـبـدیـن و ، بعـدا ً ز شماست
لـیـک آن عـیـنک و نیکتایی و ریش
به شـــما کهنه گــرایان ، نــه سزاست
مـقصد ِ ما ، نــــه هــمـه ریش بــود
ریش و پشمی که همی شیطانزاست
گهی زرد است و گهی سرخ ، زمکر
دامـی بـنـهـــــاده و ، مالیده حناست
یــا هــمان پــیرن و تـنـبان کـه همی
بســـته و بـاز ، بــه دستِ دگــراست
لـُنگــی و مُنگــی و پـیـزار و چپن
مــرکــز فسـق و فساد ست و جفاست
لیک بــــر ریــش ِ صداقـت بـه خــدا
احـتــرامـات ِ بــسی لا تـُـحصی ست
به من ای طالبه گک ، خورده مگیر
هـــدفــم چـادر ِ مکر است و دغاست
ظاهــــــراً طــاهـــر و امـا ، باطن
مــرکــــز فــسق و فسـاد و فحشاست
لــیـک ، بـــر چـــادر ِ تـقـدیـس مــرا
حُـــرمـت و مـنـزلـت ِ خیلی بجاست
گــــر شـــوی منکــر و گویی کـه نیم
از چه رو ، نقد ِ تو بر جانب ِ ماست
شــعر ِشاعــــر ، نظــر ِ کم مـَنـِگـَر
کــه بــــــه الـــــهام ، زبانش گویاست
حـیـف از پوچی یی مغــــز ِ جـُهــلا
هــمـه بیمعـنی و ، از باد ِ هــــواست
لیــــک نـــــزد ِ عُـــقـــــلا و فــُضـلا
شعـر ، نوریست که از سوی خداست
طـــعنه هـــــا گـــــر دهـــدم ، ناخلـفی
که چنین شعر ، ضد ِ ریش و عباست
نشنوم عـو عـو و نـه عـر عـر ِ شان
که مریضند و علاجش ، بـه خداست
بــه خــــداونــد ، ســپارم ، همه را
که صبر ، زیور ِ الـمـاس و طلاست
آنچه را « نعمت» از اخلاص سرود
بـپـذیرش که بــــه هـــر درد دواست
گر فضولی دِگـه تکرار شدی
به خدا محشری با شعر به پاست