از تن سالم صحتمندی وبا دزدید و رفت
خـاطـر آرام مـردم را بـلا دزدید و رفت
زیـر عنوان طبیب آمـد بـه دیدار مریض
نسخۀ پـاریـنـه و کِیف دوا دزدید و رفت
یوسف سرافراز
اشیائی که در پیرامون محل زندگی ما انسانها حضور دارند همچون سایر انسانها با ما رابطهای معنادار برقرار میکنند. این اشیاء هم بر زندگی و معانی و ارزشهای زندگی ما موثراند و هم متأثر از زندگی و معانی و ارزشهای زندگی ما هستند. علاوه بر این، گاه این اشیاء واسطهی روابطی میشوند که ما با سایر انسانها برقرار میکنیم. و همان معانی متداخل در روابط ما را به خود میگیرند. درنتیجهی این تأثیر و تأثرها، حیات فرهنگی انسانها به این اشیاء هم تسری مییابد و آنها را نیز وارد منطق انسانی میکند. به همین خاطر، تصورات خاص، ویژه و متفاوتی از این اشیاء در فرهنگهای مختلف شکل میگیرد. به صورتی که این اشیاء هم بخشی از زندگی انسانها میشوند، همچنانکه زندگی انسانها و معانی دخیل در آن بخشی از آنها میشود. درنتیجه، میتوان از مطالعهی این اشیاء به مطالعهی جامعه پرداخت؛ چرا که این اشیاء گرانبار از معانی مختلفی هستند که جامعه بر آنها تحمیل کرده است.
آدم
چه دنیایی پر از رنج است و از درد
یکی گرم است از عیش و یکی سرد
نمیداند خدا اینرا که ... شیطان!
چرا شد دشمن اش باید چه میکرد؟
از آنز مانی که زنان حق فرمانروایی را در جوامع اولیه از دست داده اند، روز و روزگار بر آنها تاریک شده و شرایط زندگی انسانی بر ایشان تنگ و تنگ تر. شواهدی در دست من نیست که آیا قبل از دوران مرد سالاری، زنان نیز با مردان برخورد خشن و غیر عادلانه داشته اند و یا چگونه. ولی اوضاع بعد از ترویج مرد سالاری برای همه معلوم است. تاریخ گواه است که دستیابی به حقوق انسانی برای زنان بسیار گران تمام شده و کسی آنرا به زنان تحفه نداده است، بلکه خود زنان با قبول آگاهانۀ قربانی قدم به قدم با مبارزه پیگیر حایز گردیده اند.
مقالات دیگر...
- ویویوی 268 شفیع عیار
- هشتم مارچ
- پیکار زنان
- یو سیاست؛ جنګ یا سوله ـــ د طالب دروند سیاسي ګوزار
- جنگ مواد مخدر آمریکا در افغانستان
- ګوند او انتخابات
- ویدیوی 267 شفیع عیار ( امان جان)
- ویدیوی 266 شفیع عیار ( تجاوز جنسی پدر بر دختر )
- خداهم یادفراموشی دارد
- فراخوان در مورد سالروز فاجعۀ ( 28 حوت 1393 مطابق 19 مارچ 2015 )