۲۴ ساعت

04 می
۱ دیدگاه

مادرِ وطن

تاریخ نشر : شنبه ۱۵ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۴ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

مادرِ وطن

هرآنکس   میهنش  افغانستان است

همه افغان و از یک  بوستان است

اگر   ترکم  بود    ازبک  ، هزاره

همه زیبا   گلی  یک   گلستاناست

قزلباش و بلوج ، چشتون و تاجک

همه با هم برادر، جسم و جان است

نفاق    سنی    و  شیعه    ، برادر

ز نیرنگ های  شیطان  زمان است

اگر حب  وطن ،  داری  تو بر سر

نگوئی  سنی و  یا  شیعه گان است

ندارد  آنکه  بد خواهی ، به  کشور

به هندوی وطن ، هم  مهربان است

نباشد     افتخا رِ   قوم    بر    قوم

همه   مخلوق  دادار ِ  جهان   است

ندارد  برتری  ، ا بیض    برا سود

که شرطش در کلام الله ، بیان است

به تقوا برتری    حاصل     بگردد

نه بررنگ و نژاد  و نی زبان است

اگر رهرو شوی ،  در  راه ِ یزدان

خوشا، جایت بهشت ِ  جاودان است

به حبل الله ، توسل     جو  عزیزم

تفرق نهای واضح  و  عیان است

نگاهی با بصیرت  کن  ، به میهن

چنین وضعش به ملت ، بس گران است

ازاین جنگ و بلای    خانمانسوز

یتیما وطن ، بی آب   و نان است

خدا را هموطن !  د ستی بهم ده

ترا مادر وطن ، خواهش چنان است

نما تأمین   امنیت    ،   به کشور

که بی امنی خودش ، یکسر زیان است

بکن خنثی ، تو مکر دشمنان را

که دشمن در لباسُ دوستان است

بزن  کوبنده  مشتی   بر دهانش

که باشد یاد وی ، تا این جهان است

تمنا ” حیدری ” دارد ، الهی !

رسانش بر وطن ، چون ناتوان است

بکن خاکش تو در دامانِ ، مادر

ورا ، این آرزو ، در دل نهان است

پوهنوار داکتر اسدالله حیدری

۱۱ می ۲۰۰۳ میلادی

سدنی – آسترالیا

04 می
۱ دیدگاه

زبانِ عشق

تاریخ نشر : شنبه ۱۵ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۴ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

 زبان عشق 

سازد هر دم بی  نصیب از چهرۀ چون گل  مرا

حسرتی  در دل  نهاد  آن  یارِ  صاحب دل  مرا

بیخودی  هایم   نبود   تاثیر  گزار  بر  قلب او

زان  نگوید   یکدمی  او   عاشقِ   عاقل   مرا

از سرشکِ داغ خود من سینه سوزم همچو شمع

کردی خاموشم ز بزمت دور از این محفل  مرا

تا  زبانِ عشق  گشودم   مشکلی بر من  فزود

چون نشد جز داغِ  دل  چیزی دگر  حاصل مرا

از سرِ  شوق  کوش  نمودم  تا پسند  او شوم

کوششم باطل  شد و بیرون  نمود   از  دل مرا

زورقِ و همش مرا در بحرِ غم  افگند و رفت

از خرد  خواهم  مدد  جُست تا برد ساحل  مرا

ناز   او  بر  اوجِ  سودا می برد  دل   در تپش

کارِ عشقش  می کشد هر لحظه در مشکل مرا

از   نیازِ  بیش  خود  گردیده ام   پامال   جلال

تو  کجایی   بی  نیازی  تا   بری  از  دل  مرا

سید جلال علی یار

ملبورن – استرالیا

 

04 می
۱ دیدگاه

 اى عشق ؛اى آیندگى!!

تاریخ نشر : شنبه ۱۵ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۴ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

 اى عشق ؛اى آیندگى!!

آلوده ء ویروسِ دل اى خوش ادا کردى مرا

درگیرِ دردِ  بى دوا  ؛ پُر  ماجرا کردى مرا

باخنده یک دل بوده ام  انتى  مشاکل  بوده ام

شادانِ  کامل  بوده ام ؛ کانِ عزا کردى مرا

نه با  قواعد  آمدى  ؛  در  آنِ   واحد  آمدى

با جهد  و با جِد آمدى ؛مردم نما کردى مرا

غرقِ  تماشایت  شدم افتاده   در پایت   شدم

درگیرِ رسوایت  شدم از من  جداکردى مرا

چون ذره گم گردیده ام ؛ ضدِ مَنُم گردیده ام

عینِ    اَتُم  گردیده ام ؛ بنگر چِهاکردى مرا

از   من  جهانى  در بلا  بابوى  آتش  مبتلا

روحِ  فنا  اندر فنا   ؛ ضِدِّ  بقا  کردى   مرا

تا  دیده   برهم   مى زنم  آهِ   دمادم مى زنم

ازخود کجا دم مى زنم؛ درخود فناکردى مرا

اى   کیمیاى  زندگى  اى  خارِ  چشمِ  بندگى

اى عشق اى آیندگى ؛ سر درهوا کردى مرا

نه من مُعَلق گشته ام خودعشقِ مطلق گشته ام

بانگِ انالحق گشته ام ؛ حاجت رواکردى مرا

زاهد نماها  را  بگو ؛ تنگى  ادا ها را بگو؛

شیخِ   کجا ها را بگو ؛ یاهو نوا کردى  مرا

نورالله وثوق

04 می
۱ دیدگاه

سوزش

تاریخ نشر : شنبه ۱۵ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۴ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

 سوزش

شور دردم  با   دل  تبدار  می سوزد  بسوزد

چشم دل  در  آتش  دیدار  می سوزد  بسوزد

ترسم  از  بیداد   دهر  و  سیلی  جلاد   نبود

این گلو با  حلقه ِ صد دار می سوزد  بسوزد

سینهِ   شب از شکوه ناله ام  آزرده  ترِ ، به

اشک  اگر بر گونه ِ تبدار می سوزد  بسوزد

داغ پاکی ، از زبان غصه می جوشد بجوشد

طرح  شادی در دل  بیدار می سوزد  بسوزد

بخت نا شاد  از کجا لبخند  مستی می شناسد

مرغ جان در حسرت گلزار می سوزد بسوزد

دامن  صبر ار شود صد پاره از جور رقیبان

یا به حسرت ،در فراق یار می سوزد بسوزد

چو نباشد نیمه شب ، بین من و دل گفتگویی

شعر هم، گر درشرار زار می سوزد بسوزد .

محمد زرگرپور

۲۷ اپریل ۲۰۲۴

04 می
۱ دیدگاه

زن

تاریخ نشر : شنبه ۱۵ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۴ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

زن

بریز هر چه غزل را فقط  به  پای خودت

به رنج ودرد نفس ها بکش صدای خودت

کسی   به  شام  من  و تو  چراغ  بل نکند

قدم بزن بر امروز و هم  (صبای) خودت

نه مرهمی که  در این  زخم نا تمام  کشید 

برو طبیب خودت باش ، هم دوای خودت

بدان که  تا به  قیامت  ، اسیر و  بنده نهی

دوباره  می ‌رسد از ناخدا  سوای  خودت

 غزل، غزل بسرا، تا که  عاشقانه  شوی

به  پیش  آینه‌ ها در  بکش  ادای   خودت

نترس از در بسته، خطای  دو روز است 

به   اشتباهِ  خود  افتند  پیش  پای  خودت

شاذیه عشرتی

 

 

 

04 می
۱ دیدگاه

سازِ آفرینش

تاریخ نشر : شنبه ۱۵ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۴ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

ساز آفرینش

رحیم و رحـمان را تا بکی قـهار می گویند

برای بـندگان اش ظالـم و  جـبار می گویند

خـدای بـوستـان و بلبل و گل  را نمی دانند

ورا پروردۀ صحرای خشک وخارمیگویند

حبیب ومهـربان و عـادل و نیکو بگو اورا

اگرچه جاهلانی مهلک وخونخوارمیگویند

جهاد وجنگ و ویرانی به نام او کنند برپا

خدا را حامی افـراطی  و اشرار  می گویند

حدودی را بنام حـق تعالی  کرده اند جاری

خدا را عامل زندان وچوب  ودار می گویند

به تلوار یَهُـوَه مـردوزن را می کنند  تهدید

زاعدام وترورومحنت وسنگسار می گویند

حسودوکینه توزوطامع وخودمحوروسفاک

ورا گـرویـدۀ  قـربانی و کـشـتار می گویند

زتخریب و زمین  سوخته وقحطی برندلذت

بدی را بهر طرد   نیکویی معیار می گویند

خـدا از هیچ انـسـانی  نگـیـرد انتقام هـرگز

ازین گفتارخونین تندروان بسیارمی گویند

مبین از چشم کین و نفرت  افراطیت او را

که آنـان تیغ دیـن را قـاتل  ابرار می گویند

خـداونـد لطافـت  را ز نـور دل  کـنـیـد پـیدا

چوکورمغزان افراطی شدید وتار می گویند

ز دانـای خبیر و باصـر و بالنده  می گـویم

که وحشیان جاهـل دشـمن افکار می گویند

زخوبیهای فـردوس طبیعت میکنم توصیف

ولی افراطیون ترس از عذاب نارمی گویند

مجـرّد واحـد مطلق را  جمعی پـدر خـوانند

تناقض روبـه روی مـردم هشیارمی گویند

ز الله جهالت تا بـه یزدان فـرق بسیاراست

اهورای خرد  را،  ایـزد اعصـار می گویند

ز سـاز آفرینش نغـمه و آواز دل خوش باد

خـدا را تابکی خصـم نـوا و  تار  می گویند

خـدا را سـاده در آیـینۀ دل هـا تمـاشــا کـن

چـرا محبوب دل را اوج استکبارمی گویند

بجوصلح وصفا ودوستی ازذات  یزدان ات

شریر و سختگیر اش مردم غدارمی گویند

خـدا داده بـه انسـان اختیار کامـل و بی حد

که او را جـلوگاه تـاریـخ و آثـار می گویند

نگنجد نور حق دربطن عالم های بی پایان

اطاقک را بـه ناحـق خانـۀ دادار می گویند

متون وصف حق را عمردنیاها کنم تعریف

ورا ذهن تکامل در همه اعصار می گویند

خدا را درکتاب ودفتر ودیوان مکن محدود

که او را حـرکت بی وقـفۀ انوار می گویند

رسول پویان

۲۰ مارچ ۲۰۲۳ 

04 می
۳دیدگاه

آوازِ حقگویی

تاریخ نشر : شنبه ۱۵ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۴ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

آواز ِ حقگویی

چرا گل  ها  دگر   بویی  ندارد

فلک  عطر ِ ز  گیسویی  ندارد

چرا غم  بغض کرده  در گلوها

ز شادی کس هیا هویی  ندارد

کنایه ست و اشاره ست و رموزی

گپی نبوَد  که  پهلویی   ندارد

چرا  آواز ِ  حقگویی    بمرده

دل ِ شیران که  ترسویی ندارد

نمی ارزد نگاهی خود نگهدار

بدان چشمی که جادویی ندارد

نمی داند  دل ِ عاشق  هرآنکو

چو من یک یارِ بدخویی ندارد

شمردم  خوبرویان  دانه  دانه

چو او چشم ِ سخنگویی  ندارد

حسودان را چه می پرسی عزیزم

دو چشمش زور ِابرویی  ندارد

به خلوت رفته زاهد زآنکه بینم

به پیش ِ انجمن  رویی ِ  ندارد

چه میپرسی همایون از دل ِمن

جز آن  درگه دگر سویی ندارد

همایون شاه عالمی

سوم ماه می ۲۰۲۴ میلادی

03 می
۱ دیدگاه

گدای خودی

تاریخ نشر : جمعه ۱۴ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۳ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

 گدای خودی 

دیده  فرو بست  ز  خود  بی خبر

آن که ندارد  خبر ،  از خود خبر

خلقت خود  را چو  فراموش کرد

پنبه ی غفلت به سر و گوش کرد

پند شنو ،  دیده ی  خود   باز کن

نغمه ی عقل ات به سر  آغاز کن

نزد خودت  دست   درازی   بکن

در طلب  خویش   ،  نیازی  بکن

غیر خود ، از غیر  مخواه مطلبی

تا نشوی پست  و ،  ذلیل  و غبی

هر که  طبیبِ  ،  دل   بیمار  خود

غیر خودش   نیست  پرستار خود

سعی طبیبان به تو سودمند نیست

غیر ، دوایی به تو  دردمند نیست

هیچ  دلی را  به   دلی  راه  نیست

جز تو  کسی از  دلت  آگاه  نیست

غفلت تو درد  سر است  چون گدا

گر تو شناسی  خود و آن گاه خدا

هر که به صحبت حبیبِ خود است

بر تنِ افسرده ، طبیبِ خود است

از ره  غفلت ،  مجو  اندیشه  را

خشک کند ، بیخ و بُن و ریشه را

غیر نداند که چه در بطن توست

معنی آن زمزمه و ، متنِ توست

فارغ ازاین خواب وخوروناس باش

سخت ترازسنگ ، چو الماس باش

غیر ،  طبیبِ   تو    نباشد   بدان

نیست تو را سود مگر هست زیان

سخت شود  ، حالت   بیماری ات

نیست به غیرازتو، پرستاری ات

خیر خود و ، عافیت    خود طلب

غیر تو را نیست ، بجز خود سبب

چاره و درمانِ ، دلِ  خویش کن

دستِ تمنا ، به  خودت  پیش کن

غیر  ،  چه   داند  ز   پندار   تو

واقفِ   تو    نیست  ز اسرار  تو

در کف خود باش ، خدا را شناس

بعد خودت  زود ،  خدا را شناس

گر شوی آگاه  ،  ز اسرارِ  خود

راه  بری  نیک  ، به  پندار خود

گر تو شناسی ، اول از خود شناس

از  ره  توحید  ،  خد ا را  شناس

هست  ،  کلیدِ  همه  گنجِ  درون

موسای خود باش نه همچو قارون

صدق و صفا خاصه ی انسان بوّد

بخل و حسد پیشه ی  شیطان بوّد

غیر خدا ،  یار  نگیری   تو کس

زان که  بوّد ناخلف  و  تیره  بس

گر تو نوازی و تو را هست نیاز

دَم به دَم  آید  ، به  سوی  تو باز

غیر خدا  ، ذلت  و عزت  که داد

گر تو رضایش ،  طلبی  در مراد

رحمت حق را ، تو سزاوار باش

در خور تسلیم  ،  نه  انکار باش

دل  به  سرا  پرده ای  دنیا  مبند

تا  نشوی  بندِ  هوا   خود   پسند

ترک  صلات  ترکِ  عبادت مکن

پیروی  شیطان  ، رعایت  مکن

گر تو ثنا خوان ، سحرگاه و شب

سود   ببینی   ،   ز   درگاهِ  رب

عشق و محبت به دلِ خود گزین

نور محمد  ،  شمع  جانت  قرین

شافع تو هست ، شه ای دو سرا

دست تو  گیرد  ،  به  روزِ   جزا

بر دلِ   آگاه  ،  ضرورت  تویی

دشمنی  بر کینه  ، کدورت تویی

از سر راستی  گذر  کن  به  حق

تا نشوی  ،  زار و  زبون و فلق

اشکِ  سحرگاه  تو  را  مایه ات

آتش   دوزخ  نشود   ،  سایه ات

در دل شب خیز ، ببین  جلوه ها

تا به  تو بخشند ، از آن  قُله ها

صایم اگر ، توبه ای  از دل  کند

بر در ِ فردوس ، چو  منزل  کند

مزرعه ی توست  ، به  دنیای تو

حاصل صد رنج ،  به  عقبای تو

عاطفه  و ،  رحمِ   یتیمان  پسند

تا  تو  نیابی  ، ز  بلا  ها   گزند

ناله ی قرآن شنو  و ،  فیض گیر

نور چو موسی ، ز یدِ  بیض گیر

جاه و مقامی ، چو بلال ات دهند

ذکر حدیث ، مزد حلال ات  دهند

ارزش انسان  ، به  دل  پروران

مهر بِورز ، بهر خود و دیگران

لعل و گهر، سینه ی تابان توست

مهر و محبت ، بدل از آنِ توست

عشق بِورز و ، دلِ خود شاد کن

کعبه ی دل را  ،  ز غم  آزاد کن

تا که بیابی ، ره  مقصودِ خویش

در گذر از باده و، از سودِ خویش

از   سر  انصاف  ،   عدالت  نما

تا  که  شوی ،  راهبر  و  رهنما

نغمه ای سر کن ، ز بن و ریشه ات

سازِ تو ، سرمایه ای  اندیشه ات

آنچه که خاک و گِل و چون آب تُست

مآمن زیبای تو  و  ،   باب  تُست

مغزخود از غیر، تهی کن به جان

مردمِ   آزاده   ،    نباید    زندان

حُبِ وطن ، مرکز  ایمان   توست

نیک بِدان ،  کشورِ افغانِ  توست

اصل تو  در خانه   ،  خراسانیان

فرعِ تو  را ،  سینه فراخی از آن

کاجِ   تمدن  ،   سرِ  برگ  آرین

هست  خراسان  ،  فرازش  کُهن

آنچه غنی هست ، زبانِ دری ست

ارزش هر کو به زبان ، مادری ست

هر که گدای ،  خودیِ  خود  بوّد

رمز  نوای  ،  خودیِ   خود  بوّد

هر چه تو خواهی ، ز دلِ خویش خواه

آن چه طلب داری تو ، از خویش خواه

همدم و همرازِ دلِ ، خویش  باش

گوش به آوازِ دلِ ،  خویش  باش

دستِ دعایم  ،  شده  حلقه  از آن

عجزِ تو ” زرغونبرسد نی گمان

حاجی محمد ابراهیم زرغون

از مجموعه ی «  وطن نامه »

03 می
۱ دیدگاه

سخن خلاص

تاریخ نشر : جمعه ۱۴ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۳ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

سخن خلاص

بهشت را چه  کنم  با  رسیدنم  بى تو؟!

خداى   من  ندهد  چشم   دیدنم   بى  تو

کنارچشمه ى کوثر، تنورتخت من است

اگر   به  بخت  من  افتد   لمیدنم  بى تو

ز هر چه دامن  وصلم به این و آن بدهد

به   کار  دست  ز دامن  کشیدنم  بى  تو

غزال من که نباشى به دشت هاى  گریز

پلنگ    هم     بشوم  در خزیدنم  بى تو

اگر  که  بال  من  از کهکشان  برارد پر

مچاله ى   قفسم  ،   در  پریدنم   بى  تو

به جنگلى که جدا از هجوم توفان هاست

چنار   هم  بشوم  ،  در خمیدنم  بى   تو

زمین اگر همه دریا… و من شوم ماهى

به  روى   آتشم  و  در  تپیدنم    بى  تو

سخن خلاص: جهان را وهر چه هست دران

خداى   من   ندهد   چشم    دیدنم  بى تو

سید ضیأالحق سخا

03 می
۱ دیدگاه

قسمتِ ما بود

تاریخ نشر : جمعه ۱۴ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۳ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

قسمتِ ما بود

از  دهر فقط  دردِ  سرش  قسمت  ما بود

در زندگى هم  چشم ترش  قسمت  ما بود

یک عُمرِ دراز با غم  و باغصه پُر از رنج

بگریسته شبان تا سحرش  قسمت ما بود

وز شادى وعیش وطرب وسازو سرودى

بشنیدنِ  بخشِ  خبرش   قسمتِ  ما   بود

لبخند بلبِ  ما  نشگفت یک شب  و روزى

چون لاله پُر از داغ جگرش قسمت مابود

از خوردنى ها رزق حلال  مزدِ کفِ دست

بُردند زخوان خشک و ترش قسمت ما بود

از مال و منال  قصر و قلع  هیچ  نپُرسید

این مُفلسی ها خاک بسرش قسمت ما بود

از علم و هنر مکتب و درس  سود نبردیم

وز جهل سرا پا  ضررش  قسمتِ  ما بود

از دست وطن داده  و کاشانه خراب است

آواره  بهر  پُشتِ  درش  قسمت   ما  بود

چون مُرغکِ بیچاره و بى لإنه  درین  دهر

پرواز  بهر بوم  و برش  قسمتِ  ما  بود

پروانه صفت دَورى ( فروغِ ) شمعِ یارى

در سوختنِ بال  و  پرش  قسمتِ  ما  بود

حسن شاه فروغ

۲ می ۲۰۲۴

03 می
۳دیدگاه

برگ برگِ زندگی

تاریخ نشر : جمعه ۱۴ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۳ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

برگ برگ زندگی

به همسرم

چه آهسته و سبکبال

بسان کبوتری پرواز کردی

و درخت زندگی ام

برگ برگ

از تو خالی شد

چشمانم پروازت را تماشا کرد

و دلم سخت گریست

و با لبخندی تلخ

اشک ریختم

به وسعت یک جوی خروشان

آغوشم هنوز

از یادهات پر است

و خانه ام هنوز ترا می سراید

و من آن ( هما )ی آشفته حال

به چشمان به در دوخته ام می گویم:

روزی بدیدنم خواهی آمد

که شاید روز پرواز من باشد!

هما طرزی

۲۰ اپریل ۲۰۲۴

نیویورک

 

03 می
۱ دیدگاه

زلفِ پریشان

تاریخ نشر : جمعه ۱۴ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۳ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

زلفِ پریشان

دل  دیوانه  کجا  بسته  به   فرمان من است

آنچه  دشمن  نکند  در طلب  جان  من است 

هر شبی درد سری گشته  به دوری  سر من

با خودش می‌بردم  جای که جانان  من است

نغمه‌ی عشق سرودن ،  نفس تازه  می ‌خاد

آن که می‌سوزی در آن، سینه‌ یی بریان من است

ای که خود می‌تپی‌ از درد و به ما طعنه مزن

این که تو می‌طلبی قصه‌یی دوران  من است

واژه‌های غزلم  حرف و  هجای دیگری‌ ست

 اشک  دل ،  آه جگر زینت  دیوان من است

 لحظه‌ ها می‌ گذرد  با چه  شتاب   از  نظرم

مثل  بادی  که  سر زلف   پریشان  من‌ است

عمر ما را نفسی  نیست  که  بار‌اش   بکشم

عاقبت  می‌ رسد‌ آن  روز که  پایان من‌ است

شاذیه عشرتی

۳ مارچ ۲۰۲۴

03 می
۱ دیدگاه

کَی ! کَی !

تاریخ نشر : جمعه ۱۴ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۳ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

کَی ! کَی !

کَی   توجُّه   کردهء  تو  لحظه   در افکا ر  خویش

در  حیات  پُر شکوه  و این   دیدهء   بیدار خویش

نظم و  نسق زندگی  ،  حامی  زهر  شَرّ  در  حیات

کُن  نظر دردَور  و  پیش و آنهمه   اَطوار  خویش

دردل دنیای  پُر جوش  و خروش بس  راز هاست

بایدت کرد جُستجو همراز  و آن  غمخوار  خویش

شوراندیشه به  مغزت  عقل  راست  خود  جرقهء

از  تعامل  های  آن  دِه  جنبش  در کردار  خویش

روز  و  شب  نالند  فکور اندر  سلول  های  دلت

زآن  تراکُم  هاش  بروید   بینش    اقرار  خویش

ای  تو مغزِ  بیقرار  و  پر  شکوه    اندر  طپش !

میستائی   خالقت   را    اندرین    اشعار  خویش

قُوّهء  نُطق   و   بیان    بخشیده ات   رَبُّ  الجلیل

کرده روشن  کُلبه ات  را  از همان   انوار خویش

جهل  را بیرون  نمود   از   آن   خطور  بدکُنشت

بهر قَلع و قَمع  آن  تو   آمادهء    پیکار   خویش

این! چه موضوعیستخشنود؟در میان  افگنده ای

دل همی خواهد دهی   توجیه   از این  آمار  خویش

               عبدالکریم خشنود هروی کهدستانی                

مقیم شهرکییف اوکراین

03 می
۱ دیدگاه

خوابِ حسرت

تاریخ نشر : جمعه ۱۴ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۳ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

خوابِ حسرت

 در خواب رفته امشب ،روح و روانِ کابل

زخمی و دلفگارست،هم جسم و جانِ کابل

رفتند به خوابِ حسرت آن اخترانِ روشن

مهتاب   گشته تاریک ، در کهکشانِ کابل

شب های  قدر شکستند بالِ  فرشتگان را

هم تیره گشت و بینور، هفت آسمانِ  کابل

خاموش شد دوباره صوتِ  خوشِ  قناری

شور   و  نوا  گرفتند ،  از  گلسِتانِ  کابل

رنگین گشته ازخون آن مهدِ علم و دانش

رنگ باخته زین جنایت،رنگین کمانِ کابل

پرپر شدند چه آسان آن غنچه های شاداب

داغی  دوباره  دارد  ، بر دل  خزانِ  کابل

همواره شاد خواهم  روح  و روانِ ایشان

پاینده باد و  جاوید ،  نام   و نشانِ   کابل

یارب   تو  رحمتی  کن  بر ملتِ ستم کش

خوار و زبون بگردان ، این دشمنانِ کابل.

مریم نوروززاده هروی

۳۱ حمل ۱۴۰۱ خورشیدی

۱۹ رمضان المبارک ۱۴۴۳ هجری قمری

۲۰ آپریل ۲۰۲۲ میلادی

 از مجموعهُ”میهن عشق”

هلند.

03 می
۱ دیدگاه

بحر بیکرانه

تاریخ نشر : جمعه ۱۴ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۳ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

بحر بیکرانه

آندم که محو روی تو  ای دلربا شدم
با صد هزار  درد  و  بلا  مبتلا  شدم

ای بی خبر ز‌ حال  دل زار من  کجا
پی می بری که عاشق زارت چرا شدم

تا زنده ام هوای تو از سر نمی رود
رنجیده گر‌چه از تو بتا  بار ها شدم

من در مسیر عشق تو دل باخته ام بدان
آخر به درب منزل  کویت  گدا شدم

کو جرئت که بوسه زنم  بر  لبان تو
پیدا  و  نا پدید   درین   ماجرا شدم

در بحر بیکرانه  عشق تو  مانده ام
آخر چرا چو کشتی بی   ناخدا شدم

عالیه میوند 

۲۸ نوامبر ۲۰۲۳

 فرانکفورت 

03 می
۱ دیدگاه

بغض

تاریخ نشر : جمعه ۱۴ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۳ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

بغض

۳۰ الف  

دهانم   قفل  می بندی  خدا   بندد  دهانت را

خدا بندد  گره اندر گره  یک   یک  بیانت را

دهانم  بستی  و از  استخوانم   آتشی  خیزد

همین آتش   بسوزد   بند بند  استخوانت را

خدایی  می کنی  بر من خدا   باشد  گواه ما

که آخر خاک می ریزد خدا خود هر گمانت را

دلم را ذره ذره چون شکستی هیچ می دانی ؟

که هر یک ذره اش نشتر زند نوک زبانت را

من آن مرغی که  با تو آشیانی ساختم یکجا

تو می خیزی و  ویران می نمایی آشیانت را

گلویم را گرفته بغض  و می خواهم  بترکانم

به فریادی   ببرم   تار  تار   ریسمانت  را

شکیبا شمیم

۷ جنوری ۲۰۱۹

02 می
۱ دیدگاه

یادی از زنده یاد مولانا نجم العرفا استاد غلام حیدر متخلص به حیدری وجودی .

تاریخ نشر: پنجشنبه ۱۳ ثور ( اردیبهشت ) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۲ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن -آسترالیا .

 یادی از زنده یاد مولانا نجم العرفا استاد

غلام حیدر متخلص به حیدری وجودی .

قیوم بشیر هروی

۲ می ۲۰۲۴ میلادی

ملبورن – آسترالیا

 زنده یاد  مولانا   نجم العرفا استاد غلام حیدر متخلص به حیدری وجودی شاعر برجسته ، پژوهشگر توانا ،عارف نامی  و مولانا شناس معاصر، فرزند مرحوم محمد شفیع  در سال ۱۳۱۸ خورشیدی در رخهء پنجشیر پا بعرصه وجود نهاد.

دوران ابتدایی را در پنجشیر سپری کرد و می بایست برای ادامه تحصیل به کابل برود ، اما رؤیایی عجیبی در ۱۲ سالگی باعث شد تا گوشه عزلت گزیند وبه قول خودش آن رؤیا او را « بین عقل و جنون معلق کرد». این حالت باعث شد تا این مصرع بر زبانش جاری گردد:

” چه بودی ، رو نمودی ، دل ربودی ، بیدلم کردی.”

  ازآن پس درحدود چهارسال همه روزه صبح ها بر فراز بلند ترین تپه ی روستا که در مقابل منزل شان بود میرفت و به تنهایی اوقاتش را میگذراند . همین تنهایی و گوشه گیری او را بدنیای شعر و شاعری سوق داد.

در شانزده سالگی رهسپار کابل شد و با مرحوم صوفی غلام نبی عشقری آشنا شد. در اوایل سروده هایش را برای او می خواند. بعد ها آشنایی اش با مرحوم شایق جمال ، مرحوم استاد عبدالحق بیتاب و مرحوم مولانا خسته باعث شد تا نشست های شاعرانه میان آنها صورت پذیرد و از حضور چنین صاحب دلانی بسیار بیاموزد که خود راهگشایی بود برایش در سیر و سلوک عارفانه  و این امر باعث شد تا عنوان نجم العرفا را بگیرد و علاقمندان فراوانی بیابد . اشعارش در روزنامه های آنزمان راه یافته و به نشر می رسید.

پس از پایان دوره سربازی که شش سال بطول انجامید در سال ۱۳۴۳ خورشیدی بعنوان مآمور دولت شروع به کار کرد و پس از مدت چندماه بصفت محرر در انجمن شعرای افغانستان کار نمود ، انجمنی که دارای ۱۴ عضو بود ( هفت عضو پشتو زبان و هفت عضو فارسی زبان) ، اما نسبت اختلافات شدید درونی  میان اعضأ دیری نپائید که از هم فرو پاشید و این امر باعث شد تا حیدری وجودی بعنوان مسئول بخش مجلات و روزنامه ها در کتابخانه عامه کابل مقرر شود ، وظیفه اییکه با دل و جان مشتاق آن شد و  پس از باز نشستگی  نامه ای عنوانی رئیس جمهوری وقت حامد کرزی نوشت و از او خواست حاضر است بخاطر انس و الفتی که در طول سالها با در و دیوار محل کارش دارد  بدون هیچگونه حقوق و مزایایی به کار خود در کتابخانه عامه ادامه دهد . آقای کرزی نیز پیشنهادش را پذیرفت وطی صدور حکمی با پرداخت حقوق مقرر و ابقای او در وظیفه اش بصورت دایمی مؤافقت کرد .

و اما چیره دستی او در دنیای شعر چنان به پیش رفت که بزودی بعنوان مولانا شناس همه او را می شناختند ، چنانچه در سال ۱۳۶۵ خورشیدی مؤفق شد اولین « عرس حضرت مولانا » را در کابل بنا نهد که بیشتر از ۲۰۰۰ نفر در آن شرکت جستند.

مرحوم حیدری وجودی خود را از پیروان عارفان بزرگ پیشین می دانست و زندگی اش را وقف سلوک عارفانه نموده بود.

محترم استاد پرتو نادری در بارهء شادروان حیدری وجودی چنین گفته است :

” استاد حیدری وجودی نه تنها در عرفان نظری و عملی جایگاهء  بلند و ستایش بر انگیزی دارد ، بلکه شعر های او خود منبر با شکوهیست که پیوسته از آن پند ، اندرز ، عشق و بینش های عارفانه چنان طیفی از نور در دلهای اهل دل راه گشوده است .

این عشق و بینش به ویژه غزل های او را به چشمه سار گوارایی بدل کرده است . چشمه سار شفاف ، سرد و گوارایی در یک تموز داغ ، چشمه ساری که تا می نوشی ، پیوسته می خواهی بنوشی و بنوشی . “

آری ! او با چنین بینش روحانی مؤفق شد سالها با برپایی محافل مثنوی خوانی به جمع آوری تعدادی از جوانانی که علاقمند به ادبیات عرفانی بودند بتدریس مثنوی معنوی بپردازد که مشتاقین زیادی داشت و این کار را روز های دوشنبه و چهارشنبه هر هفته در دفتر کارش در کتابخانه عامه انجام می داد.

گفته شده که مرحوم استاد حیدری وجودی از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۸۴ برای مدت شانزده سال بطور متواتر در محافلی که هفته دوبار برگزار می نمود مؤفق شد مثنوی معنوی حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی را بطور کامل شرح دهد.

زنده یاد استاد حیدری وجودی در میان اهل تصوف جایگاه ی خاصی کسب نموده بود و غزل هایش در میان جمعی از علاقمندانش که خویش را مریدان او می دانستند محبوبیت بسزایی داشت.

و علاوه بر آنها هنرمندان مشهور کشور نیز تعدادی از غزل هایش را کمپوز و در قالب آهنگ با زیبایی اجرا نمودند تا امروز مردم با دلچسپی بدان گوش میدهند.

طوری که در بالا بدان اشاره شد ، زندگی این عارف بزرگ از سن ۱۲ سالگی متحول شد و  مسیری را طی نمود که او را به یکی از افتخارات سرزمین ما مبدل ساخت.

زنده یاد استاد حیدری وجودی انسانی بود فروتن که عمری را با کمال مناعت زیست ، اما سخن به مدح و ثنای اربابان زر و زود و تزویر نگشود و هیچگاهی دست طمع پیش کسی دراز نکرد.

او فقیرانه زیست ، عارفانه زندگی کرد ، عاشقانه سرود و مقامی بس جاودانه کسب کرد.

از مرحوم مولانا استاد حیدری وجودی آثار فراوانی به یادگار مانده که هرکدام آن را میتوان بعنوان اثر منحصر بفرد و ناب پذیرفت. تعدادی از این آثار که در کابل به زینت چاپ آراسته شده عبارتند از:

۱ – عشق و جوانی – ۱۳۴۹ .

۲ – راهنمای منظوم پنجشیر – ۱۳۵۱ .

۳ – نقشِ امید – ۱۳۵۵ .

۴ – با لحظه های سبزِ بهار – ۱۳۶۴ و چاپ دوم ۱۳۸۸ .

۵ – سالی در مدارِ نور – ۱۳۶۶ و چاپ دوم ۱۳۷۹ .

۶ – سایهِ معرفت – ۱۳۷۵ و چاپ ششم ۱۳۹۱ .

۷ – صورِ سبز صدا – از سال چاپ تذکری داده نشده.

۸ – میقات تغزل – ۱۳۷۸ .

۹ – غربت مهتاب – ۱۳۸۲ و چاپ دوم ۱۳۸۷ .

۱۰ – لحظه هایی در آب و آتش – ۱۳۸۳ .

۱۱- آوای کبود – ۱۳۸۳ .

۱۲- ارغنون عشق – ۱۳۷۷ و چاپ دوم ۱۳۸۷ .

۱۳ – شکوهِ قامت مقاومت – ۱۳۸۳ و چاپ دوم ۱۳۸۴ .

۱۴- رباعیات و دوبیتی ها – ۱۳۷۹ و چاپ دوم ۱۳۸۷ .

۱۵- دیوان حیدری وجودی – ۱۳۹۴

و افزون بر اینها رساله ی با عنوان ( مولانای روشنگر و کوردلان بی باور ) که در زمینه معرفی حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی نگارش یافته همراه با رساله ی دیگری تحت عنوان ( نور و نورالانوار در مثنوی) از تألیفات اوست.

و همچنین استاد مرحوم مؤفق شد تا دو مجموعه از اشعار مرحوم صوفی غلام نبی عشقری را به نام های ( افلاکِ عشق و دلِ نالان ) و همینطور اشعار عبدالواحد صادقی را زیر نام ( نورِ معرفت ) تصحیح و تدین نماید و علاوتآ گزیده یی از غزل های شاعران بنام کشور را با نام ( غزل هایی از واصل کابلی تا واصف باختری ) را همراه با گزیده یی از غزلیات مرحوم شایق جمل را گردآوری و تدین نماید.

قابل ذکر است که تقریظ نویسی آن استاد فرهیخته بر آثار تعدادی کثیری از شاعران  نیز یکی دیگر از کار های آنمرحوم میباشد که قابل قدر است.

این شاعر عارف  باری هدف خود از شاعری را چنین بیان نموده بود:

”  رهایی جوانان از دام خود بیگانگی ”  و می گفت : ” هر یکی از ما مسلمانان رسالت وجدانی داریم که با وسایل ممکنه در حد توان خویش در راه تنویر اذهان مردم ، به خصوص جوانان روزگار و نسل های آینده و نجات ایشان از خطر از خود بیگانگی اهتمام بورزیم و نگذاریم که نسل های آینده ما اسیر دام های فریبای دشمنان اسلام شوند .”

بدون شک هدف و آرمان نیک او قابل ستایش و قدردانی بوده .

او با چنین هدفی با مناعت طبع و فقر زندگی کرد و هرگز بخاطر رسیدن به مقام و منصب دست سوی کسی دراز نکرد.

و سرانجام این عارف نامدار و مولانا شناس معاصر در سن ۸۱ سالگی بر اثر مبتلا شدن به ویروس کرونا در۲۱ جوزای سال ۱۳۹۹ خورشیدی در کابل چشم از جهان پوشید و جامعه فرهنگی کشور را سوگوار ساخت.

روانش شاد ، یادش گرامی و خاطراتش جاودانه باد

 اینهم نمونه ی  از کلام  آن غزلسرای توانای کشور:

گردش چشمِ سیاه

گردش   چشم   سیاه  تو  خوشم می آید

موج   دریای  نگاه  تو  خوشم   می آید

همچو  مهتاب  که در  ابر  حریری تابد

تن  و تنپوش  سیاه  تو  خوشم  می آید

چون چراغی که دل شب به مزاری سوزد

سوختن در سر راه  تو  خوشم  می آید

در سپهر  نگهم  نور  فشاند   شب ها

مهر من  جلوه ماه  تو خوشم  می آید

جلوه گلشن  اندام که دیدی ای  دشت

که خس وخار وگیاه تو خوشم می آید

بس که در آتش هجران کسی سوخته ای

اشک جان پرور و آه تو خوشم می آید

رفتی از خویش و کف پای کی را بوسیدی

ای دل پاک  گناه  تو  خوشم  می آید

منابع :

۱ – بی بی سی فارسی .

۲ – آخرین حلقهء شاعران عارف در افغانستان (استاد پرتو نادری )

۳ -یو تیوب ( آهنگ فرهاد دریا)

02 می
۳دیدگاه

آئینه ساز

تاریخ نشر: پنجشنبه ۱۳ ثور ( اردیبهشت ) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۲ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن -آسترالیا .

آئینه ساز

ساقی شده  پنهان  ، مگر میکده  باز است

حیرت زده مستان، پس ِ پرده چه رازاست

کیهان  به  بزرگی  و بزرگی   به   تکامل

افکار به  کوتاهی  مگر قصه  دراز است

یک دانۀ ریگ است زمین ومه وخورشید

با دانش کم  مدعی  بین بر سر ِ ناز است

مژگان  بزنی   برهم  و عمرت   شده آخر

افکارِ پراکنده  نشیب  است  و  فراز است

مهلت  ندهد    زندگی  هرچند  به  جهدیم

حسرتگهی دل آتش ِ پر سوز و گداز است

در گوش  نگنجد   سُر و لَی  حیرتی دارد

آهنگ ِ معما ، که   در  پردۀ  ساز   است

از مدعیان پرس  که  مغرور چه  هستید؟

این دانه ی تزویر ، کجا محرم ِ راز است

از مفتیِ   این  شهر چو   پرسید  سؤالی

گوید که   برفتیم  که  هنگام ِ نماز  است

ما  پهن  نمودیم   بساطی  پُری از  عجز

بیشک که خود ِ خالق ِما بنده  نواز است

خود سازی به هرسوی، همایون چه بگویم

نیمی ز جهان  می نگری  آئینه ساز است

همایون شاه عالمی

اول ماه می ۲۰۲۴ میلادی

 

02 می
۱ دیدگاه

پرنده ی مغرور

تاریخ نشر: پنجشنبه ۱۳ ثور ( اردیبهشت ) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۲ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن -آسترالیا .

پرنده ی مغرور

دلگیرم و  ز خاک  تنت  دور می شوم

ماه ام  همیشه  هم  سفر نور می شوم

آخر ز  خار  زارِ  دلت   کوچ   می کنم

با شاخه های سبزخودم جور می شوم

از فکر خویش یاد  تو  را  پاک می کنم

حتا  برای  خاطره ات    گور  می شوم

دیوانه  می شوی   ز  غمم  باز بعد ها

چون زخم  درنگاه  تو ناسور می شوم

هرآنچه دیده ام ز تو، من حرف می زنم

با شعرِ گل  شکوفه ی مشهور می شوم

با حسرتی به  باغ  دلم  خیره می شوی

درچشم  تو پرنده ی   مغرور  می شوم

شگوفه_باختری

۲ می ۲۰۲۴

ملبورن – آسترالیا

02 می
۳دیدگاه

ستاره

تاریخ نشر: پنجشنبه ۱۳ ثور ( اردیبهشت ) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۲ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن -آسترالیا .

ستاره

        به خودم

من تا ستاره ها فکر می‌کنم

و تا آسمان های سرسبز از عشق

درختان احساس جوانه زده ا‌ند

شکوفه ها پنها

در زیر پوست درخت

نفس میکشند …

زمین مرطوب

زمین در طراوت یک جنگل سبز –

  به خواب رفته

فصل ها بهم آمیخته ا‌ند

و رسولان عشق

 آیات هستی را تکرار میکنند

گرما با سرما عشق بازی میکند

و من ستاره میشمارم

زهره با زحل آشتی کرده

مشتری و مریخ هنوز باهم قهرند  

در اوج عبادت هام نفس میکشم

و تن فکرم تکراریست از-

فصل های با شکوه و پر نور

در پیچ و خم کوچه صداقت

هر روز کتاب می‌ نویسم 

هر روز شعر می‌ سرایم

و هر روز ترا تکرار می‌کنم

هما طرزی

۵ جولای ۲۰۱۳

نیویورک

02 می
۴دیدگاه

غمگینم

تاریخ نشر: پنجشنبه ۱۳ ثور ( اردیبهشت ) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۲ می ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن -آسترالیا .

غمگینم

به  حال  ملت   بد   روزگار غمگینم 

به روزی تیره تر ازشام تار غمگینم 

ازان غمامه که  آتش زند گلستان را 

ازان تگرگ که سوزد  بهار غمگینم 

دلم گرفته ودلگیری قصه اش مفت است 

به دل  بگو که   مرا  واگذار غمگینم 

خوشی و خوش خبری رفته از قلمرو ما

میان توده ی  گرد  و  غبار غمگینم 

کنون که قبروکفن داشتن زخوش بختیست 

به کشته گم شده ی بی مزار غمگینم 

جوان وپیروکهول از وطن فرارشدند 

به  حال  هموطن  بی  دیار  غمگینم

توان گریه زما رفت و خنده شد نابود

کنون به حسرت لبخند ، زار غمگینم 

نه عید داریم و نه شاد وخرمی محمود 

به نحس  بختی  مردم  هزار غمگینم

احمد محمود امپراطور

دوشنبه ۱۲ ثور ۱۴۰۱ خورشیدی 

که برابر میشود به ۰۲ می ۲۰۲۲ ترسایی 

30 آوریل
۱ دیدگاه

من و آن روایت‌ گر سرگردان

تاریخ نشر : سه شنبه ۱۱ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۳۰ اپریل ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

من و آن روایت‌ گر سرگردان

 آشنایی من با پیرمرد – آن روایت‌گر سرگردان – رشتۀ دور و درازی دارد. درست به یاد ندارم که چه زمانی و در کجا او آشنا شدم؛ امادر سال‌های پسین چنان می‌اندیشم که پیرمرد آن سوی سکۀ هستی من است، شاید هم همه‌ای سکۀ هستی من.

وقتی در برابرش می‌نشینم مانند آن است که همه چیز در اندیشه‌های من بازتاب می‌یابند. من در آیینۀ روایت‌های او چیزهایی را می‌بینم که پیش از این ندیده‌ام.من در آیینۀ روایت‌های او به سرزمین‌های سفر می‌کنم که هرگز نامش را هم نشنیده‌ام.

روایت‌های او هر کدام به تعبیر شاعر، سفری است به سرزمین‌های ناشاخته. گاهی سفرهای کوتاه و گاهی هم سفرهای دراز، گاهی سفرهای نا تمام. گاهی مرا در این سفرها گام گام می‌ خنداند و گاهی هم گام گام می‌گریاند. گاهی با روایت‌های او چنان عقابی تا آن سوی ابرها پرواز می‌کنم و گاهی دل‌تنگ می‌شوم، چنان است که گویی در تک چاهی فرو می‌افتم.

باری گفتم: پیرمرد چرا با چنین قصه‌هایی، این همه دل شکستۀ مرا می‌ گریانی، آخر گریه‌های من از سرچشمۀ دل می‌آید. به گفتۀ آن بزرگ‌ بانوی شعر پارسی دری، مِهستی گنجوی:

اشکم ز دو دیده متصل می‌آید

از بهر تو ای مهرگسل می‌آید

زنهار بدار حرمت  اشک مرا

کاین قافله از کعبۀ دل می آید

گفتم: حکایت‌ هایت گاهی همان تراژیدی رستم و سهراب است: یکی داستانی‌ ست پر آب چشم!

پیرمرد گفت: نمی‌دانم این گفتۀ معروف از کدام حکیم به یادم مانده است که باری گفته بود: «انسان به اندازه‌یی که می‌خندد، انسان است»؛ اما من باور دارم انسان به اندازۀ که می‌گرید، انسان است. انسانی که نمی‌گرید، انسان نیست.

با قطره قطره گریه‌ها شیشۀ روان انسان از غبار اندوه و کدورت‌ها شسته می‌شود. روان انسان بیشتر روشن می‌شود و انسان به سوی کردار نیک کشش بیشتری پیدا می‌کند. پس باید بدانی که در گریه‌های خود نیز زیانی نکرده‌ای! چون گریه سبب پاکیزه‌گی روان آدمی می‌شود و عاطفه‌های انسانی را بیدار می‌سازد. بیداری عاطفه‌ها رفتار انسان را به سوی نیکویی می‌کشاند.

من و پیرمرد، راه درازی پیمودیم تا به این جا رسیدیم. گاهی بر یک‌دیگر خشم گرفتیم و سخنان مان به خشوت ‌کشید. گاهی در میان سخنان هم دویدم و بر یک دیگر خرده‌گیری کردیم با این همه با هم دوست ماندیم؛ ادامۀ چنین وضعیتی ما را از هم دور نساخت؛ بلکه سبب نزدیکی بیش‌تر در میان ما شد.

 پیرمرد، چنان حکیم‌ روزگار دیده‌ یی به هر گونه پرسش من پاسخ می‌دهد. بیشتر با مهربانی و گاهی هم با بی‌حوصله‌گی و حتا خشونت. به قصه‌هایش چنان عادت کرده ام که حتا در خشونت‌هایش هم زیبای و مهربانی را حس می‌کنم.

 پیرمرد، در هر حالتی یار لحظه‌های دشوار و سنگین تنهایی من است. گاهی فکر می‌کنم که اگر این پیرمرد قصه‌ گوی را نمی‌ داشتم، خدا می‌داند زنده‌گی مرا در چه برهوت سوزان تنهایی و بی‌هم‌ زبانی پرتاب می‌کرد و آن گاه جز سایۀ سرگردان خود چیزی دیگری در کنار نداشتم.

روزی از پیرمرد پرسیدم: نمی‌دانم در این سال‌های دور تو مرا تحمل کردی یا من ترا؟

پیرمرد، خندید و گفت: هر دو یک دیگر را تحمل کردیم. بهتر است بگویم یک دیگر را بهتر و بیشتر شناختیم. این شناخت دو سویه است که رشتۀ پیوندها را استوار می‌سازد.

از من پرسید: آن حکایت «شمس» را به یاد داری؟

گفتم: کدام حکایت؟

گفت: روزی دو تن به نزد «شمس» رفته بودند و از دوستی بی‌ مانند خود می‌گفتند.

شمس پرسید: چند سال می‌شود که شما با هم دوستید؟

گفتند: چهل سال؟

شمس پرسید در این سال‌ های دراز، گاهی شده است که با هم اختلاف پیدا کرده باشید، بر یک‌ دیگر خشونت کرده باشید و مدتی از هم دور شده باشید؟

گفتند: هرگز هرگز، به گفتۀ مردم، ما همیشه از یک کاسه آب نوشیده‌ایم، اختلاف کجا باشد و ما کجا!

پیرمرد گفت: به نظرت شمس به آنان چه گفته باشد؟

گفتم: شاید آن دو را به سبب چنین دوستی دراز و پایدار ستایش کرده باشد! گفت: نه.

شمس برای‌شان گفت: بروید! بروید! که زنده‌گی در منافقت و دو رویی گذشتانده‌اید؟

گفت می‌دانی، این اختلاف ما که گاه‌گاهی در میان ما دیوار باریکی بلند کرده است، برخاسته از صداقت و درست‌اندیشی و درست گفتاری ماست. اگر مانند آن دو دوست می‌بودیم بدون تردید دوستی ما رنگ دورویی می‌داشت. ممکن نیست که دو انسان در این همه سال‌ های دراز باری با هم اختلافی پیدا نکرده باشند و به گفتۀ مردم: شکَر در میان شان آب نشده باشد! انسان گاهی از خودش هم ناراخت و ناراض می‌شود، با خودش قهر می‌کند چه برسد به دیگران.

انسان‌ها اگر با هم درست رفتار کنند، مانند آیینه‌هایی‌اند که در برابر هم قرار گرفته‌اند و همه تصویرها در هر دو آیینه یکی می‌شوند تا بی‌نهایت. آن تجربۀ فزیک یادت است که شمعی را استاد روشن می‌گرد و بعد شمع را در میان دو آیینه قرار می‌داد، آن گاه تصویر شمع در هر دو آیینه تا که چشم کار می‌کرد دیده می‌شد و تصویرها به به نهایت می‌رسیدند.

پیرمرد از همان نخستین روزهای آشنایی یا به‌تر است بگویم از همان روزهای که من خودم را شناختم و با او آشنا شدم، همیشه برایم قصه‌ گویی کرده است. قصه‌های شیرین و قصه‌هایی تلخ؛ اما در هر حال قصه‌هایش همیشه برای من پر بوده است از پند، اندرز و حکمت. گاهی یک سرزنشگر خشک رفتاری است، گاهی هم مهربان و دل‌سوز در روزهای انده و پریشانی. گاهی توبیخ گر بی‌ رحم و تند زبان در پیوند به رفتارهای ناخوش آیند من. گاهی هم که ناامیدی چنان هاله‌یی مرا در خود پیچیده، برایم پنجرۀ روشنی از امید بوده است.

مانند آن است که بدون حکایت و تمثیل سخنی نمی‌گوید. سخنان او با یک حکایت یا تمثل آغاز می‌شود، یا هم در میان سخنان خود می‌پردازد به بیان قصه‌ یی. گاهی هم در میان قصه‌یی قصۀ دیگری را می‌آورد. گاهی هم قصه‌هایش را چنان به پایان می‌آورد که تو خودت باید بنشینی و به پایان قصه بیندیشی. گویی پایان قصه در ذهن تو تکمیل می‌شود.

باری پرسیدم: پیرمرد، این چگونه سخن گفتن است که باید با قصه بیاغازی یا هم در میانۀ سخن‌ هایت قصه‌هایی بیاوری؟ گاهی هم سخنانت قصه در قصه است.

گفت: همیشه چنین بوده است. از کتاب‌های بزرگ ادبی بزرگان خود که بگذریم، حتا کتاب‌ های آسمانی نیز آموزنده‌ ترین و اندیشه‌ برانگیزترین قصه‌ها حکمت‌آمیز را در خود دارند. مردم هم وقتی سخن می‌گویند سخنان شان را با قصه‌ها و ضرب‌المثل‌ هایی که هر کدام از خود داستانی دارد، می‌آمیزند تا تاثیرگذاری سخنان‌ شان را بیش‌ تر سازند و هدف خود را بهتر بیان کنند.

پس از لحظه‌ یی سکوت از من پرسید: آن بیت های مثنوی مولانا را به یاد داری؟

گفتم: کدام بیت‌ها را؟

گفت: این بیت‌های را می‌گویم.

ای برادر قصه چون پیمانه است

 معنی اندر وی مثال  دانه است

دانۀ  معنی  بگیرد   مرد   عقل

ننگرد پیمانه را  گر گشت  نقل

گفت می‌دانی: جهان چیزی نیست جز یک قصه. زنده‌گی خود، یک قصه است. یک قصۀ ناتمام که پیوسته تکرار می‌شود. تو خودت یک قصه‌ای. من یک قصه‌ام. گلوله‌ یی که از دهان تفنگی بیرون می‌شود و انسانی را از پای می‌اندازد یک قصه است. یک قصه‌ای خون آلود. اگر توجه کنیم، مردم از بام تا شام برای هم‌ قصه‌ گویی می‌‌گویند و این قصه‌ گویی‌ها پایانی ندارد. همین که کسی از بیرون می‌آید نخستین پرسش این است که در شهر و بازار چه قصه‌هایی یود.

 گاهی هم، چنان قصه‌ هایی می‌سازند که نسل به نسل تکرار می‌شوند و خود را در سرزمین قصه‌های خود گم می‌کنند. هی این سو و آن سو می‌دوند تا خود را پیدا کنند؛ اما دیگر کار از کار گذشته است. در کوچه‌ها و پس‌ کوچه‌ها با بادهای تاریک و توفانی پندارهای خود رو‌به‌رو می‌شوند. سرگردانی می‌کشند و چراغی را هم که با خود دارند خاموش می‌شود. بعد هی دست و پا می‌زنند، به جایی نمی‌ رسند؛ اما آرام آرام به تاریکی عادت می‌کنند. و بعد جهان و هستی را یک قصه‌ یی می‌پندارند.

پیرمرد، لحظه‌هایی سکوت کرد، در حالی که خیره خیره به سوی من می‌دید، گفت: باید قصه‌ها را شناخت. باید برای مردم قصه‌های روشن گفت. باید قصه‌ها را به مشعل راه آنان بدل کرد؛ اما در این روزگار شاید این شیوۀ سخن گفتن و قصه‌پردازی به یک شیوۀ غریب بدل شده باشد. حال، روزگار نقل و قول‌های راست و دروغ است. روزگار فهرست کردن نام‌های دراز و بلند بالای فیلسوفان، حکیمان و دانش‌مندان غربی است، تکرار نام چند کتاب‌ و تکرار چند اصطلاح بی‌ ربط لاتینی و انگلیسی است.

در این روزگار پر هیاهو، هرچند این شیوه، یک شیوۀ فضل فروشانه است و نمایش دانایی‌هایی؛ اما در بازار آن چنانی روزگار خریدار زیادی دارد.درست مانند انسان‌های تهی‌دستی که سکه‌یی در کیسه ندارند؛ اما به دروغ هی از دوستان زرمند و زورمند خود می‌لافند که فلان ابن فلاندوست من چنین می‌گوید یا چنان می‌‌فرماید. بی‌تردید می‌خواهند با چنین گزافه‌ گویی‌هایی تهی‌ دستی خود را پنهان کنند و ارادت دیگران را بر خود افزون سازند.

راستش قصه‌ گویی‌های پیرمرد برای من سرچشمۀ نوشتن روایت‌های زیادی شده است. همه روایت‌هایم از اوست. او همه نویسنده‌گی من است. با این همه ادامه دادن با پیرمرد حوصلۀ پیل می‌خواهد. گاهی آتش است و گاهی آب. گاهی‌هم توفان است و گاهی هم تگرگ. گاهی هم هر گفتۀ اش پنجرۀ‌یی است گشوده به سوی آسایش و آرامش روانی، به سوی اندیشه‌های روشن و بینش‌ها پاکیزه.

نسبت به پیرمرد، همیشه نگرانی ژرفی داشته‌ام. این روزها این نگرانی‌ چند برابر شده است. خیلی خیلی برایش نگرانم. گاهی می‌اندیشم هفت کوه سیاه در میان اگر پیرمرد خود به قصه‌ یی بدل شود،آن‌ گاه به گفتۀ مردم من چه خاکی بر سر خود بریزم. آن‌ گاه دنیای من بی‌ قصه‌ها و روایت‌های او چقدر خالی، دل‌ گیر، تاریک و بی‌ رونق خواهد بود.

چشم‌هایم را بستم تا بتوانم تمام لحظه‌هایی را که با پیرمرد بوده‌ام چنان نقش‌های رنگ رنگی روی پرده‌های ذهنم تماشا کنم. راستش در میان موج‌ های آن رنگین‌ کمان هزار زمز و راز خودم را گم کردم. پرسشی چنان نیش زنبوری در جگرم فرو رفت که اگر پیرمرد روزی قصه‌ها و روایت‌هایش را کلچه کلچه بر کمر بندد و پای در راه سفر بی‌برگشت گذارد، آن گاه آسمان‌ها،  خورشید، مهتاب و ستاره‌گان چه رنگی خواهند داست.

نفسم بند بند می‌شد. چنان بود که گوییتخته سنگ سنگینی را روی سینه‌ام گذاشته‌اند. تا این که یک بار مانند کسی که او را در یک بامداد تابستانی زنبوری نیش بزند و با فریاد از خواب بپرد، من هم با تکانی از تنگنای چنان پندارهای آزار دهده پریدم بیرون. چشم‌ که گشودم پیرمرد را دیدم نشسته در برابر من. با همان نگاه‌های رازناک آرام و اندیشه‌ مندانه به سوی من نگاه می‌کند. ندانستم چه زمانی آمده و این گونه گونه به من خیره شده است.

تبسم معنی‌داری روی لبانش شگفته بود. خواستم سلامی گویم و کلامی که مجالم نداد. حس کردم تمام پندارهای ذهنی مرا خوانده است. حس کردم تا به چشمانم نگاه می‌کند، همه چیز را در ژرفای اندیشه‌ها وپندارهای من می‌خواند. حس کردم تمام گفت‌ وگو‌های ذهنی مرا شنیده است.

آزرمی در نگاه‌هایم سنگینی می‌کرد. نگاهایم را به زمین دوختم و پیرمرد با صدایی که هیچ‌ گاهی چنین صدایی را از او نشنیده‌ بودم ،گفت: ای دوست در این روزگار تلخ و بی‌هم‌دمی همه بهانه‌های زنده‌گی‌ام تو بودی. گاهی حس می‌کردم تو سایه‌ یی منی و من سایۀ تو. دلتنگ که می‌شدم و رنج‌ ها و تنهایی زنده‌گی بر شانه‌ هایم سنگینی می‌کرد تو یادم می‌آمدی. راه خانه‌ات را پیش می‌گرفتم مهم نبود که شب تاریک بود یا روز روشن، باران بود یا تگرگ و توفان. باید می‌آمدم و سفرۀ دلم را پیش چشمانت می‌گوشدم. در راه که می‌آمدم کودکانه دلم می‌ شد که ریسمان‌ های زمین را کش کنند تا فاصله کوتاه شود ومن زودتر به خانۀ تو برسم. بسیار بر تو خشم گرفتم بسیار با تو مهربان بودم. آیینه‌ یی می‌شدم در برابر آیینه‌ات. هرچه بود نمی‌دانم چرا حس می‌کنم که ما به زنده‌گی یک‌ دیگر معنی بخشدیم.

وقتی سرگذشت‌ها و دردهایم را با تو قصه می‌کردم سبک می‌ شدم، حس پرواز بلندی بر آسمان‌ ها به من دست می‌داد. گاهی خودم را مانندعقاب جوانی بر اوج آسمان‌ها می‌دیدم که بال در بال ابرهای سپید و آرزوهای گم‌ شدۀ جوانی‌ام پرواز می‌کنم؛ اما بلُور پندارها چه زود می‌شکنند، چه زود.

همه‌‌اش می‌اندشیدم که تو در این همه سال‌های دراز مرا برای خودم دوست داری، برای خودم؛ اما چنین نبوده، تو مرا نه؛ بلکه روایت‌های مرا دوست داشته‌ای. به روایت‌های من گوش می‌دادی و حس می‌کردم چه شنوندۀ عزیز و نکته‌دانی دارم. روایت‌های مرا می‌نوشتی و از من باد می‌کردی. من هم خوش‌حال بودم؛ اما خودم چه؟

حال نگران آنی که اگر روزی من از این زنده‌گی روی برتافتم، روایت نویسی‌های تو به کجا می‌رسد. تو نگرانی که سرچشمۀ الهام تو می‌خشکد. تو نگرانی خودی نه نگران من. نگرانی روایت‌ نویسی‌های خودی نه نگران این پیرمرد، این روایت‌ گر سرگردان!

سخنانن پیرمرد مرا چنان سنگی خاموش ساخته بود. به چشمانش نمی‌توانستم نگاه کنم. سیک از جای برخاست که برود. به قامت بلندش نگاه کردم. به نظرم چنان کاجی آمد که هزاران زخم تبر بر اندام دارد.

به دنبالش بر خاستم به دهلیز خانه که رسدیم، دستم را با مهربانی گرفت و گفت: آسوده‌خاطر باش! آنچه را که گفتم رسم جهان چنین است. گویی در این جهان هیچکسی هیچکسی را برای خودش دوست ندارد. ما هر کسی را که دوست داریم برای چیزی غیر از خودش دوست داریم. ما هنوز نمی‌دانیم مفهوم دوست داشتن چیست؟

یک لحظه پنداشتم که سپیداری پیر و خشکیده‌ یی هستم در دشت تاریک تنهایی که دیگر نه برگی دارد و نه هم پرندۀ بر شاخه‌‌های بلندش آشیانه‌ یی می‌سازد. تنها بادهای توفانی آن را در هم می‌پیچند و شاخه شاخه آن فرو می‌ شکند.

آرام آرامم اشک‌ هایم جای شدند. پیرمرد چنگ بر بازویم انداخت و با صدای بلندی گفت: آ های! در چشم‌هایش دیدم که او نیز می‌گرید و اشک‌‌هایش از از تارتار ریش سپیدش فرو می‌ریزند. قطره قطره اشک‌هایش را روی دستم گرفتم و نوشیدم.

گفت: این دیگر چه کاری است؟

گفتم: کار تازه‌ یی نیست. من سال‌ها پیش اشک‌هایم را نوشیده‌ام. اشک‌های تو هم اشک‌های من است.

گفت: اشک‌ های من!

گفتم: آری.

گفت:چه مزه‌یی داشتند؛

گفتم: همان مزۀ اشک‌های خودم را داشتند.

گفت: اشک‌های تو چه مزه‌یی داشتند؟

گفتم: مزۀ اندوه هزار ساله را داشتند.

گفت: اشک‌ های  من هم مزۀ اندوه هزار ساله را داشتند؟
گفتم: بل؛ اما تلخ تر از اشک‌ها من، خیلی تلخ.

چشم در چشم هم شدیم، و هر دو زدیم به خندۀ بلند.

این بار من دست در بازوی پیرمرد کردم و گفتم: بر گرد که ساعتی با هم بنشینیم و حکیمانه زنده‌گی کنیم.

گفت: این دگر چگونه زنده‌گی است؟

گفتم: زنده‌گی به شیوۀ حکیم عمر خیام.

به خانه که بر گشتیم، طنین صدای دلکش پیرمرد در فضا پیچید:

من بی  می  ناب  زیستن  نتوانم

بی  باده  کشید  بار  تن   نتوانم

من بندۀ  آندمم  که  ساقی  گوید

یک جام دیگر بگیرومن  نتوانم

گفتم: پیرمرد خاطرت جمع!

ثور ۱۴۰۳

پرتو نادری

 

 

30 آوریل
۳دیدگاه

هفت و هشت

تاریخ نشر : سه شنبه ۱۱ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۳۰ اپریل ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

هفت و هشت

آتشسیست  اندر  زبانِ   طبعِ  آتش   پرورم

گلخنى در  سینه  پنهان   دارم  و  خاکسترم

بسکه  نامردى  ز هریک  یارِ نامرد  دیده ام

بر تمامِ  وعده  هاى  این  و آن    بى باورم

آن  سیاست  بازیها مکر و فریبِ  بیش نبود

واى   بر حالِ  یتیم  و  بیوه  هاى   کشورم

از صداقت  ما فریبِ  این و آنرا خورده ایم

بى مهابا هر یکى را خوانده بر خود رهبرم

ما بفکرِ حفظِ خاک  و دین خود  در سنگرى

او بفکر غصبِ مال و ثروت و زورو زرم

ما   بفکر   خاک    و آزادى  و  آبادى  مُلک

او بفکرِ آنکه  سازد  پُشت  در پُشت  نوکرم

ما  بفکرِ  دین  و  ایمان  و  مسلمانی   خود

او  بفکرِ  اینکه    بفروشد   بهر  یک  کافرم

سرنوشتِ  ملتم  با اشک  خون  خورده گره

بَرگرفتن از سرِ خوان لقمه ى خشک و ترم

با همه بدبختى ها هر روز با لاف و گزاف

دست بردار نیستند تا  مرگ  گویا  از سرم

تکه بازان هریکى نازد بهفت و هشتِ  خود

سرخ و سبز گوید هر یک  نزد مردم برترم 

بیخبر از آنکه تاریخ  کرده  محکوم هریکى

ظالم و خونخوارو دزد و فاسد و سودا گرم

لاله  را گر داغ  دل از ظلم  و استبداد  بُود

سنگ وچوب مینالد ازهرغاصبِ ویرانگرم

در دیارِ غربتِ خود زار مى نالد ( فروغ )

عُمر بیجا رفت افسوس  خاکِ عالم بر سرم

حسن شاه فروع

۳۰ اپریل ۲۰۲۴

30 آوریل
۱ دیدگاه

عشقِ خیره سر

تاریخ نشر : سه شنبه ۱۱ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۳۰ اپریل ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

عشقِ خیره سر

به هر سر سر  بسر  تشریف  دارد

به  انواعِ    صـُوَر   تشریف   دارد

مشوش کرده خوایم را که دیریست

سرِ شب  تا  سحر  تشریف   دارد

مرا  پرسیدۀِ   تا  چند    و   تاکی

به  قلبت   نیشتر  تشریف   دارد

گذشته  حال  و  فردا   تا   قیامت

دمادم    بیشتر    تشریف    دارد

زده    آتش    به    بنیادِ   حواسم

نگاهش  شعله ور  تشریف  دارد

ملاقاتش  از ان روزی  که کردم

همان سان دیده در تشریف  دارد

کند  زیر  و  زبر  تا  زندگی  را

بسی   تازنده  تر  تشریف   دارد

بر این  فتانه   باید  آفرین   گفت

فسونش   فتنه  گر  تشریف  دارد

مرا   فرموده  رسوای  دو   عالم

که پر رو پرده در تشریف  دارد

امان ازدستِ این ناخوانده مهمان

به  هر جا  بی خبر  تشریف دارد

خدا  خیرش   دهد   مثل   همیشه

به اوجِ شور و شر تشریف  دارد

در  آورده    پدر  ها   را   گمانم

یقینن   بی   پدر   تشریف   دارد

حواسِ من ازان رو گشته سرسام

که عشق خیره سر  تشریف دارد

نورالله وثوق

۶ ثور( اردیبهشت ) ۱۴۰۳ خورشیدی

30 آوریل
۱ دیدگاه

گنجینهء الهام

تاریخ نشر : سه شنبه ۱۱ ثور (اردیبهشت) ۱۴۰۳ خورشیدی – ۳۰ اپریل ۲۰۲۴ میلادی – ملبورن – استرالیا

گنجینۀ الهام

روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است

زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم خوش است

با غــزل هــای دل مـسـتـانـه عـادت کــرده ام

لفـظ شـیریـن دری بـا نغـمۀ چنگم خوش است

راگ هـنــدی و مـقـامـات خـراســانـی بـه هـم

با غـزلخـوانی و آهنگ سـرآهنگم خوش است

اخـتـلاط رو بـه رو بـا هـمـدل فـارسـی زبـان

قصه های دلکش تاریخ وفرهنگم خوش است

بــاغ و کــوه و دره و دریـــا حــلاوت آورنـد

میله بایارِشیرین گفتارِ شنگ شنگم خوشست

در غروب رنگ رنگ و در طلوع خوش‏نما

بـا شــمال نـاز اقـیـانـوس آژنگـم خوش است

قـدرت بـی انـتــهـا در جـنـبـش و شـور آورد

سـیر دور بی نهـایت با دل تنگـم خوش است

ذرۀ افــشـــرده یـی بــودیـــم در گاه نخـســت

ازسیه چال سکون پروازبیگ بنگم خوشست

تابـش انـــوار حـــق در گــوهــر انـسـانـیـت

حرمت و آزادگی بی قید پالهنگم خوش است

جـذبـۀ عـشـق و محبـت در دل هـسـتی فـتـاد

همت فرهاد وعزم تیشه وسنگم خوش اسنت

هفت شهـر عـشق را با پای دل بایـد گـذشت

جاودان بال هما بی تـوسـن لنگم خوش است

سـوگ و ماتـم را فـدای شـادخـواری ها کنید

سازوآواز طرب افزاودنگ دنگم خوش است

خلـوت تـنـهـایـی ام گـنجـیـنـۀ الــهـام گـشـت

بادل یک رنگ سیرِ گلشن رنگم خوش است

زور بی مرز و حساب عشق دل می پرورم

کوس استغنا زدن بی تاج واورنگم خوشست

آتـش افـروزان عـالـم خلـق دوزخ کـرده انـد

صلح فردوس طبیعت بی سرِجنگم خوشست

نعش آزادی به روی دوش انسان مانده است

لاش اسـتـبداد را بـر دار آونگـم خوش است

همدلی صلح و صـفـا بـر روی گیـتـی آورد

در بنای نظم نو سیمای افـرنگم خوش است

رسول پویان

۲ می ۲۰۲۳