اخبار امروز

پارلمان اروپا خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ایران و تروریست ‌خواندن سپاه شد

پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه ۲۵ آوریل با تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران، حمله پهپادی و موشکی بی‌سابقه این کشور به اسرائیل در اوایل ماه جاری میلادی را محکوم کرد و خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران شد.
این قطعنامه که با اکثریت آرا یعنی ۳۵۷ موافق و ۲۰ مخالف به تصویب رسیده بر تقاضای پیشین پارلمان اروپا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی شناخته‌شده اتحادیه اروپا تأکید کرده است.
پارلمان اروپا در قطعنامه خود با تأکید بر ضرورت تأمین امنیت اسرائیل و شهروندان این کشور، حملات انجام شده توسط حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن را پیش و حین حمله ایران به اسرائیل محکوم کرده است.



new/free-toomaj1.jpg

اعتراضات گسترده جهانی به صدور حکم «اعدام» برای توماج صالحی

صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، هنرمند معترض از سوی دادگاه انقلاب اصفهان، واکنش‌ها و اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشته است. قوه قضائیه با صدور اطلاعیه‌ای به صورت تلویحی از صدور این حکم عقب‌نشینی کرد. صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، هنرمند معترض از سوی دادگاه انقلاب اصفهان، موجی از واکنش‌ها و اعتراضات گسترده‌ در میان چهره‌‌ها و فعالان سیاسی، فرهنگی، هنری و حقوق بشری را به دنبال داشته است.
این واکنش‌ها در پی آن صورت می‌گیرد که امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با شبکه شرق اعلام کرد که دادگاه انقلاب، در اقدامی "بی‌سابقه"، حکم دیوان عالی در خصوص لغو حکم دادگاه بدوی برای توماج صالحی را "ارشادی" دانسته و موکل او را "به اتهام افساد فی‌الارض، به اشد مجازات یعنی اعدام" محکوم کرده است.



جمعیت کردهای مقیم فرانسە

حكم اعدام توماج صالحی را شدیدا محکوم می‌كنیم

حكم صادرە علیە توماج صالحی، هنرمند محبوب مردم ایران تصمیمی است سیاسی و از حیث اصول و موازین حقوقی و قضائی بی مبنا و كاملا بی اعتبار است و حتی بە موجب قوانین جمهوری اسلامی ایران فاقد موضوعیت و وجاهت قانونی می باشد.
جمعیت کردهای مقیم فرانسە با اعلام حمایت كامل از بیگناهی توماج صالحی، حكم صادرە علیە ایشان را شدیدا محکوم می نماید و از كلیە مراجع حقوقی و سازمانهای حقوق بشری عاجلانە درخواست می‌كند برای فشار آوردن بر مقامات دولتی در ایران در زمینە ابطال حكم محكومیت و آزادی بی قید و شرط این هنرمند گرانمایە اقدام نمایند.



اعلامیه مشترک حزب کمونیست ایران - سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

مردم ایران با تمام قوا از زنان شجاع آزادپوش و جوانان دلیرشان حمایت می کنند!

ما به عنوان نیروهای مدافع آزادی های بی قید و شرط سیاسی و دمکراسی فراگیر و از پائین و مخالف سرسخت مجازات غیرانسانی اعدام، صدور هر نوع حکم اعدام، از جمله برای فعالان مدنی و‌هنرمندان برجسته و مردمی مانند توماج صالحی و ترور بیولوژیکی ترانه علیدوستی و مصطفی آل احمد را به شدت محکوم می کنیم. ما برآنیم که گسترش موج اعتراضات علیه این اقدامات ضدانسانی و فاشیستی و گسترش مقاومت زنان آزادپوش و حمایت گسترده تر مردم از آنها، ماشین سرکوب جمهوری اسلامی را روز به روز زمین گیر تر خواهد کرد.



new/zanan-iran-03.jpg
بیانیه جمعی از زندانیان و فعالان سیاسی و مدنی

زنان و مردان ایرانی با چنین سرکوب‌هایی از تلاش برای رهایی کناره نخواهند گرفت

امضاکننده‌های این بیانیه، اقدامات غیرانسانی و غیرقانونی حکومت و مواجهه زن‌ستیزانه با دلاورانی که در خانه و خیابان مقابل فشار استبداد ایستاده‌اند را به‌شدت محکوم و تأکید می‌کنند که این بگیروببندها و لشکرکشی نیروهای تا بن دندان مسلح در مقابل گیسو و تن زنانی که علی‌رغم همه‌ی داغ و درفش‌ها کماکان میداندار مبارزه برای احقاق حقوق خود هستند، گواه آشکاری است بر اینکه زنان و مردان ایرانی با چنین سرکوب‌هایی از تلاش برای رهایی جامعه از چنگال خودکامگی و بیدادگری کناره نخواهند گرفت و حکومت جمهوری اسلامی با ادامه‌ی رفتارهای خودسرانه، قیم‌مآبانه و صغیر و برده پنداشتن مردم، تنها روزبه‌روز بر احتضار، قهقرا و بن‌بست‌های سیاسی خود خواهد افزود.



new/hezbe-chpe-iran-logo2.jpg
هیئت سیاسی - اجرایی حزب چپ ایران

ننگ بر جمهوری اسلامی که پیام آور مرگ و نیستی است!
توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

حزب چپ ایران ضمن ابراز نفرت از حکم جنایتکارانه‌ی بی دادگاه‌های جمهوری اسلامی از همه‌ی جریانات سیاسی و نهادهای طرفدار حقوق بشر تقاضا می‌کند که دوشادوش همدیگر صدای اعتراض خود را علیه این بیدادگری به گوش مردم ایران و جهان برسانند. هر صدایی که علیه این بیدادگری بلند شود موثر است و اگر این صداها هماهنگ شوند تردید نکنیم که حکومت قرون وسطایی جمهوی اسلامی را به عقب خواهد نشاند. نگذاریم مرزبندی‌ها صدای اعتراض ما را علیه اعدام کم رمق کند. لحظه‌ی حساس کنونی را دریابیم.



new/toomaj-salehi-02.jpg

وکیل توماج صالحی از صدور حکم اعدام برای موکلش خبر داد

وکیل توماج صالحی گفته است که دادگاه انقلاب، این خواننده معترض را به اتهام فساد فی‌الارض به اعدام محکوم کرده است. به گفته امیر رئیسیان، شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان در اقدامی بی‌سابقه حکم دیوان عالی درباره لغو حکم اعدام را ارشادی دانسته است. آقای رئیسیان گفته است حکم اعدام بابت اتهامات وارد شده در پرونده سال ۱۴۰۱ موکلش صادر شد. او گفت: نکته عجیب اینجاست که دادگاه علاوه بر اعدام، توماج صالحی را به دو سال ممنوعیت از خروج از کشور و دو سال ممنوعیت فعالیت‌های هنری محکوم کرده است.
آقای رئیسیان گفته است: ««شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان، در اقدامی که در نوع خود بی‌سابقه است، حکم دیوان عالی کشور درباره پرونده سال ۱۴۰۱ توماج صالحی را اجرایی نکرد و با 'ارشادی' خواندن این حکم و تاکید بر استقلال دادگاه بدوی، توماج صالحی را به اتهام افساد فی‌‌الارض، به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم کرد.»



new/behzad-karimi04.jpg
بهزاد كریمی

جنایتی مدهش بر متن جنون ناسیونالیستی

به مناسبت سالروز ۲۴ آوریل، روز کشتار ارامنه

لزوم محکومیت بی برو برگرد قتل‌عام ارامنه در یک قرن پیش چونان شرم کلان ماندگار بر پیشانی بشریت و ضرورت شناسایی آن به عنوان نسل‌کشی با هدف پاک‌سازی قومی، ارزش و اهمیت خود را پیش و بیش از هر چیز از حرمت به کرامت بشر و حق حیات انسان با هر تبار قومی و زبان و باور می‌گیرد. مواجهه با آن محصول خونین ناسیونالیسم حاکم، صرفاً هم‌دردی با باشندگان ناسیونالیسم محکوم آن زمان و اینک ساکن در جابجای جهان نیست، در اصل دفاع از شان انسان است بمثابه‌ی انسان. تردید نباید داشت که پشت مجادله‌ی یک قرنه بر سر به رسمیت شناختن آن جنایت بزرگ، تمایلات ناسیونالیستی دوسویه سنگر گرفته‌اند، ولی حقوق بشر به‌هیچ‌وجه نباید در سایه‌ی ناسیونالیسم قرار گیرد.
آگهی
new/forum-austria-logo1.jpg

ما همه توماج صالحی هستیم!

فروم ایرانیان اتریش در همراهی با نهادها و سازمان‌های مختلف حقوق بشری با صدایی رسا فریاد لغو حکم اعدام و آزادی بی‌قیدوشرط توماج صالحی را سر خواهد داد. 
در همین راستا روز جمعه ۲۶ آپریل از ساعت ۱۴ مقابل وزارت امور خارجه اتریش واقع در Minoritenplatz 8, 1010 Wien تجمعی برگزار خواهد شد و همراه با شما برای رساندن صدای این هنرمند شجاع، مبارز و شریف به مجامع و نهادهای بین‌المللی تلاش خواهیم کرد. توماج صالحی سکوت نکرد و صدای یک ملت شد، ما نیز هم‌دل و هم‌صدا از دولت اتریش می‌خواهیم که از راه‌های دیپلماتیک و تمام امکاناتی که در اختیار دارد استفاده نموده تا جلوی اجرای این حکم را هرچه سریع‌تر بگیرد.
سياسی
masoud-noghrekar5.jpg
مسعود نقره کار

تکثیر و دگردیسیِ» زهرا خانوم»

حکومت اسلامی برای سرکوب و حذف مخالفان و دگراندیشان سیاسی و عقیدتی از تمامی ظرفیت های مالی، نیروهای انسانی، تخدیر و تحمیقِ پیروانش بر بنیانِ عقب ماندگی مذهبی و فرهنگی و اخلاقی آنان، استفاده کرده است. این سرکوب ها در اشکال گوناگونِ فیزیکی، ایدئولوژیک و عقیدتی، نَرم و رسانه ای اِعمال شده اند. متاسفانه بخشی از زنان میهنمان نیز بازیگر و عاملِ سیاست های سرکوبگرانه این حکومت شده اند، که درچنین ابعادی گسترده در تاریخ میهنمان بی مانند است.



nader-ossareh1.jpg
نادر عصاره

قصد حمله نظامی به ایران
ناکام ماند

بهمین صورت، تنش آفرینی های ماجراجویانه و پر ضرر و زیان برای کشور و منطقه از سوی جمهوری اسلامی، اقدام به حمله به خاک کشور ایران از طرف اسرائیل و جنگ افروزی نتانیاهو را توجیه نمی کند.اینجا نیز "این به آن در" نمی شود. تشویق اسرائیل برای حمله به کشورمان و ایجاد جنگ منطقه ای، نقض مخالفت با تجاوز و دستبرد خارجی به کشور و نقض صلح بوده اند، نقض دو اصل بنیادی توسط مدعیان مخالفت با جمهوری اسلامی. توسط مدعیانی نمایشی که با نقض بنیاد و اخلاق، حد فهم و دانش سیاسی خود و برعکس تشخیص سود و منفعت مادی خود را مشخص می سازند.



new/mehdi-ebrahimzadeh-001.jpg
مهدی ابراهیم زاده

چرا جمهوری اسلامی تنهاست؟
امنیت توسعه محور یا توسعه امنیتی!

رویکرد امنیتی جمهوری اسلامی به زیان منافع ملی ايران بوده و موجب شده جامعه ما از توسعه پایدار و موزون عدالت محور محروم شود. بجای آن امکانات جامعه در جهت تقویت تجهیزات نظامی متمرکز شده است. این امر قطعا مورد توجه رسانه های "جریان اصلی" قرار گرفته و متناسب با آن زمینه ساز کیفیت دیگری در برخورد با جمهوری اسلامی خواهد شد.



new/ladan4.jpg
امیر حسین لادن

آپوزیسیونِ آپوزیسیون
آپوزیسیون به‌جای مبارزه با رژیم، مشغول مقابله و کوبیدن یکدیگر هستند!

روش تخاصمی مخالفان رژیم (آپوزیسیون) با یکدیگر، آنان را پراکنده و در مقابل هم نگاهداشته، نه منسجم و در کنار یکدیگر! باعث شده که جبهه همگام و استواری شکل نگیرد و گروه همراه و هماهنگی بوجود نیآید. این پدیده، از یکسو، آپوزیسیون را اخته و خنثی کرده؛ و از سوی دیگر، هدیه بزرگی برای دشمن اصلی، یعنی جمهوری اسلامی بوده؛ زیرا رژیم را تا حد زیادی از مقابله با آپوزیسیون، بی نیاز کرده است.



new/aliafshari.jpg
علی افشاری

جمهوری اسلامی؛ گذار به اکثریت بی‌دولت و دولت مافیایی اقلیت

جمهوری اسلامی دیگر اصلاً کاری به مردم و جامعه ندارد، تنها رضایت و حفظ اقلیت را در چارچوب سیاست ها و تمرکز قدرت در دست نهاد ولایت‌فقیه و زیرمجموعه‌هایش دنبال می‌کند. گسترش مخالفان و تشدید نارضایتی آنها، فقدان مشروعیت و مقبولیت محلی از اعتنا برای هسته سخت قدرت ندارد. آنها فقط در پی حفظ قدرت استبدادی به هر قیمت و سازمان دادن به نمایش هستند. اگر در انتخابات‌های آینده نرخ مشارکت در انتخابات به زیر ۲۰ درصد هم برسد برای آنها مسئله‌ای نیست. بعد از انتخابات نمایشی ۱۴۰۲ رسماً بحث «کیفیت» را مطرح کرده‌اند که بر کمیت آرا ارجحیت دارد و آنها پذیرای مشارکت «مومنان» و «انقلابی‌ها» هستند.



ali-shakerizand02.jpg
علی شاکری زند

برگ‌هایی از زندگی سیاسی
دکتر شاپور بختیار - بخش بیست‌ودوم (ج)*

بطور خلاصه، سالیوان که از طرفی شیفته ی نمایندگان خمینی و مهندس بازرگان شده بود، بجای دادن اطمینان خاطر به سران ارتش که آمریکا دولت بختیار و ارتش را رها نکرده، درست در جهت عکس عمل کرده، هم بازرگان را به پشتیبانی آمریکا از یک دولت مذهبی مطمئن می سازد، و سران ارتش را به به سوی نزدیکی و سازش با نمایندگان خمینی می راند، و هم با تماس‌های مکرر و «روی خوش و دوستانه» با گروه اخیر، این وارثان فداییان اسلام، آنها را از آنچه هم که خود بودند جری‌تر ساخت.



new/nezame-mali1.jpg
سیاوش قائنی

شیوه ی تولید سرمایه داری:
گشایش ها، فاجعه ها، تنگناها و بن بست ها (بخش ششم)

درک و دریافت و آموزش اقتصاد سرمایه داریِ جهان امروز׳ بدون شناخت لایه ‌های پنهان یا کمتر شناخته شده نظام مالی و تجارت جهانی و گردانندگان و سوداگران آن ‌و آشنایی با سویه ها و دگرگونی های شتابنده و یا گام به گام آن شدنی نیست و نیازمند واکاوی سنجشگرانه است׳ که در این بخش کوشش می شود تنها به گونه ای فشرده به آنها اشاره شود.



new/kave-alhamoudi1.jpg
کاوه آل حمودی

درباره بحران اسرائیل - جمهوری اسلامی
و قوت گرفتن احتمال جنگ و رویارویی نظامی

اقدام راکت، پهباد و موشک پرانی رژیم ایران با بکارگیری ماکزیمم توان، ظرفیت نظامی و تکنیکی تماما شکست خورده است و عملا ثابت گردید عملیاتی که جمهوری اسلامی از مدتها قبل برای آن زمینه سازی و تدارک دیده و با صرف هزینه سنگین عملیاتی کرده است، عملا نتوانسته دستاورد مشخص و قابل ذکری را محقق کند. رژیم در حقیقت به پای خود شلیک کرد و عملا شخص نتانیاهو را تقویت کرد و به او وجهه و مقبولیت داد که ادعا کند موجودیت اسرائیل مورد تهدید است و من از موجودیت اسرائیل دفاع می کنم!



س. حمیدی

علی خامنه‌ای هم می‌ترسد و هم می‌ترساند

رهبر جمهوری اسلامی، هم می‌ترسد و هم می‌ترساند. ترس او از گسترش جنبش اعتراضی در داخل و خارج کشور ریشه می‌گیرد. چون او از همه واهمه دارد و این موضوع تنها به شهروندان معترض داخل کشور محدود باقی نمی‌ماند. او آشکارا بخش‌های وسیعی از مردم جهان را هم در صف‌بندی مخالفان خود می‌بیند. عدم پایبندی او به حقوق بشر و کنوانسیون‌های جهانی شرایطی را برمی‌انگیزد تا شهروندان دیگر کشورها نیز از مخالفت خود با او چیزی فرو‌نگذارند. اما ترس و واهمه‌ی رهبر از مخالفان داخلی و خارجی موقعیتی پیش می‌آورد تا او به طور مداوم در ترساندن ایشان بکوشد. نوچه‌پروری، ترور، چاقوکشی، کشتی دزدی، آدم ربایی، مواد فروشی، بمب‌گذاری و تهاجم مستقیم و غیر مستقیم به حریم قانونی کشورها بخشی پایدار از سیاست رهبر جمهوری اسلامی شمرده می‌شود. او چون می‌ترسد به جنگ و خشونت روی می‌آورد تا مخالفانش را بترساند.



new/hossein-lajvardi.jpg
دکتر حسین لاجوردی

آیا بمباران و حمله نظامی خارجی تنها راه نجات است؟

ما، اکثریت مردم ایران و تمامی تلاشگران و آن‌هایی که زندگی شان را در راه مبارزه با استبداد و خشونت رژیم جمهوری اسلامی گذاشته‌اند این شایستگی و لیاقت را داریم که بتوانیم با حضور در کنار هم، با پاسخگویی به مشکلات و ارائه برنامه‌هایی برای امروز و فردای بچه‌هایمان و نگاه داشتن کشورمان، اعتماد یکدیگر را بدست آوریم و به جهانیان اعلام داریم که جمهوری اسلامی نماینده مردم ایران نیست و ایرانیان اندیشه و توان اعلام نمایندگان واقعی خود را دارند.
مصاحبه
new/mousavian.jpg
سخنرانی آقای دکتر موسویان رییس شورای مرکزی جبهه ملی ایران

به مناسبت ۵۷ امین سالروز درگذشت دکتر مصدق

عصر روز دوشنبه ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ به مناسبت پنجاه و هفتمین سالروز درگذشت بزرگ مرد تاریخ ایران، دکتر محمد مصدق،اعضای شورای مرکزی و کمیته تشکیلات جبهه ملی ایران همراه با رهبران احزاب ملی و جوامع مدنی و شخصیت های سیاسی در یک گردهمایی، یاد و نام دکتر مصدق را گرامی داشتند.



new/rahmani-mani-noghrekar.jpg
بهرام رحمانی، مسعود نقره کار، مانی

قتل عام کتاب و اندیشه
بلایی که حکومت آخوندی و مستبدین سیاسی بر سر کتاب و نویسنده آوردند

رادیومانی





new/saeed-rahnema02.jpg
سخنرانی دکتر سعید رهنما

پیدایش اسرائیل، جنگ‌های عرب/اسرائیل
و مشکلات صلح

کانون دوستداران فرهنگ ایران - دوشنبه ۱۵ آوریل ۲۰۲۴


بين الملل
new/haideh-and-hamdan1.jpg
گفت‌وگوی هایده مغیثی و مصطفی عبدالمجید حمدان

رویارویی نظامی برنده‌ای در میان فلسطینی‌ها ندارد

متن حاضر حاصل دیدار و گفت‌وگوی هایده مغیثی با مصطفی عبدالمجید حمدان، دبیرکل پیشین حزب کمونیست فلسطین، در سال ۱۳۸۵ در محل زندگی وی در روستایی نزدیکی رام‌الله است. با گذشت حدود دو دهه از این گفت‌وگو هشدارهای عبدالمجید حمدان نادیده گرفته شد. از سویی، اسراییل موفق شد فلسطینی‌ها را به درگیری نظامی بکشاند و از سوی دیگر نیروهای مترقی و چپ فلسطینی خطی مستقل از نیروهای قدرتمند بنیادگرا دنبال نکردند. اهمیت این گفت‌وگو در شنیدن این صدا از درون فلسطین و از سوی یکی از مبارزان کارکشته‌ی چپ فلسطینی است. با این توضیح که نخستین بار این گزارش در شماره‌ی ۹۲-۹۳ نشریه‌ی آرش منتشر شد و متن حاضر بازنشر آن با اندکی حذف و ویرایش است.



new/zanane-israel1.jpg
سحر صبا

موقعیت زنان و کودکان فلسطینی، نسل کشی در غزه و پیامدهای آن!

ما به عینه شاهدیم که تلاشهای سازمان ملل و قطعنامه شورای امنیت (بطور سمبولیک) در وادار نمودن دولت اسرائیل به پذیرش آتش بس تا کنون ناکام مانده است. جنبش اجتماعی در حمایت از مردم غزه و فلسطین که در ماههای گذشته به طور مستمر و گسترده در صحنه حضور داشته و با سازماندهی اعتراضات گسترده جهانی در افشای جنایات اسرائیل نقش برجسته و تعیین کننده ایی ایفاء نموده، می توان گفت این نیروی اجتماعی تنها نیرویی است که خواهد توانست با سازمانیابی منسجم تر و وسیع تر در هم سویی با حکم دادگاه لاهه در پاسخ به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل مبنی بر نسل کشی اسراییل در غزه ، سياست جنگى دولت اسرائیل را متوقف نموده و پایانی باشد بر جتایات دولت اسرائیل و حامیانش در منطقه خاورمیانه.



new/natanyahu-sarbazan1.jpg
راویت هیشت

کابینه جنگی نتانیاهو کنترل خود را از دست داده و می تواند اسرائیل را به دامگاه یک جنگ منطقه ای هدایت کند

ترجمه :حماد شیبانی

کابینه جنگی که از همان ابتدا تصمیم گرفت تلاشهای خود را بر غزه متمرکز کند، چگونه قصد دارد یک سازمان تروریستی را که شش ماه است با ان میجنگد، شکست دهد و در عین حال وارد جنگ با یک ابرقدرت منطقه ای شود؟ ما حتی به موضوع ایالات متحده که به صراحت مخالف حمله اسرائیل به ایران است، وارد نشده ایم. رئیس جمهور جو بایدن هنوز هم حداقل در حال حاضر، به دفاع از اسرائیل متعهد است، ، "اما در چند هفته آینده او ممکن است در جای دیگری در تفکر سیال خود باشد."
فرهنگ و ادب
tahere-barei1.jpg
طاهره بارئی

ریز پرنده ها و درشت دونده های مخوف

هواشناسی وضعیت بلبشو را تثبیت شده اعلام کرد
گفت کلاغهای غول پیکر به دست می گیرند بلندگوی ابر ها را
و اطلاع رسانی و اخبار ادامه می دهد به وظایف شبانه روزی خود
با بارانی یا بی بارانی
با صد چتر یا ده چتر



reza-bishetab.jpg
رضا بی شتاب

توماجِ جانم را نکُش

توماجِ جانم را نکُش/جانِ جهانم را نکُش
تا شعرِ سرکش شعله زد/شورِ بیانم را نکُش
او موجِ بیداریِ جان/هان جانفشانم را نکُش
او با شکوه وُ عاشقست/جانِ جوانم را نکُش



seif.jpg
سيروس"قاسم" سيف

«کلام چهاردهم از حکایت قفس»

صبر کن! ياد بگير! می بينی که پهلوون جلالتون، به خاطر اونجائی که می گفت، حکومتا، برای تعديل کردن آراء روشنفکر، بهترين قيمت ها رو بهش ميدن، اينجا، حسابی حواسش جمعه و به خاطر همين هم، وقتی می بينه که کنسرسيوم، داره سبيلشو نفتی می کنه تا بعدن ازش بخواد که آرائشو تعديل کنه، تصميم می گيره که به هيچوجه من الوجوه، چک کنسرسيومو نگيره! می بينی؟! برای همين بود که پهلوون جلالتون، می تونست توی کافه فيروز، بره رو منبر و اون اشنو گازويليشو دود بکنه و جوونائی مثل من و تورو، به شوق بياره و تيرمون کنه و بشورونتمون و بفرستدمون توی کوه و جنگل و تير و تفننگ و...........نفت توشه! نفت توشه!....نفت توشه!...... ).



new/nasser-pakdaman02.jpg
ناصر پاکدامن

صادق هدایت، مرگ در پاریس

به یاد ناصر پاکدامن در نخستین سالگرد مرگ او

روزى صبح، ظهر، عصر یا هر زمان دیگر، ازین پله​ها بالا آمده است. اتاق گرفته است. اواخر ۱۳۲۹ است. اوائل اسفندماه؟ دانشجویى که آن روزها، او را در همان محلۀ چهاردهم، حول و حوش مونپارناس، از دور دیده بود مى‌گفت وقتى که راه مى​رفت، حواسش نبود. مثل این که غایب است. در خودش بود. به اطراف توجهى نداشت. چه بسا با همین بى​توجهى و در​خودى به هتل رسیده است. و چه بسا با همین حال و احوال است که روز جمعه ​۱۶ فروردین ۱۳۳۰/ ۶ آوریل ۱۹۵۱ هتل را ترک کرده است و به سوى آپارتمانی رفته ​است که آن​طرف شهر، در محلات شمال​غربى، اجاره ​کرده ​بود.



new/pakdaman01.jpg
باقر مرتضوی

مسیو پاک، چشم‌انداز و من

به یاد ناصر پاکدامن در نخستین سالگرد مرگ او

مسیو پاک از پاريس مى‌آمد، شيكپوش و بى‌آلايش، زمستان‌ها با شال‌گردنی سرخ، مرتب و تميز و با برخوردى صميمانه و خنده‌اى بر لب وارد چاپخانه مى‌شد. به خاطر همين خصوصيات از سوی همه كاركنان چاپخانه، چه ايرانى و چه آلمانى، "مسيوپاك" صدايش می‌كرديم. پيشينه آشنائى من با مسيو پاك به ارديبهشت سال ١٣٥٧يعنى چند ماه مانده به انقلاب ١٣٥٧ در ایران برمی‌گردد. ما؛ عد‌های از اعضای كنفدراسيون قبل از انقلاب به ايران رفته بوديم تا مثلاً به راه انقلاب، در خدمت آن باشیم. روزى در تهران بودم كه به پيشنهاد رفيق زنده‌يادم هوشنگ اميرپور به ديدن آقای پاکدامن رفتم.



حسن جلالی

امید،

تنها یک واژه
پاهایم را در راههایِ سخت وُ صَعب
استوار 
و لرزش زانوانم را 
در آغوش فشرده
و...قلبم را از عشق سرشار،



new/aliasghar-rashedan-06.jpg
علی اصغر راشدان

طاووس

با این حال وهوا بر گشتم خونه، دریه جفت آبجو رو بازو یکیشو تو گیلاس خالی کردم، یه شیشه دیگه شم گذاشتم تو نوبت، همه شو کنار دست راستم ردیف کردم، سالای آزگاره مشروب نمی‌خورم دیگه، مگه گاهی یه اهل دلی به تورم بخوره، با هم بشینم و یکی دو گیلاس شراب بنوشیم، خیلی وقته کیلم همین دو شیشه ی کوچک آبجوست، اونم فقط وقتای نوشتن.



nafisi.jpg
مجید نفیسی

جلفای اصفهان

به‌مناسبت سالگرد كشتار ارمنيان

شاه عباس تو را
چون زنجیر خاجی
به گردن شهر آویخت
با کلیسا و میدانچه سنگی‌ات
با پیاله‌فروشی‌ها و زرگرخانه‌هایت
و با گونه‌های سرخ دخترانت.



new/rasoul-kamal1.jpg
رسول کمال

بر سپهرِ جهان

پایِ دار
به دیدارِ یار
هق هقِ خموشِ بُغضی در گلویم
که
آسمان وُ زمین
حدیثِ نفرینی از هزاره هایِ بودنم را



masoud-delijani.jpg
مسعود دلیجانی

سایه فام

به هوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه)

«سایه» ای افتاده بودی بر زمین،
می خرامیدی، فروتن، راستین

بهر دستانت اگر رزمی نبود
رزم پنهان، بر زمینت می غنود
زنان
new/logo-tavagofe-ghatlhaye-namousi1.jpg
بیانیه کمپین توقف قتل های «ناموسی»در محکوم کردن اجرای «طرح نور» و یا «سفیران مهر» برای سرکوب زنان

خشونت های فزاینده علیه زنان در ایران را محکوم می کنیم

کمپین توقف قتل های «ناموسی» هرگونه طرح وبرنامه ای مانند طرح "حجاب وعفاف" ، "طرح نور" و یا "سفیران مهر" ، گشت ارشاد وبا هر نامی که برای اجبار به پوشیدن حجاب زنان را مورد اذیت و آزار فیزیکی، روانی یا کلامی قرار دهند و اعمال هر گونه خشونت بر زنان و دختران و توهین به مقام و کرامت انسانی زنان را محکوم میکند.
کمپین توقف قتل های "ناموسی" بر این باور است که افزایش خشونت بر زنان و دختران در خانوادها بر آمده از همین سیاست ها و نیز قوانینی است که با مرتکبین برخورد قاطعانه ندارد.



الهه امانی

فقدان فضای امن برای زنان و دختران در ایران

“در خلال دهه‌ی گذشته شاهد موارد روزافزون از افشاگری و روایات آسیب‌دیدگان درباره‌ی اذیت و آزار در حوزه‌های گوناگون حضور زنان در جای جای زندگی روزمزه‌ی زنان و دختران در ایران بوده‌ایم. از روایات خشونت و اذیت و آزار و حتی برآمد و رسانه‌ای شدن قتل‌های ناموسی و خودکشی‌های مشکوک گرفته تا اذیت و آزار فیزیکی، روانی و کلامی در فضای خصوصی خانواده، فضای عمومی کوچه و بازار، فضای مجازی، محیط‌های کاری بخش خصوصی و عمومی و حتی برخی نهادهای مدنی، تا روایات آزارهای جنسی، فیزیکی، روانی و کلامی در زندان‌های جمهوری اسلامی، امروزه دختران و زنان در ایران با شجاعتی فزون‌تر از گذشته و با آگاهی از هزینه‌ای که در بسیاری از موارد باید با جان، سلامت و امنیت خود بپردازند، مهر سکوت را از لبان خود برداشته و روایات و افشاگری‌های خود را در همه جا و به ویژه در فضای مجازی مطرح می‌سازند.“



شیوا پارسایی

زنان ایران قربانیان اصلی جنگ با اسرائیل!

امروز ج. ا. در پناه هیاهوی جنگ ایی که به راه انداخته است در پی مطرح کردن خود در منطقه و در تلاش برای باز یافتن ثبات خود در درون جامعه است، ثباتی که با جنبش انقلابی زن زندگی آزادی لطمه های برگشت ناپذیری را متحمل شده است. نافرمانی مدنی زنان، در واقع، تبلوری از حیات و تداوم این جنبش انقلابی است که ج. ا. مصمم است برای بقای خود، آن را نابود کند. اما تحولات اساسی که در بافت های جامعه بوجود آمده اند بی شک برگشت ناپذیرند و سرکوب تنها زمان وقوع واقعه را به تاخیر می‌ا‌ندازد.
حقوق بشر
new/ai_exec_iran2024s.jpg

عفو بین‌الملل: ثبت ۸۵۳ اعدام در ایران در سال۲۰۲۳

گزارش تازه عفو بین‌الملل با عنوان «نگذارید ما را بکشند»: بحران اعدام‌های بی‌امان در ایران از زمان خیزش سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد چگونه مقامات جمهوری اسلامی استفاده از مجازات اعدام را برای ایجاد رعب و و حشت در میان مردم و تحکیم قدرت خود در پی خیزش «زن، زندگی، آزادی» از شهریور تا دی ماه ۱۴۰۱ تشدید کرده‌اند. این گزارش همچنین نسبت به تاثیر ویژه سیاست‌های مرگبار مقامات در مبارزه با مواد مخدر بر جوامع فقیر و به حاشیه رانده شده هشدار می‌دهد.



new/sara-hossain03.jpg
مصاحبۀ کامل سارا حسین رئیس هیئت مستقل حقیقت‌یاب با هفته نامۀ فرانسه زبان «لوپوئن»(Le Point)

جنایت علیه بشریت

ترجمه: ن. نوری زاده

ما مسئولین این جنایات را شناسائی کرده و نهاد‌هائی مانند سپاه پاسداران، بسیج و پلیس امنیت اخلاقی را مشخص نموده‌ایم. اما رویه کمیسیون‌های سازمان ملل متحد این نیست که نام افراد مسئول را بطور علنی بیان کنند، بلکه لیستی از نام و هویت مسئولان را تهیه می‌کند تا آنرا به دفتر کمیسیار عالی حقوق بشر تحویل دهد. ما نیز لیستی محرمانه از اسامی مسئولان جنایت علیه بشریت را تهیه کرده‌ایم تا آنرا به دفتر کمیسیار عالی تحویل دهیم. با این وجود و با توجه به پیچیدگی ساختار قدرت در نظام جمهوری اسلامی و نیز زمان محدودی که ما برای تحقیق در مورد مجرمان این جنایت داشتیم، نتوانستیم آن طور که می‌خواستیم عمل کنیم. بنابراین ما فکر می‌کنیم که برای یک نهاد تحقیقاتی مانند هیئت مستقل حقیقت‌یاب بسیار مهم است که تحقیقات بیشتری انجام دهد.
اجتماعی
س. حمیدی

مردم می‌گویند: مسجد بی‌مسجد

ماجرای ساخت مسجد در پارک قیطریه‌ی تهران هر روز دامنه ی گسترده‌تری می‌گیرد. ولی نیروهای وابسته به نظام از عهده ی پاسخگویی به انتقادهای مردم در شبکه های اجتماعی برنمی آیند. در واقع نیرویی از نظام نیست تا بخواهد برای پاسخگویی به مردم نقش بیافریند. حتا روزنامه‌های دولتی نیز پایشان را از چنین ماجرایی کنار می‌کشند. انگار آنان نیز از مدیریت بسیجی علیرضا زاکانی بر کرسی شهرداری، چندان دل خوشی ندارند. گفته می‌شود حضور علیرضا زاکانی در شهرداری تهران، حقه‌ای بود که به اشتراک از سوی محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی انجام پذیرفت. چون قالیباف و رئیسی قصد داشتند تا به نحوی از انحا از مزاحمت‌های اداری او در امان بمانند.



new/daneshamouzan04.jpg
س. حمیدی

دانش‌آموزان مدارس کشور چه می‌خواهند؟

وزارت آموزش و پرورش برای پیشبرد سیاست طبقاتی کردن نظام آموزشی کشور انواع و اقسام مدارس دولتی را باب کرده‌است. مدیران مدارس دولتی نیز با همین حقه است که از اولیای دانش‌آموزان شهریه‌های متفاوتی می‌گیرند. چون وزارت آموزش و پرورش آشکارا از پرداخت هزینه‌های جاری مدارس کشور سر باز می‌زند. اما مدیران مدارس ضمن هماهنگی لازم با ادارات آموزش و پرورش، سیاستی را به پیش می‌برند که این هزینه‌ها را به پای خود دانش‌آموزان بنویسند. موضوعی که به سهم خود به ترک تحصیل دانش‌آموزان دامن می‌زند.
کارگری
new/dastmozde-kargaran04.jpg
س. حمیدی

مدیریت رضاخانی وزیر کار

وزیر کار خیلی سفسطه‌گرانه در توجیه از رفتار ضد کارگری خویش می‌گوید: "قانون گفته است افزایش حقوق با توجه به تورم باشد، نگفته است عین تورم باشد". این هم از آخرین کشفیات اوست که تا کنون هیچ یک از وزیران پیشین یا مدیران حوزه‌ی کارگری جمهوری اسلامی به کشف آن موفق نشده‌اند. اما با همین ترفند و حقه توانسته‌اند همه ساله در صد بالایی از دستمزد کارگران کشور را بدزدند تا به جیب‌های گل و گشاد مافیایی دولتی واریز شود. با این همه، معاون وزیر کار به تازگی گفته است که دولت قصد دارد تا لایحه‌ی اصلاح مواد ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار را به مجلس بفرستد. شکی نیست که اینک دولت حذف یا تعدیل مواد حمایتی قانون کار را به پیش می‌برد.
ويژه نامه
new/bijan-yaran1.jpg

جنایت در تپه‌های اوین
تیرباران بیژن جزنی و هشت زندانی سیاسی دیگر در ۲۹ فروردین ۱۳۵۴

تلویزیون جنبش

۲۷ اسفند همان سال هم مجاهدین خلق دست به ترور سرتیپ زندی‌پور، مسئول کمیتة مشترکِ ضدخرابکاری، یا همان شکنجه‌گاه ساواک، می‌زنند. یک ماه بعد، رژیم به این عملیات‌ها اینگونه پاسخ می‌دهد که بیژن جزنی را به‌همراه شش فدایی و دو مجاهد که همگی در حال گذراندن دورانِ محکومیتشان بودند، در تپه‌های زندان اولین تیرباران می‌کند. فردای آن روز، رسانه‌های رسمی ایران مطابق گزارشی که از سوی مقامات امینتی به آنها ابلاغ شده بود تیتر می‌زنند: ۹ نفر از زندانیانی که قصد فرار داشتند کشته شدند. این انتقام جنایتکارانه از زندانیان، بعدها، در ابعادی بسیار هولناک‌تر در تابستان ۶۷ تکرار می‌شود. ثابتی که نقش مستقیمی در تیرباران جزنی و هشت زندانی دیگر داشته، در مصاحبة طولانی‌اش این واقعه را مَسکوت می‌گذارد.
انديشه
tahere-barei1.jpg
طاهره بارئی

اکراه محققان از نزدیک شدن به سوژه تعلق قرآن به حوزه تمدن ایرانی(۲)

نگارنده گر چه نظر های مختلف مورخین را در مورد شکست نهائی ساسانیان مطالعه کرده و برخی از آنان از جمله تضعیف دولت ساسانی در نتیجه جنگ های طولانی و پر هزینه با رومیان، جنگ و دعوای داخل دربار و اشراف برای قبضه قدرت و یا گرفتن سهم بزرگتری از آن، و تداخل موبدان درباری را در امور کشوری و چندین مورد دیگر را بجا میداند اما به گمانم آنچنان که باید به ایدئولوژی مذهبی دشمن ساسانیان یعنی رومیان بها داده نشده و دست کم گرفته شده است.



اسماعیل رضایی

سلبی و ایجابی

شناخت و فهم انسان ها نسبت به رویکردهای محیطی، به بسیاری از بارزه ها و مولفه های زیست جمعی از جمله ساخت و بافت غالب طبقاتی وابسته است. براین اساس تکثر و تنوع فکری و ایده ای نوعی تضاد و تناقض رفتاری و کرداری را نهادینه ساخت که تعاملات اجتماعی را به بسیاری از بدسگالی های منفعتی و مصلحتی آلوده کرده است. وارونه نگری و باژگونه گویی ها برای تحریف و توجیه و تاویل های تبیینی و تحلیلی از عارضه های بدشگونی است که بسیاری را در دام خرافه ها و بداندیشی ها به اسارت گرفته است. در بداندیشی و بد فهمی ها، مفاهیم در روند تکامل تاریخی به تعریف واقع نمی رسند؛ و به تحریف و توجیه روی می آورند.



bijan-baran.jpg
بیژن باران

شباهت انقلاب ۵۷ با حماس ۲۰۲۴

همان کاری که شاه پس از کودتای ۲۸ مرداد بنفع شیعیان بضد سکولارها کرد؛ به رشد تشکیلات شیعی بنیانگرا انجامید. با فرصت طلبی اسراییل هم حماس را بضد فتح سکولار حمایت کرده؛ تو چاله حمله حماس افتاد. حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حماس مینیاتور کودتای ۳۰ خرداد ۶۰ انقلاب ایران بود. این حمله معادله قدرت در منطقه شیعی را دگرگون کرد. در این کودتا برکناری بنی صدر، سلطه مشروعه، سرکوب خونین دمکراتها روی داده؛ ولایت مطلقه پیروز شد.
اقتصاد
jalehwafa1.jpg
ژاله وفا

بودجه ۱۴۰۳ نماد ورشکستگی کشور در هنگامه خطر جنگ (بخش۲)

فرایند تصویب بودجه در ایران همواره به دورِ باطل تامین کسری از مسیر «خلق نقدینگی و تورم‌زایی» میافتد، مسیری که هزینه‌های هنگفت آن بر دوش مصرف‌کنندگان و بویژه اقشار آسیب‌پذیر فشار وارد می آورد. در نظام ولایت فقیه تصویب لایحه بودجه بیش از آنکه بر اساس دخل‌ و ‌خرج واقعی کشور با اولویت‌ها و پارامترهای عقلانی باشد، به دعوای «طیف های مختلف مافیایی غارتگر برای تقسیم غنائم» شباهت دارد. درآمدها فرضی و هزینه ها واقعی است و بخش اعظم آن میزان از در آمدها که با حراج ثروت ملی بعد از باج و تخفیف بسیار به چین بدست می آید نیز نصیب مافیای مالی/ نظامی می گردد.



new/Mehrdad-Vahabi-Book-Part-02.jpg
مهرداد وهابی

انفال و اقتصادیات اسلامی- فصل پنجم (قسمت دوم)

یپرم خان هایریک

قابل ذکر است که در ترجمه فارسی برخی پانویس‌ها افزوده و حک و اصلاحاتی از جانب مولف صورت گرفته است که در متن انگلیسی وجود ندارد. به این اعتبار خواننده فارسی زبان از مزیتی نسبی در قیاس با خواننده متن انگلیسی برخوردار است. در آتیه نزدیک ایران آکادمیا کل ترجمه فصل پنجم را در یک نسخه واحد پی دی اف منتشر خواهد کرد.
گوناگون
new/siavoosh-parsa-nejad1.jpg
باقر مرتضوی

دکتر سیاووش پارسانژاد (داریوش)، در تاریخ ۲۹ ماه مارس ۲۰۲۴ از میان ما رفت. او انسانی دوست‌داشتنی، جسور، صادق، دلنشین و پُرکار بود.

سياوش پارسانژاد در يك خانوادۀ طبقۀ متوسط شهری در تیر ماه سال ۱۳۱۶ به دنيا آمد. شاگرد درس‌خوانى بود، وقتى خبر تأسيس حزب نیروی سوم خلیل ملکی را شنید، از آن‌جا که هم حزبی سوسياليست و هم ملى بود، طرفدار آن گردید. بعد از آن گرايش به حزب توده پيدا کرد و عضو سازمان جوانان اين حزب شد. بعد از اخذ ديپلم در سال ١٣٣٥ براى ادامۀ تحصيل به شهر مونیخ در آلمان رفت و در دانشكدۀ پزشكى ثبت نام کرد. در آن‌جا با ايرانيانى چون مهدى خانبابا تهرانى، كورش لاشايى، بيژن قديمى، همايون خرازى و فرامرز صادقى آشنا شده و به اتفاق انجمن دانشجويان ايرانى مقيم مونيخ را تأسیس کردند، و از طرف انجمن نشريۀ پیوند را که ابتدا آموزشی و سپس سياسى شد، منتشر ساختند.
اخبار کوتاه ::::
  • آرژانتین از پاکستان و سریلانکا خواست وزیر کشور ایران را بازداشت کنند

  • اخبار و گزارش های کارگری ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
    دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشو

  • فرمانده سپاه تهران از تشکیل یک گروه جدید برای «پیگیری قانون» تحمیل حجاب خبر داد

  • گزارش جلسه مشترک برگزاری سراسری اول ماه مه در خارج از کشور
    کمیته سراسری برگزاری اول ماه مه ـ خارج از کشور

  • جمهوری اسلامی محکوم است
    شبکه استقلال و برابری‌ پايدار زنان(وایز)

  • اطلاعیه نهادهای چپ و دمکراتیک درپشتیبانی همه جانبه از شکل گیری «کمیته سراسری برگزاری اول ماه مه ـ خارج ازکشور»،!
    هیئت هماهنگی نهاد های چپ و دمکراتیک

  • بیانیه در حمایت از زنان ایران و مخالفت با بروز هر گونه جنگ
    زنان برای آزادی و برابری پایدار

  • باز هم سرکوب حقوق ابتدایی زنان در ایران
    کانون نویسندگان ایران «در تبعید» - انجمن قلم ایران «در تبعید»

  • افزایش بی سابقه اعدام ها در ایران!
    انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران - پاریس

  • فراخوان عمومی! اول ماه مه در راه است! متحد و متشکل بسوی اول ماه مه !
    کارزارمشترک برگزاری اول ماه مه نهادها و فعالین کارگری، چپ و دمکرات

  • بیانیه مشترک ۱۶نهاد چپ و دمکراتیک پیرامون: اعلام موجودیت " کنفدراسیون کار ایران - خارج از کشور

  • بهـــاران خجستـــه باد
    کانون پناهندگان سیاسی ایرانی در برلین فرا رسیدن نوروز و آغاز سال ۱۴۰۳ را به همه تبعیدیان، پناهجویان، پناهندگان و مهاجران ایرانی و افغانستانی تبریک میگوید.

  • برآمدِ نوروز خجسته باد!
    کانون نویسندگان ایران «در تبعید» - انجمن قلم ایران «در تبعید»

  • روز جهانی زن، خجسته باد!
    کانون نویسندگان ایران «در تبعید» - انجمن قلم ایران «در تبعید»

  • گزارش دوروزه اعتراض : دستها از جولیان آسانژ کوتاه،

  • فيلم و تصوير ::::
    به‌مناسبت سالگرد جنبش انقلابی «زن، زندگی آزادی»
    مرغ عشق


    کلیپی از سروده حسن حسام : گفتگو در رویا


    سیاوش بیضایی - شقایق کمالی
    مهتاب

    خانه احزاب ::::
    شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست
    حکم جنایتکارانه اعدام برای توماج صالحی هنرمند انقلابی را محکوم می‌کنیم


    اطلاعیه اتحاد سوسیالیستی کارگری به مناسبت روز جهانی کارگر
    جنبش کارگری علیه ارابه فقیر سازی رژیم اسلامی


    کمیته مرکزی سازمان راه کارگر
    حکم جنایتکارانه اعدام برای توماج صالحی صدای مردمان ستمدیده


    اعلامیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست
    خجسته باد اول ماه مه، روز اتحاد و همبستگی جهانی کارگران


    اعلامیه مشترک سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر) - حزب کمونیست ایران
    پلاتفرم مطالبات جنبش کارگری به مناسبت اول ماه مه ۱۴۰۳

    مراسم و رویدادها ::::
    برای آزادی زندانیان سياسی متحدانه مبارزه کنیم
    دوشنبه ۱۸مارس ساعت ۱۸ در AmErnstAugstplatz کانون کنشگران دموکرات سوسیالیست هانوفر


    گرامی ‌باد ۸ مارس روز جهانی زن
    گردهم‌ائی: روز شنبه ۹ مارس ساعت ۱۲:۳۰ Am Ernst-August-Platz کانون کنشگران دموکرات و سوسیالیست هانوفر


    میز گرد جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران «دموکراسیِ در خطر»
    شیدان وثیق،‌ فرهنگ قاسمی شنبه ۲۷ ژانویه ۲۰۲۴ اتاق، جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران


    سیاست نمایشی، دموکراسی نمایشی̏
    محمد رفیع محمودیان، (استاد دانشگاه در رشته جامعه شناسی) شنبه ۱۶ دسامبر، ساعت ۱۹:۳۰ به وقت اروپای مرکزی میز گرد جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران


    با مبارزه موج سرکوب رژیم را خنثی کنیم
    شنبه ۱۹ آگوست ساعت ۱۲:۳۰ در Am Ernst-August- Platz کانون کنشگران دموکرات و سوسیالیست هانوفر