افغان موج   

روز اول اوت هرسال استقلال کشور سوئیس جشن گرفته میشود . دیروز برای این جشن از طرف دوستانی دعوت شدم و رفتم . همه چیز خوب بود مثل همیشه . اما ذهن من آرام نبود . فشفشه های انفجاری تزئینی زیبا بود اما با هر صدائی میرفتم به خاورمیانه و انفجارهای مرگ آور موشک و بمب...میدانستم جنگ فلسطین و لیبی و عراق و....درهمان زمان ادامه دارد . میدانستم که آن مثلا آتش بس 72 ساعته کدائی دوام نیاورد . اسم آتش بس را آوردند و ماشین کشتار سرعت گرفت . آمار تلفات در فلسطین از مرز 1500 نفر گذشت . زخمی ها و کشتگان و آواره ها جلوی چشمم رژه میرفتند . در روز استقلال کشور سوئیس ، همه چیز درشهر ژنو آروم بود اما ذهن من نه ، از جشن خوشم میاد،از شادی مردم خوشحال میشم . ولی خودم راضی نبودم ، خوشحال نبودم ....با این همه مجموعا خوب تموم شد !

فشرده ای از تاریخ کشور سوئیس : سلت‌ها اولین ساکنان سوئیس بودند. تیره ای از این قوم که هلوتیا (Helvetia) نام دارند پیش از تسلط رومیان بر سوئیس، در کوهستان‌های ژورا و آلپ ساکن شدند و آنجا را هلوتیا نامیدند. هلوتیا در سال ۵۸پیش از میلاد به تصرف ژولیوس سزار امپراتور روم درآمد . در قرن پنجم میلادی ژرمن‌ها به این سرزمین وارد و در ساحل غربی رود آر ساکن شدند. ژرمن‌ها و اقوام بورگون (Burgun) و فرانک جامعه‌ای مستقل تشکیل دادند . آنها در سال ۶۳۹میلادی دولتی را بنیان گذاشتند که بعدها فرانسه نامیده شد. در سدهٔ نهم بین سوابیا (Swabia) و بورگوندی ها (Burgundians) تقسیم و در سال ۱۰۳۳تحت نظارت امپراتوری مقدس روم وحدت پیدا کردند. حکومت منطقه در قرن سیزدهم بین کنت‌ها و خاندان هابسبورگ) و حکمرانان محلی تقسیم شد. در سال ۱۲۹۱سه منطقهٔ اوری (سرزمین فعلی سوئیس)و شوایتس (Schweiz) و اولتروالدن (Ulterwalden) اتحادیه‌ای تشکیل دادند که اساس کنفدراسیون سوئیس قرار گرفت.

کشور سوئیس با 41.285 کیلومتر مربع در مرکز اروپا و در همسایگی کشورهای آلمان ، فرانسه ، ایتالیا و اتریش واقع است. جمعیت این کشور بیش از 7 میلیون نفر است که اکثریت قریب به اتفاق آنان مسیحی و عمدتا کاتولیک هستند . پایتخت سوئیس شهر برن است و قطب‌های اقتصادی این کشور دو شهر جهانی ژنو و زوریخ هستند. سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و درآمد سرانه در این کشور از بالاترین‌ها در جهان است. سوئیس کشوری چندزبانه است و در آن چهار زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانش به رسمیت شناخته می‌شوند. تاسیس کشور سوئیس در تاریخ ۱اوت ۱۲۹۱ذکر می‌شود و این روز در سوئیس تعطیل ملی است . سوئیس دارای سابقهٔ طولانی بی‌طرفی در مناسبات جهانی است ، به طوری که این کشور از سال ۱۸۱۵تاکنون وارد هیچ جنگی نشده‌است . این کشور مقر بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی چون صلیب سرخ و سازمان تجارت جهانی است. یکی از دو دفتر اروپای سازمان ملل نیز در این کشور و در شهر ژنو قرار دارد . شهرژنو در ۱۲۱سال قبل از میلاد مسیح به امپراتوری رم پیوست و درسال ۱۷۹۸انقلابیون فرانسه آن را تحت سلطه خود در آوردند وپس از پایان جنگ‌های ناپلئونی درسال ۱۸۱۵به کنفدراسیون سوئیس پیوست. شهرژنو حدودا در سال 1800 توسط دولت وقت فرانسه ( ناپلئون ) اشغال شد و این موضوع تا سال 1813 مورد منازعه و جنگ بین ساکنین شهر ژنو و دولت فرانسه بوده است ونهایتا دولت وقت فرانسه با گرفتن مبلغ هنگفتی پول ، با پیوستن شهر ژنو به کشور سوئیس موافقت کرده است . شهر تاریخی ژنو در سال 1815 رسما به کنفدراسیون سوئیس پیوست .


به امید روزی که همه مردمان جشن استقلال خودشان را به همین آرامی و زیبائی برگزار کنند . از جمله کشور فلسطین !

 

درگوشه گوشه‌های زمین ، رقصِ خلسه کرکسها مُد شده است و زیتون‌های یائسه را باد چیده بود ، وقتی فلسطین درخون نشست...وقتی طوفان به عمق باغچه‌ها رسید ، باروت دستی بر سر آیینه‌ها کشید و من دستی به زخم خوردگی سینه‌ها در عالم خیالم....

کاش اهرام مصر ، در تمامت فرعون قد نمیکشید و زمین و خاک را بهت زده نمیکرد . ای کاش میتوانستند سازنده باشند و شعور سازندگی داشته باشند ، فقط از سازندگی کرکس چیزی نمیدانم....ونمیدانم چرا سهراب سپهری از کرکسهای در قفس ، به جای قناری گفته بود ؟ و بازهم نمیدانم نوزادان تکه تکه شده فلسطین در توحش قرن 21 بیشه ما ،  چه چیزی را از دست دادند ؟ فقط میدانم که فلسطین را نمیشود سلاخی کرد ، میشود صبرا و شتیلا را تکرار کرد و باز هم از کشته ها پشته ساخت ، ولی فلسطین را نمیشود کُشت ! فلسطین روح ماندگار خاورمیانه است . تاسیس کشوری به نام فلسطین  یک حکم تاریخی است و تنها راه خلع سلاح تمام مرتجعین !

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

اسماعیل هوشیار

ژنو

02.08.2014